Garage Boone Toyota: Alle dagen mensen gelukkig maken

Roland Boone begon in 1986 een eigen garagebedrijf van het spreekwoordelijke blanco blad. Samen met zijn vrouw durfde hij het aan de basis te leggen voor wat vandaag is uitgegroeid tot een gerespecteerde Toyota-concessie met familiale verzekering voor de toekomst.

11/01/2019

Met het diploma automechanica op zak ging Roland Boone aan de slag bij een Mazda-garage en een Renault-concessie. Hij raakte overtuigd van de Japanse kwaliteiten en ook de helft van zijn familie reed in die tijd met Toyota. Als 23-jarige had hij enkele jaren ervaring gesprokkeld bij merkgarages. Zijn echtgenote Carine was werkzaam in de boekhouding.

 “We huurden een kleine garage die al 3 jaar leeg stond, maar ooit wel het Toyota-logo droeg” blikt Roland Boone terug. “Er was ook een benzinepomp voor de deur, maar we zagen al snel zwarte sneeuw. Publiciteit konden we ons niet veroorloven. Het lot was ons echter gunstig gezind, want er kwamen toevallig twee mensen van Toyota voorbij. Zij hielpen ons door een actie op te zetten die Toyota-rijders naar ons stuurde voor een check-up van hun wagen. Bovendien plaatsten ze enkele nieuwe Toyota’s een week lang in consignatie. We verkochten er meteen vier!”. In mei 1986 was er dan sprake van een echte opening en dé start voor de Toyota-garage die er vandaag staat. Het eerste werkingsjaar werd afgesloten met 40 nieuw verkochte auto’s, een jaar later werden er dat al 100, terwijl Garage Boone onderagent was. “In die tijd telde het netwerk van Toyota in België nog 240 dealers en was Jacobs in Gent de hoofddealer voor de Gentse regio” verhaalt Roland Boone.  

Sterk partnership  

Vijf jaar na de start was het pand hopeloos te klein, kocht het echtpaar Boone grond en bouwde er hun eerste nieuwbouwgarage. In 1999 werd een achterliggend terrein bijgekocht en aangesloten voor verdere uitbreiding. “In die tijd kende Gent nog een regionaal autosalon en stonden we een jaar met niet minder dan 18 Toyota-dealers op dat event” verrast hij. “De gemeenten waarin elk van ons actief was, telden ook veel minder inwoners dan vandaag”. 

Nu zowat 15 jaar geleden kozen de beide zonen Jonas en Jeroen voor het ouderlijk garagebedrijf. Inmiddels sloot ook schoondochter Stefanie zich aan en telt het team van Garage Boone 12 mensen.

“Voor mij en mijn echtgenote was het belangrijk om onze kinderen een mooie toekomst te geven” benadrukt Roland Boone. “Toyota heeft ons daarin altijd geholpen met een betrouwbaar product en toonde zich al die tijd ook een betrouwbare partner. Samen versterkend kunnen werken is fantastisch en ligt in lijn met het typische karakter van een familiebedrijf”. In 2017 scoorde Garage Boone de hoogste klantentevredenheid onder alle Belgische Toyota-dealers en ook eerder waren ze altijd in de nationale top 3 terug te vinden. De verkoop van nieuwe wagens steeg in 2017 verder tot 390 stuks.

In 2015 werd opnieuw een nieuwe garage gebouwd met moderne werkplaats, uitgerust met 7 hefbruggen en een carwash. Roland Boone waakt graag over de goede gang van zaken in de werkplaats, springt bij waar nodig, maar geeft de jonge generatie graag alle ruimte om zich te ontplooien en het familiale garagebedrijf succesrijk in de toekomst te sturen .   

Hybride als troef  

Garage Boone verkoopt 60 % van de personenauto’s als hybride, tegenover 50 % als nationaal gemiddelde bij de collega Toyota-dealers. “Hybride is voor ons grotendeels een USP (unique selling point)” getuigt Roland Boone. We hebben er altijd zelf in geloofd en hebben de betrouwbaarheid van de techniek ervaren. Bovendien rijdt een gebruiker ook voorzichtiger met onze hybrides, wat de betrouwbaarheid en de klantentevredenheid ten goede komt”.

Drie jaar geleden was het ondenkbaar geen dieselversie in de showroom te hebben; vandaag staat er geen enkele! Dat belet niet dat het fleet-aandeel stijgt (nu 30 à 35 %). De ligging in een nieuwe industriële zone en het feit dat hierop actief gewerkt wordt, helpen daarbij.  

