Actualiteit Tweewielers

Het sluipende probleem in de fietssector

Het succes van de elektrische fiets en het groeiend fietsgebruik voor woon-werkverkeer stimuleert bedrijven om werknemers nog meer te motiveren om de fiets te gebruiken. 

De (elektrische) fiets biedt inderdaad een oplossing voor de mobiliteitsknoop, gezondheid en milieu. De (para)fiscale voordelen zorgen ervoor dat de kwaliteitsnormen en de gemiddelde prijs van een fiets eveneens in de lift zitten, wat de sector algemeen ten goede komt. Vele handelaars investeren dan ook in medewerkers, voorraad, software en hardware, uitstraling e.a. om mee te gaan in dit verhaal.

Er is evenwel een keerzijde aan de medaille, die enige voorzichtigheid vereist van de fietshandelaar. Werkgevers kunnen namelijk voor aankoop of leasing kiezen…

Laat ons het hebben over de leasingfietsen. Hier zit het sluipende gevaar voor de hele sector en een bedreiging voor elke fietshandelaar. Momenteel is fietsleasing voor de meeste handelaars nog winstgevend, maar hoelang nog? Leasingmaatschappijen halen hun marge niet enkel uit de meerprijs die de klant ervoor betaalt, maar ook uit de marge op fiets en onderhoud, wat dan weer gehaald wordt bij de fietshandelaar en de te hoge overnameprijs bij einde contract. Ook fabrikanten worden door de leasingmaatschappijen aangesproken om marge af te staan ten nadele van de handelaar. Geen extra marge mogelijk, dan sta je als leverancier niet meer in de “Gekeurde Merkenlijst”.

Zoals in de autosector proberen leasingmaatschappijen hun “rentabiliteit” nog verder te verhogen; niet enkel door hun marges op te drijven, maar ook door hun kosten te beperken. Hiervoor zullen zij in de toekomst handelaars verplichten om over een geautomatiseerd, digitaal systeem te gaan werken voor offerte, aflevering, facturatie en onderhoudswerkzaamheden. Is de handelaar niet bereid om te betalen voor digitale communicatie, dan stopt de samenwerking.

Het is dus voor ons fietshandelaars belangrijk om bij voorbaat te bepalen hoe en in welke mate we willen samenwerken met de leasingsector. Willen we het leasingaandeel boven 30 % of zelf 50 % laten uitgroeien, rekening houdend met de financiële druk door extra investeringen, margeverlies, afbestellingen, betalingstermijnen van 60 of 90 dagen en verhoogde administratie?

Als sectorfederatie is het aan TRAXIO VELO om te wijzen op kansen of bedreigingen. In het kader van de verwachte digitalisering, wordt er trouwens nu al in het VELO-PASS project een randapplicatie ontwikkeld, zonder meerkost voor de handelaar, om dure initiatieven op dit vlak door de leasingsector voor te zijn.

Als sectorfederatie is het onze taak om samen met onze leden oplossingen te bedenken en aan te bieden, “vandaag voor de toekomst”! Niet alleen voor u, maar voor heel de sector!

 

Benny Mintjens
Voorzitter TRAXIO VELO