Categorie Dossier Mobiliteit Automaterialen en gereedschappen

Garages/autobedrijven zijn unaniem: “Rollover is een goede investering”

15/06/2020

D’Ieteren Audi Center en Auto Center Zaventem besliste om een nieuwe rollover te bestellen.

“Vorig jaar hebben we 5.700 wagens geleverd. Die zijn allemaal door de rollover gegaan”, vertelt General Manager Thierry Knop. “De huidige rollover was te klein voor de volumes van onze vestigingen. We wassen elke week de wagens van onze medewerkers maar ook de vervang- of aanloopwagens van onze klanten. Daarnaast doen we ook alle wagens uit de carrosserie. Een rollover is zeker een heel goede investering, maar er is wel nog altijd mankracht nodig voor de finishing touch. We overwegen niet om onze rollover te commercialiseren. Met de wassing van onze eigen wagens hebben we het al druk genoeg.”

Van Steelant Peugeot Zedelgem is tevreden over zijn rollover. “Wij gebruiken onze installatie voor personenwagens en bestelwagens, zowel nieuwe als tweedehandse en klantenvoertuigen”, vertelt zaakvoerder Francis Van Steelant. “Wij bieden deze dienst aan bij een onderhoud. Commercieel baten we onze rollover niet uit omdat de omgeving het niet toelaat en we te veel werk hebben met onze eigen wagens. Onze carwash is zeker een goede investering. Als een klant een afspraak maakt om een tweedehandswagen te komen bekijken, wordt die auto vlug in de carwash gestopt. Ook een overnamewagen die vuil is en waar krassen of andere schade niet zichtbaar zijn, wassen we. Op tien minuten heb je een zuivere wagen.”

Ook algehele tevredenheid bij ACB Brussels Volvo over de waskwaliteit van zijn nieuwe rollover. “De installatie werkt sneller en beter dan onze oude carwashsystemen”, vertelt Sales Manager Kurt Winnepenninckx. “Om onze klanten de beste service te bieden is het voor ons van cruciaal belang dat we telkens weer een mooi gewassen en glanzende wagen kunnen aanbieden. Wij wassen alle wagens die voor interventie bij ons in de werkplaats komen. Wij overwegen geen commerciële uitbating van deze installatie. De rollover is er enkel voor eigen gebruik.”

Rollover eventueel als klantenbinder

De rollover maakt al een poos opgang bij autobedrijven/dealers. Sommige ondernemers kiezen er intussen zelfs voor om hun autowasactiviteiten te commercialiseren. “Autowassen is hét instrument om de bezoekfrequentie te verhogen”, stipt Peter van der Veen (WashTec) aan. “Autobedrijven zien de meeste klanten na aflevering van een nieuwe of gebruikte auto één of twee keer per jaar terug voor een onderhoud en/of bandenwissel. Door de uitbating van een rollover proberen zij de klant minimaal 12 keer per jaar te laten komen. Dit genereert meer verkoopkansen voor zowel werkplaats als showroom. Merkdealers krijgen op geen enkele andere manier zo veel “vreemde” merkrijders over de vloer. Door enkele nieuwe modellen auto’s bij de installatie te plaatsen krijgen ze meer aanvragen voor proefritten en offertes.” Een win-win. De rollover als uitstekende klantenbinder, kortom. 

28 euro winst per gewassen wagen

“De return on investment is uiteraard afhankelijk van de totale investering in washal, recuperatiesysteem en rollover maar vanaf 10 wasbeurten per dag is een eigen rollover een goede investering. Een groot voordeel is dat een technieker of verkoper niet naar een andere wasgelegenheid hoeft te rijden waardoor er veel kostbare tijd en centen worden bespaard”, rekent Peter van der Veen voor. 

“De return on investment is sowieso zeer goed en daarom ook een relatieve beslissingsfactor bij de aankoop. Nadat de investering is teruggewonnen wordt er immers niet gestopt met wassen”, aldus Patrick Lippens (Christ/Pro-Wash).

“De rekening is snel gemaakt: indien men uitgaat van een manuele wassing die 50 minuten duurt en een geautomatiseerde wassing waarbij de bediener per auto 10 minuten mag spenderen (inrijden, uitrijden, …) komt men tot een verschil in loonkost van 40 minuten per wagen. Bij een loonkost van 42 euro per uur komt dit neer op een winst van 28 euro per gewassen auto. Uit deze cijfers kan men afleiden dat voor het gros van de garagehouders de return on investment in principe minder dan 1 jaar bedraagt.” 

“Wanneer men tussen 200 en 300 wagens per maand wast, wordt een eigen rollover al een bijzonder interessant verhaal”, stelt Bart Van Baelen (Kärcher/TSG). “Een basismachine die enkel wordt ingezet voor eigen gebruik is er al vanaf 45.000 euro. Het plaatsen van zo’n rollover bij een garagebedrijf valt overigens ook niet altijd direct in geld te becijferen. Vaak is het ook een extra service waarmee men de klant aan zijn bedrijf probeert te koppelen.” 

“Rekening houdend met ongeveer 800 wasbeurten per maand aan een gemiddelde kostprijs van 8 euro per wasbeurt ligt de ROI op ongeveer 2 jaar”, berekent Kevin Bervoet (Ceccato/Vandotec). 

“Het dient wel opgemerkt dat je het hele kostenplaatje niet enkel kan afrekenen op de rollover”, vervolgt Stefan Van Oosterwijck (Istobal/Eco-Wash). “Quasi altijd zullen er ook grondwerken, rioleringswerken, bouwwerken en dergelijke nodig zijn, die vaak van eenzelfde (of zelfs hogere) ordegrootte zijn dan de kostprijs van een rollover.”

 

1,2 (euro)

De gemiddelde prijs aan variabele kosten als water, elektriciteit, perslucht, chemie en onderhoud per auto

 

10 (wagens)

Het aantal wasbeurten per dag waarbij het integreren van een eigen rollover een goede investering is

 

Met dank aan Peter van der Veen (WashTec), Patrick Lippens (Christ/Pro-Wash), Kurt Flies (WashPartner), Bart Van Baelen (Kärcher/TSG), Stefan Van Oosterwijck (Istobal/Eco-Wash), Kevin Bervoet (Ceccato/Vandotec