”De kosten van de exploitatie stijgen omwille van de grotere stock nieuwe wagens, de te voeren publiciteit en de mensen die hier werken” merkt Roland Boone op. “Anderzijds bewerken we nu een groter gebied met meer gemeenten en groter potentieel. Van 240 dealers bij de start is het net nu geherstructureerd naar 90 Toyota-dealers nationaal”. 

Roland Boone maakt er een persoonlijke uitdaging van om in zijn werkingsgebied een groter aandeel voor Toyota te realiseren dan nationaal. Momenteel haalt Garage Boone zowat 6 % t.o.v. 3,22 % nationaal. 

Klanten verdienen 

“We moeten onze klanten een goede reden geven om bij ons te kopen” stelt Roland Boone. “Het zit vaak in kleine dingen die bepalend zijn voor waar de bon getekend wordt. In die geest motiveren we ons team om altijd dat extraatje te doen en zichzelf te overtreffen. Geen enkele klant blijft hier in de kou staan. We sturen nooit iemand te voet terug!”.

De verkoop van tweedehandsauto’s wordt als een interessante tweede business ervaren. “Klanten wisselen vlugger van auto om een model te kiezen dat beter aansluit bij zijn smaak en gebruikssituatie” verklaart Roland Boone. “Het gaat vooral om jonge wagens uit overnames of inkoop. We blijven strikt trouw aan Toyota, omdat we het product door en door kennen, de geschoolde mensen hebben in de werkplaats en de 5 jaar garantie aangeboden door het merk als extra steun ervaren. Een tweedehandsklant krijgt hier een evenwaardige behandeling als wie nieuw koopt”. 

Plaats in de markt verdedigen 

“Het wordt mensen alsmaar lastiger gemaakt om te rijden” stelt Roland Boone vast. “Dat zal onvermijdelijk drukken op de verkoop en we zullen meer moeite moeten doen om ons deel te behouden. Het ‘autominded’ publiek zal krimpen, maar op het ogenblik van aankoop is het zeer belangrijk als merk en als concessie gezien te worden. Dan wordt even anders naar de auto gekeken”.

Boone gelooft ook in de autoverhuur als alternatief voor de aankoop van een tweede wagen. Het komt er op aan initiatieven te nemen om ook in die markt een plaats te veroveren: “Alles was met mobiliteitsoplossingen te maken heeft is onze markt” klinkt het strijdlustig. “Het is een goede tijd om autodealer te zijn!” besluit hij.  

Persoonlijk contact verzorgen  

“Klantentrouw is erg belangrijk voor ons en dat begint bij het persoonlijk contact” benadrukt Roland Boone. “Behandel je klant zoals je zelf wil behandeld worden. Denk zoals een klant denkt. We maken een erezaak van persoonlijk contact met onze meer dan 3.000 klanten”.

Waar die zelfde klanten vroeger kochten uit overtuiging van de kwaliteiten van de dealer, krijgt de dealer nu pas na aankoop de kans zich te bewijzen met de aftersales-service. “Klantentevredenheid kost vandaag veel meer moeite” geeft Roland Boone aan. “Trouwe klanten zie ik nog slechts een half uur per jaar omdat het onderhoud aan moderne auto’s minimaal is”.

Zoon Jonas legt zich op de verkoop toe en wordt bijgestaan door een verkoper. “We hebben een 50’er aangetrokken die past in de stijl van ons huis, die kan en wil luisteren naar de klant. Wij willen de klant enkel die auto verkopen waarvan we zelf overtuigd zijn dat hij past. Dat geeft iedereen een goed gevoel!”. 

In het kort

Oprichtingsdatum: februari 1986

Sector/Activiteit: merkconcessie – nieuw en tweedehands

Adres van de zetel: Noorwegenstraat 25 - 9940 Evergem

Aantal vestigingen: 1

Personeelsaantal: 12

 

Foto: Thierry Dricot 

TRAXIO gebruikt cookies Cookie Policy Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.

Lid worden : contactformulier

Als lid van TRAXIO geniet je van veel ledenvoordelen! Vul het formulier in en één van onze specialisten van jouw activiteit zal je contacteren met meer informatie over een lidmaatschap.

Onderneming
Contactpersoon
Ik ga akkoord met de privacy policy