Mobiliteit

Jan Broos: Wij zullen serviceproviders moeten worden

10/09/2018

Na kort ‘geproefd’ te hebben van de richting geneeskunde, om eventueel dierenarts te worden zoals zijn vader, besloot Jan Broos om het roer om te gooien en rechten te gaan studeren in Leuven. Niet oninteressant, maar toch net een tikkeltje te droog om er carrière mee te maken, wist hij al na een halve dag advocatuur. De dag nadien maakte hij al deel uit van het salesteam bij Mercedes.

Hij had misschien beter meteen zijn buikgevoel gevolgd, want deep down wist Jan Broos dat zijn passie bij auto’s lag. Van kleins af al, met vooral bewondering voor het merk waar zijn vaders praktijk ook altijd op vertrouwde, Mercedes.

Vandaag is Jan Broos gedelegeerd bestuurder van Mercedes-Benz Groep JAM nv, een erkend concessiehouder en servicepunt dat ontstond uit de fusie van de garages van de families Hermans, in 1934 opgericht in Hasselt, en Raedschelders, opgericht in 1944 in Bree. De fusie van de twee dateert van 2000, toen Jan Broos, André Hermans en Marc Raedschelders de handen in elkaar sloegen. De Groep JAM was geboren. Vandaag is JAM – met vestigingen in Hasselt, Lommel, Bree en Dilsen-Stokkem – een gerespecteerd begrip in Limburg. André heeft intussen een punt gezet achter zijn carrière, maar Julie, dochter van Marc, neemt ondertussen deze plaats in en zet samen met de twee mannen dit verhaal verder.  

‘Super Best Dealer Van 2018’

Sinds juni van dit jaar mag de Groep JAM zich ‘Super Best Dealer Van 2018’ noemen. Een mooie bekroning voor de keiharde inzet van alle werknemers, noemt Jan het, want zo’n certificatie vraagt enorm veel voorbereiding en de lat ligt erg hoog. Deelnemen aan deze wedstrijd lag helemaal in lijn met de ambitie van het huis. “Het verplichtte ons om alle aspecten van onze business in vraag te stellen. Want, auto’s verkopen is één ding, maar de cruciale vraag vandaag is: hoe bereiden we ons best voor op de toekomst?”

Want er staat heel wat te gebeuren en het businessmodel van vandaag zal morgen niet meer bruikbaar zijn. “Er zijn vier belangrijke aspecten die onze sector behoorlijk op z’n kop zullen zetten: connectiviteit, carsharing, de elektrische auto en de zelfrijdende auto. We zullen ons moeten aanpassen. Wij, retailers, zullen serviceproviders moeten worden. Mobiliteit in de ruime zin van het woord aanbieden als een service.”

Waarom nog leren autorijden?

De auto is altijd een emotioneel gegeven geweest, ‘mijn auto, mijn vrijheid’, weet je wel? Maar de groeiende mobiliteitsproblematiek én het milieu dwingen ons anders naar koning auto te kijken. Vooral de jongste generaties zijn daar al rijp voor. Ze hoeven geen auto meer, een rijbewijs vinden ze niet nodig. Er zijn voldoende alternatieven in de stad, we evolueren naar een deeleconomie en ‘binnenkort’ is er de zelfrijdende auto. Waarom dan nog leren autorijden?

Bij heel wat gezinnen staan er meerdere auto’s op de oprit. Maar de auto heeft zichzelf de das om gedaan. We staan met z’n allen stil in de file. Langzaam maar zeker groeit het besef dat het zo niet langer kan. “Wij bieden vandaag al ‘mobiliteit op maat’ aan, door mensen die een kleine(re) auto kopen de mogelijkheid te bieden hem tijdelijk in te ruilen voor een grotere om op vakantie te gaan, bijvoorbeeld.”

Koffiedik kijken

Het milieuaspect, steden die vervuilende diesels weren, de – onterechte – verkettering van de diesel, terwijl we een goed jaar geleden nog een echt dieselland waren... Wie had dat gedacht? De komst van de elektrische auto, de zelfrijdende auto... Het gaat allemaal zo snel. “We beseffen allemaal dat er ‘iets’ moet veranderen, alleen is het nog koffiedik kijken wat en hoe alles zal evolueren. Want de auto zelf, die zal nog niet zo snel verdwijnen, we zullen hem in de toekomst alleen heel anders gaan gebruiken.”

Profiel

Leeftijd: 54 jaar

Statuut: zelfstandige

Opleiding: Licentie rechten en postgraduaat financiën aan de KULeuven

Eerste job: een halve dag advocaat en de dag nadien Sales Automotive

Hobby’s: Automobiel, sport en culinaire bezigheden

Droomauto: AMG

Favoriete reisbestemming: Catalonië, Azurenkust (Zuid-Europa)

Favoriete drank: wijn, bij voorkeur Bourgogne, en een gewoon pintje bier

Ambitie binnen 5 of 10 jaar: een gelukkig mens blijven en zijn

 

Foto: Benjamin Brolet