Burgerlijke bouwkunde en lift-trucks

Joëlle Germain: “Bemiddelend en geëngageerd”

De nieuwe algemeen secretaris van SIGMA doorliep haar hele loopbaan in de autowereld. Deze moeder van drie loopt over van communicatief enthousiasme dat ze ten dienste wil stellen van de ontwikkeling van de federatie.

Niets bestemde Joëlle Germain voor om een loopbaan in de mobiliteit te kiezen. Deze eerder literaire Antwerpse ondernam eerst vertaalstudies aan de Universiteit Antwerpen voordat ze verder ging met een master in internationale politiek, optie diplomatie. “Ik had helemaal niet de intentie om diplomate te worden”, lacht ze, “ik heb het uit nieuwsgierigheid gedaan, omwille van het plezier van het leren. Ik ben gefascineerd door moderne geschiedenis.”

Na een eerste interim in een bedrijf voor telemarketing als copywriter, belandt ze bijna per toeval in de autosector door te reageren op een advertentie van Land Rover voor een functie van commercieel en marketingassistente. Twee jaar later gaat ze naar Chrysler (dat FCA – Fiat Chrysler Automobiles - zal worden) waar ze 21 jaar zal blijven totdat ze SIGMA vervoegt op 21 januari 2019.

“Het is de mond-tot-mondreclame die me geleid heeft naar deze erg verschillende sector. Ik was bij FCA verantwoordelijk voor de commerciële opleiding en, in een context van grote economische druk, vond ik dat ik de autowereld gezien had.” Haar ontmoeting met twee bestuurders van SIGMA is bepalend: “We hadden zo een goede klik dat ik niet getwijfeld heb. Het moment was gekomen om de bladzijde om te slaan ten gunste van een sector die zeker ook onder druk staat, maar die zich blijft bekommeren om service, goed uitgevoerd werk en respect voor de werknemer en de klant.”

Het nieuwe gezicht van SIGMA vergelijkt haar rol met een dirigent die de mensen moet samenbrengen en oplossingen vinden voor de problematieken die ze willen zien evolueren. “Een van de grootste diensten die onze federatie verschaft aan haar leden, en voor sommigen is dat zelfs haar bestaansreden, is om statistieken te leveren die zo dicht mogelijk bij de realiteit staan.” 

Toegevoegde waarde 

Een andere prioriteit voor Joëlle is om de leden van SIGMA regelmatig proberen bijeen te brengen op momenten die tegelijkertijd gezellig en leerzaam zijn. “Het is altijd interessant voor de bedrijfsleiders, wat de omvang van hun bedrijf ook is, om hun collega’s te ontmoeten, ideeën te delen of conferenties te volgen over onderwerpen die de wereld opheldert waarin hun business evolueert.”

De nieuwe algemeen secretaris erkent dat een van de moeilijkheden is om personen bijeen te krijgen die bedrijven van verschillende groottes runnen, die verschillende producten verkopen en die verschillende economische realiteiten kennen. “Iedereen achter dezelfde kar spannen is niet makkelijk, het is de reden waarom ik sinds mijn komst vaak op de baan ben om leden te ontmoeten en hun verwachtingen te kennen. Het is zo dat ik mijn rol bekijk: zichtbaar proberen zijn, luisteren en aan iedereen geven wat hij verwacht van de federatie. Dat is onze grootste uitdaging: toegevoegde waarde brengen waarmee iedereen tevreden is in een wereld die voortdurend verandert.”

Er is wel een inzet die iedereen verenigt, merkt Joëlle op, dat is “het nijpende tekort aan gekwalificeerde techniekers.” Daarom denkt ze ook na over initiatieven om de toeleveranciers beter bekend te maken bij de jongeren. Het feit dat ze overloopt van enthousiasme zou haar moeten helpen om al deze uitdagingen aan te gaan.

 

Profiel

 

Leeftijd: 51 jaar

Functie: algemeen secretaris SIGMA

Diploma: master in vertalen en master in internationale politiek (UA)

1e job: copywriter in een telemarketingbedrijf

Hobby’s: mijn kinderen en reizen organiseren

Droombestemming: Ecuador

Ambitie binnen 5 of 10 jaar: bijdragen tot het creëren van enthousiasme rond de federatie

 

 

Foto: Benjamin Brolet