Actualiteit Mobiliteit

Internationale handel in tweedehandsvoertuigen

De EU-hereniging begin jaren ’90 veroorzaakte een grote shift in de markt van nieuwe en tweedehandsvoertuigen. Hierdoor ontstond een heel nieuw afzetpotentieel voor tweedehandshandelaars in ons land.

Toch is ook het aanbod in de EU-buurlanden niet volledig afgestemd op de lokale vraag. Deze situatie stimuleert belangrijke import- en exportstromen tussen o.a. België en onze buurlanden. Het stijgende belang van het internet als informatiekanaal én aan- en verkoopkanaal versterkt deze trend tot globalisering van de markt nog verder. Dit geeft aan dat voor een aantal bedrijven de markt belangrijker wordt maar dat er ook problemen blijven van administratieve, fiscale aard die onnodig de handel belemmeren of concurrentievoordeel geven aan buitenlandse bedrijven ook actief in tweedehandsvoertuigen.

We denken aan de regeling rond de ‘cashbetalingen’ in het kader van de witwaswetgeving (een EU-regeling die in elk EU-land anders geïnterpreteerd en toegepast wordt op het terrein en in onze sector). De grenslimiet van ‘2.999 euro’ is en blijft een belemmering en domper op de tweedehandshandel van auto’s en machines voor vele retailers. Zodanig zelfs dat de handel zich verplaatst naar landen met iets soepelere meer handelsgerichte interpretatie van de ‘cashbetalingen’ (Nederland en Duitsland). TRAXIO probeert sinds jaren met FEBELFIN (federatie van banken en de kredietverstrekkers) tot een vergelijk te komen, zonder succes weliswaar, over een praktische benadering van de ‘cashbetalingen’ (een tijdelijke bankrekening met controle identiteit van cashbetaler). Daarnaast is er ook de onzekerheid over de bewijslast van intracommunautaire leveringen op vlak van btw (bewijs fysieke verplaatsing van voertuig naar land van bestemming, ook buiten EU) en de ontregelde of verstrengde reglementering i.v.m. gebruik van transitplaten. Stuk voor stuk problemen die ook TRAXIO concreet wil aanpakken voor haar bedrijven actief in import-export van tweedehandsvoertuigen.

Hoewel de markt voor tweedehandsvoertuigen een open markt is met relatief veel import en export, heeft elk continent en ook elke lidstaat of regio binnen Europa eigen, specifieke kenmerken. Deze kenmerken worden in hoge mate bepaald door preferenties van consumenten maar ook het fiscaal beleid speelt een belangrijke rol. Slechts twee lidstaten, Nederland en België, hebben bijvoorbeeld een eigen beleid uitgewerkt om actief kilometertellerfraude te bestrijden en zo het consumentenvertrouwen actief te ondersteunen.

Een goed draaiende tweedehandsmarkt is een hefboom voor de verkoop nieuwe voertuigen. Het is een circulaire beweging van verschillende schakels die wanneer één schakel sputtert de volledige ketting verzwakt wordt.