Dossier Automaterialen en gereedschappen

Internationale consolidatie

We merken al jaren een grote overnamehonger voor spelers in de aftermarket. De acquisities volgen elkaar snel op en vooral de twee tenoren van de Europese markt zijn erg actief, met name de Autodis Group en LKQ.

We merken al jaren een grote overnamehonger voor spelers in de aftermarket. De acquisities volgen elkaar snel op en vooral de twee tenoren van de Europese markt zijn erg actief, met name de Autodis Group en LKQ. 

De aftermarket zit in volle herstructurering, dat is duidelijk. De twee belangrijkste spelers van de Belgische markt zijn de afgelopen drie jaar deel gaan uitmaken van groepen met een internationale uitstraling. Doyen Auto behoort nu tot de Autodis Group, een groep op Europese schaal met merken als Autodistribution, Mondial Pare-Brise en 1,2,3 AutoService. Deze Franse groep heeft nog altijd grote ambities in Europa. In juni kondigde Autodis de overname aan van Geevers Auto Parts, leider in carrosserieonderdelen in de Benelux. Op hetzelfde moment kondigde de Italiaanse branche Autodis Italia aan dat het de overname van G-Group, actief in het zuiden van het land, heeft afgerond. En begin september vernamen we tot onze verbazing de participatie van 4,95 % in de online onderdelenverkoopwebsite Oscaro, ter waarde van € 30 mio. 

Het onverzadigbare LKQ 

Van Heck Interpièces maak dan weer deel uit van LKQ Corporation. Deze groep is actief in Europa en Taiwan en is de belangrijkste onafhankelijke aftermarketleverancier van Noord-Amerika. De Amerikaanse reus heeft al jaren een enorme overnamehonger. In 2017 verwierf hij de belangrijkste delen van het netwerk van Benelux Carparts Corporation (BCC): De Jonghe Autoparts, de groep Henrard, Autoparts Prosec en Sergoyne. Dat vertegenwoordigt 21 vestigingen in België en 2 in Nederland of bijna 90 % van de activiteit van BCC! En België is uiteraard lang niet het enige land waar deze aftermarketreus zijn zinnen op heeft gezet. Stahlgruber, een van de toonaangevende bedrijven op de Duitse markt, ook aanwezig in Oostenrijk en Slovenië; Rhiag, een belangrijke marktspeler in Italië en Zwitserland en in 7 landen van Centraal-Europa en Oost-Europa; Mekonomen in Zweden, Noorwegen en Finland; alsook Euro Car Parts (ECP) in Groot-Brittannië maken tegenwoordig allemaal deel uit van de indrukwekkende portefeuille van LKQ Corporation. En dan hebben we het nog niet over de acquisities in eigen land. 

En wat morgen? 

Volgens Didier Perwez zal de trend naar alsmaar machtigere, wereldwijde groepen niet meteen vertragen. "We hebben nog lang niet het einde gezien van wat er kan gebeuren maar slechts het begin", voorspelt de Voorzitter van FAM. "Wie weet kopen de officiële netwerken binnenkort de onafhankelijke groothandelaars op om te profiteren van de veel hogere marges dan die van de dealers."Bepaalde constructeurs zijn zich al aan het organiseren in die zin. Dat is het geval voor PSA met zijn merk Distrigo voor de distributie van originele stukken aan onafhankelijke garages en zijn gamma multimerkenonderdelen onder de naam Eurorepar.