Actualiteit Mobiliteit

Invoering “WLTP” zorgt vanaf 01/09/18 voor absurde situaties in garagesector

TRAXIO vertegenwoordigt de eindverkopers van nieuwe wagens en maakt zich samen met vele bestaande en toekomstige klantkopers van een nieuwe ‘NEDC’-wagen zorgen over hoe in ons land de overgangsregeling betreffende de EU-regeling inzake WLTP op een toch wel wereldvreemde manier afgehandeld wordt. 

Indien FOD Mobiliteit niet dringend actie onderneemt om erger te voorkomen, dreigen vele bezitters van een nieuwe niet-ingeschreven wagen met een gelijkvormigheidsattest met de oude NEDC-uitstoottestwaarden (veelal geproduceerd voor juni van dit jaar) zowel bij de autodealer of autohandelaar als de particulier (die om welke reden dan ook wacht met inschrijven van de gekochte wagen) na 31 augustus onder geen enkel mogelijk beding nog hun auto te kunnen inschrijven of te gebruiken op de openbare weg. De spiksplinternieuwe Euro 6-wagens weliswaar met het oude NEDC-attest, wanneer ze niet op de in aantallen noodgedwongen opgelegde gelimiteerde lijst van de invoerder (merk per merk) staan en tijdig bij de DIV-diensten van ons land werden ingediend, volledig waardeloos worden. 

Het zijn de eindverkopers (garagebedrijven en niet-officiële invoerders)  en de eindkopers met recent gekochte stocks die hier de dupe zullen zijn en de financiële gevolgen zullen dragen voor de om diverse goede redenen niet ingeschreven ‘NEDC’-wagens. Voor velen kan het een serieuze financiële kater betekenen. Ook het statuut van tweedehands wordt hen niet gegund, waardoor men aangeeft dat vervuilende tweedehandse ingeschreven wagens (Euro 2, 3 en 4) wel kunnen worden ingeschreven en gloednieuwe milieuvriendelijke wagens met Euro 6-norm niet. Wie begrijpt dit nog? 

Er zijn oplossingen uit te werken op niveau van de Dienst Inschrijvingen (DIV) zoals in het buitenland om ondanks de geldende Europese strakke regeling terzake, de resthandel van deze ‘NECD’-voertuigen mogelijk te maken voor het einde van het jaar maar men kiest voor de harde onverbiddelijke weg zonder concreet overleg met de sector van de autodealers en garagebedrijven. De gewestelijke overheden die verantwoordelijk zijn voor de homologatie en taxatie van de wagens wassen hun hand in onschuld en wachten af, alsof het enkel een probleem van de autosector zou zijn.  

Het gaat om een aanzienlijk aantal nieuwe wagens die van de ene dag op de andere, uitgezonderd de optie export buiten de EU, tot schroot herleid worden. Welkom in de Belgische versie van de circulaire economie!! 

TRAXIO vraagt dringend dat FOD Mobiliteit (meer bepaald DIV) een haalbare praktische oplossing uitwerkt in samenspraak met de sector. Rechtszekerheid is het minste wat verwacht mag worden van de overheid als belastingbetaler!!