Intelligente expertise

Technologische ontwikkelingen maken voertuigreparaties niet alleen complexer en duurder, maar bemoeilijken ook het diagnostische en deskundige werk dat eraan voorafgaat. 

11/01/2019

“De voortdurende bijscholing van deskundigen is een noodzaak - en zelfs een verplichting - aangezien het beroep erkend is”, zegt Robert Spilliaert, directeur van Upex. “Ons instituut is zeer actief op dat vlak. Het volgt de snelle evolutie van de sector. Van zodra een nieuwigheid op de markt komt, kan ze bij een ongeval beschadigd raken. Onze experts zijn gepassioneerd bezig met automechaniek en moeten up-to-date blijven. ”

Dat geldt immers ook voor de tools die ze gebruiken en die gaandeweg mee evolueren. “Dit is het geval met de Audatex-calculator, die de expert in staat stelt de eerlijkste prijs voor een reparatie te bepalen, volgens de vastgestelde formule. Die biedt een overzicht van alle elementen van een voertuig, de prijs van reserveonderdelen, de kosten van de reparatie... Maar de ervaring van de expert blijft van cruciaal belang, met name om te beoordelen of het beter is het onderdeel te vervangen of te herstellen en desgevallend de reparatietijd te bepalen, in overleg met de reparateur. ”

“Deze hulpmiddelen maken het zelfs mogelijk in de eenvoudigste gevallen af te zien van een expertise”, zegt Peter Wiels, consultant bij Assuralia. “De expertise wordt in toenemende mate gedigitaliseerd. Sommige verzekeraars stellen hun erkende herstellers - of zelfs hun verzekerden - toepassingen ter beschikking waarmee ze een offerte kunnen opstellen en foto's kunnen versturen via het internet. De beslissing om al dan niet te repareren kan dan snel worden genomen zonder dat een expert zich moet verplaatsen. Dit bespaart iedereen tijd en geld waardoor de carrossier zich kan concentreren op zijn corebusiness. ” Vandaag spreken we over 'smart expertise' omdat alles online gebeurt volgens een welomschreven proces, maar het belet niet dat een expert op de achtergrond de controle behoudt. Bij twijfel of als meer precieze onderzoeken nodig zijn, kan hij alsnog ter plaatse gaan.

De meeste dergelijke intelligente toepassingen zijn gebaseerd op het Winformex II-platform van Informex, dat het Audatex-berekeningssysteem omvat. Deze database omvat 99 % van het rollend materieel in België. Ze geeft onmiddellijk de referenties en prijzen van de te bestellen onderdelen en de door de fabrikanten aanbevolen termijnen. Ze is gekoppeld aan de computersystemen van de autofabrieken en wordt elke week bijgewerkt.

 

Foto: Pixabay - Stock Snap 

 

TRAXIO gebruikt cookies Cookie Policy Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.

Lid worden : contactformulier

Als lid van TRAXIO geniet je van veel ledenvoordelen! Vul het formulier in en één van onze specialisten van jouw activiteit zal je contacteren met meer informatie over een lidmaatschap.

Onderneming
Contactpersoon
Ik ga akkoord met de privacy policy