Praktijk Mobiliteit Tweewielers Automaterialen en gereedschappen Land- en tuinbouwmaterieel Burgerlijke bouwkunde en lift-trucks

Hoe kunt u uw werkaanbiedingen aantrekkelijk maar vooral overtuigend maken?

10/10/2022

Het goede nieuws is dat het plaatsen van een vacature nog steeds de meest effectieve manier is om kandidaten te vinden, met meer dan 5 miljoen bezoekers per maand in België op vacaturebanken. Maar de concurrentie is groot!

U wordt geconfronteerd met een ernstig tekort aan kandidaten, voornamelijk als gevolg van demografische trends op lange termijn, en daardoor moet u zich meer onderscheiden, zowel wat uw pitch als uw aanwervingscampagne betreft. Andrew Simmonds van Profile Group, al meer dan 30 jaar een rekruteringsexpert en een partner van TRAXIO, legt uit hoe zijn team bedrijven dagelijks helpt om deze uitdaging aan te gaan.

Waarom zou een kandidaat voor uw bedrijf kiezen - en nog belangrijker, welke factoren zouden hun keuze kunnen beïnvloeden?

De eerste stap in een wervingsproces is te bepalen wat u kan bieden aan potentiële kandidaten of wat wij uw Employer Value Proposition noemen. Het gaat erom aan te tonen hoe uw bedrijf kandidaten in staat zal stellen zich te ontwikkelen, maar vooral ook zin te geven aan hun loopbaan en zelfs hun leven. Wij hebben een erg pragmatische, eenvoudige en flexibele methodologie die zich aanpast aan de doelstellingen, de teams en de realiteit van het bedrijf. Wij benaderen deze oefening op basis van interviews of enquêtes met uw werknemers en uw management. Wij concentreren ons op de elementen die het verschil maken voor de beste talenten:

  1. De missie van uw bedrijf: een job moet niet langer worden gezien als gewoon een job, maar als een kans om je te ontwikkelen en bij te dragen aan iets dat echt belangrijk is voor het bedrijf, de maatschappij en zelfs de planeet.
  2. Een kwaliteitsteam: de beste kandidaten willen zich ook snel ontwikkelen binnen het bedrijf. Zij weten dat de beste manier om vooruitgang te boeken, erin bestaat samen te werken met innoverende geesten die hen soms zullen uitdagen maar hen ook sneller laten leren. Zet de manager, het team of uw beste ambassadeurs in de kijker, evenals uw bedrijfscultuur.
  3. Een gepersonaliseerde managementaanpak: toon aan hoe u uw teams maar ook elk individu op een aangepaste manier aanstuurt.
  4. Duidelijke doelstellingen en een sterk prestatiebeheer: Toppers zoeken bedrijven en managers die duidelijke, concrete en kwantificeerbare doelen kunnen stellen, omdat hun ambitie hen ertoe aanzet voortdurend naar uitmuntendheid te streven.
  5. Een persoonlijk ontwikkelingsplan: Een goede uitbreiding van het bovenstaande punt is het presenteren van een opleidingsplan voor de korte en middellange termijn om ervoor te zorgen dat opleiding een integraal onderdeel van de functie is.

Wat zijn de sleutels tot een succesvolle wervingscampagne?

Ook hier beschikt Profile Group over een echte deskundigheid op dit gebied:

  • Een multikanalenaanpak: uw advertentie op slechts één site plaatsen is een vergissing omdat dit de zichtbaarheid ervan beperkt en vooral omdat het tegenwoordig mogelijk is om met één klik gemakkelijk toegang te krijgen tot alle vacaturesites. Dat is wat wij bieden met Talent boost, onze 'self-recruitment' oplossing. Ons team kan u ook adviseren om uw marktdekking aan te vullen met gespecialiseerde sites indien nodig.
  • Maak uw vacature ook buiten de jobsites op grote schaal bekend: op uw website, op uw sociale netwerken, intern, maar denk ook aan speciale websites. Hoe zichtbaarder uw advertentie is, hoe groter uw kansen om de persoon te vinden die u zoekt en hoe meer u uw goodwill bij werkzoekenden zult ontwikkelen.
  • De respons verhogen met een echte jobaanbieding: Een aantrekkelijke jobaanbieding creëren betekent ervoor zorgen dat mensen u willen leren kennen, deel willen uitmaken van het team en dus willen solliciteren dankzij de concrete presentatie van uw Employer Value Proposition. De Talent boost expert helpt u om uw aanbod op een krachtige manier op te bouwen en zo alle belangrijke argumenten in te brengen.
  • Werk aan uw aanwervingsproces: reageer op alle kandidaten die hebben gesolliciteerd, ook als er geen match is. Ze kunnen perfect zijn voor een toekomstige aanwerving. 

Dat is geweldig, maar u heeft de tijd niet!

Het kost tijd om uw vacature zichtbaar te maken en ervoor te zorgen dat kandidaten willen solliciteren. Of u nu een kmo bent met of zonder een toegewijde recruiter, een groot bedrijf met volledige teams die zich bezighouden met talentacquisitie, of een bedrijf ergens daartussenin, wij weten dat u niet altijd die tijd omhanden hebt. U bent waarschijnlijk in overeenstemming met ons advies ... dat is waarom we Talent boost hebben ontwikkeld, de oplossing voor het probleem van de zichtbaarheid van vacatures.

Wilt u weten hoe onze experts u kunnen helpen bij uw positionering, het optimaliseren van uw aanbiedingen en wervingscampagnes om een maximaal aantal kandidaten aan te trekken? Neem contact op met Virginie Jaminon op 0498 88 63 23 of via mail aan [email protected]

TRAXIO gebruikt cookies Cookie policy Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.