Automaterialen en gereedschappen Mobiliteit

Joeri Lieten: Noem me maar een atypische manager

Zijn studies handelsingenieur katapulteerden hem meteen van de schoolbanken naar de bankwereld. Joeri Lieten werd kantoordirecteur van een BBL/ING-filiaal, de geknipte entourage om veel aspecten van het bedrijfsleven te leren kennen. Ideaal ook om een ruime kijk op de maatschappij te krijgen. Wat in zijn huidige functie als kersverse CEO van Autoglass Clinic ook van pas komt.

“Rode draad doorheen mijn carrière is dat ik altijd ‘iets nieuws’ zocht. Nieuwe taken, nieuwe verantwoordelijkheden of een nieuw-gecreëerde baan. Net dát was zo boeiend.” Zijn laatste functie in de sector was die van CEO bij Payconiq België. Een nieuwe uitdaging vond hij bij Autoglass Clinic, een 100 % Belgisch familiebedrijf, gespecialiseerd in het plaatsen, herstellen en vervangen van autoruiten.

Een soort Carglass, wat niet verbazend hoeft te zijn als je weet dat Autoglass Clinic in 2002 in handen kwam van Hugo Leroi, de aanvankelijke oprichter van Carglass, die zijn geesteskind in 1987 verkocht had aan een Zuid-Afrikaanse groep, om met Autoglass Clinic opnieuw zijn ding te kunnen doen. “Een heel andere wereld misschien, maar het gaat tenslotte ook om dienstverlening.” 

Hoogtechnologisch verhaal 

Uitdagingen in zijn nieuwe functie zijn er genoeg. Temeer omdat er heel wat staat te gebeuren in de autosector en alles veel technischer wordt. “Met alle elektronica aan boord is er veel meer technologisch vakmanschap nodig op de werkvloer. Het type ruit moet eerst uitgelezen worden en vervolgens opnieuw gekalibreerd. Pas dan kan de klant veilig en wel opnieuw de weg op.”

Joeri Lieten zegt van zichzelf “een atypische manager” te zijn. Direct en to the point. “Ik steek geen energie in competenties die mensen niet hebben, ik investeer liever in datgene waar mensen goed in zijn. Daar zijn ze doorgaans ook het meest gedreven in. Een diploma is voor mij minder belangrijk dan iemands ingesteldheid.” 

Maturiteit 

Of er iets is dat hem ‘gevormd’ heeft? “Jazeker. Mensen denken doorgaans dat een carrière een stijgende curve is. Wat ik geleerd heb, is dat je soms een stap opzij of zelfs terug moet durven zetten. Om te leren, ervaring op te doen of inlevingsvermogen te ontwikkelen. Om zicht te krijgen op de sector en voeling te hebben met de markt. Pas als je dat kunt, heb je voldoende maturiteit om carrière te maken.” Dat dit zijn oprechte visie is, bewees hij al direct bij zijn aanstelling. De eerste week is hij meteen met de technische ploeg de baan opgegaan om autoruiten te gaan vervangen.

Ook de toekomst ziet Joeri Lieten als een grote uitdaging. “De auto is een metamorfose aan het ondergaan en hoe het hele plaatje er zal uitzien, weten we (nog) niet. We kunnen enkel tendensen zien en op basis daarvan evoluties afleiden. Termen als ‘pijnpunten’ of ‘knelpunten’ neem ik niet graag in de mond. Wat een negatieve impact heeft op je omzet, biedt gewoonlijk andere opportuniteiten om de negatieve spiraal om te buigen. Je moet in elk geval blijven groeien. En, als je niet groeit, moet je diversifiëren.” 

Tweede grootste in België 

Autoglass Clinic, met hoofdhuis langs de Gouverneur Roppesingel in Hasselt, is de tweede grootste speler op de Belgische markt met een netwerk van 22 zelfstandige autoglasspecialisten verspreid over heel België, evenredig met de densiteit van het Belgische wagenpark. Op de basis werken een 20-tal mensen, het netwerk in z’n geheel omvat zo’n 120 medewerkers. Autoglass Clinic focust vooral op leasingmaatschappijen, verzekeringsbedrijven en bedrijfsvloten. Klanten met grotere volumes dus. Zo heeft het bedrijf een marktaandeel van 34 % bij Leaseplan bijvoorbeeld en is het ‘preferred partner’ bij ALD Automotive.

Profiel 

Leeftijd: 47

Statuut: gehuwd met Anne-Mie, één dochter Marie-Jo

Opleiding: master handelsingenieur

1ste job: kantoordirecteur bij BBL/ING

Hobby’s: alles verzamelen van en over Hasselt

Droomwagen: 1981 Delorean DMC-12 or Doc Brown’s Delorean van Back To The Future – pure nostalgie (maar het busje van The A-Team of de Batmobiel zijn ook goed, hoor). Het zijn auto’s met een boodschap waarbij je kunt wegdromen…

Favoriete bestemming: Oostenrijk

Favoriete drank: koffie, met mate

Ambitie binnen 5 of 10 jaar: te kunnen blijven doen waar ik het meeste toegevoegde waarde kan bieden aan mijn omgeving

 

Foto: Benjamin Brolet