Mobiliteit

Ignace Coudron: "Wij verkopen vakantie"

Gevestigd in Deerlijk, Hoogstraten en Tremelo: Vanomobil is een bedrijf dat campers en mobilhomes verkoopt, verhuurt en onderhoudt. Deze zomer blaast het familiebedrijf 30 kaarsjes uit en dat gaan ze uitgebreid vieren met een heel feestprogramma, inclusief barbecue en een weekendje ‘onder campers’. Het familiegevoel is duidelijk erg belangrijk bij Vanomobil.

Het runnen van een business zit hem wellicht in de genen, want ook zijn beide ouders waren zelfstandigen. Zaakvoerder Ignace Coudron studeerde TEW in Antwerpen en dacht voorbestemd te zijn om ook in de transportsector terecht te komen. Maar dan leerde hij Véronique kennen, dochter van een vader die in ’89 Vanomobil opgestart had. Coudron studeerde nog maar hielp soms in de zaak, op beurzen…

Hij kreeg de smaak te pakken en stond al gauw voor de aartsmoeilijke keuze: wordt het de transportsector of de camper-business? In ’97 hebben Ignace en Véronique de zaak overgenomen van hun (schoon)vader. “De juiste keuze. Dit is een fantastisch product om alle dagen mee bezig te zijn. Wij verkopen vakantie en zorgen ervoor dat mensen daar ten volle van kunnen genieten.” 

Complex product 

Klantgericht en service-minded. Zo kun je de attitude bij Vanomobil – recent TRAXIO-lid – best omschrijven. “Niet dat klanten op elk uur van de dag (of nacht) mogen bellen. Nee, ik respecteer ook mijn eigen mensen.” Maar wel een soort WhatsApp-systeem waarmee iedereen altijd terecht kan en binnen de korte keren geholpen wordt. “Een camper is echt wel een complex product. Er kan altijd wat fout gaan: verwarming, sanitair, koeling… Het voordeel is ook dat we altijd foto’s kunnen vragen als het om een technisch probleem gaat. Mensen die voor het eerst een camper huren, ontdekken wel eens iets waar ze niet aan uitkunnen, hoe goed we hen alles ook uitgelegd hebben. Maar ’t is wel hun vakantie en die moet top zijn. Om dezelfde reden worden accessoires of nieuwe snufjes ook altijd eerst door ons uitgeprobeerd. Deugen ze niet, dan verkopen we ze ook niet.” 

‘Een beleving’ 

Een camper kopen, is niet alleen een voertuig kopen maar vooral ‘een beleving’. “Discover your dreams.” Vandaar dat potentiële klanten altijd eerst een huurvakantie wordt aangeraden. “Zo ontdekken ze precies of het iets voor hen is en welke specifieke wensen ze hebben qua type, grootte, inrichting, uitrustingsniveau… Kopen ze nadien hun droomcamper? Dan krijgen ze dat huurbedrag terug. Da’s een win-winsituatie voor iedereen.”

Als manager kiest Coudron bewust voor een vlakke structuur en een familiale sfeer. “Elke afdeling heeft zijn verantwoordelijke, maar iedereen is even belangrijk en luisteren naar elkaar is regel nummer één.” Dertig jaar geleden startte de zaak met drie mensen, vandaag werken er 65, verdeeld over de drie vestigingen. Deerlijk heeft een werkplaats die waarschijnlijk de grootste is in Europa. In de imposante showroom, waar alle soorten campers en merken (Chausson, Westfalia, Adria, Bürstner, Knaus…) te bezichtigen zijn, voel je bijna een vakantiesfeertje hangen.  

11 landen in 2 weken 

Zelf is Coudron een fervente fan. Zo heeft hij tijdens de paasvakantie 11 landen doorkruist in twee weken tijd. “’t Is als rondtrekken met je rugzak, maar dan met alle luxe aan boord.” Maar ook zijn personeel mag altijd een weekendje weg met een auto van de zaak. “De beste manier om onze passie door te geven, is door ze te delen.”

Coudron is ervan overtuigd dat de sector een mooie toekomst tegemoet gaat. Sommige steden hebben dat inmiddels goed begrepen en leggen zelfs speciale parkings aan voor campers. “En da’s een goede zaak.”

Profiel 

Leeftijd: 48

Precieze functie: zaakvoerder Vanomobil

Opleiding: TEW (UFSIA Antwerpen) – Automotive Management (Ichec Brussel)

1ste job: verkoop motorhomes

Hobby’s: roadtrip met de camper, lopen, familieman

Droomauto: Audi RS4

Droombestemming: Italië

Lievelingsdrank: frisse witte bourgogne (Saint-Véran bijvoorbeeld)

Ambitie voor de komende 5 à 10 jaar: iedereen in de camper krijgen! 😊

Foto: Benjamin Brolet