Mobiliteit

Jorssen Noord: We leven vandaag maar kijken naar morgen

14/11/2018

Een uitspraak die precies verwoordt waarom de in Antwerpen ‘wereldberoemde’ vroegere BMW-concessie uit Schoten sinds april van dit jaar een gloednieuw en ‘future-proof’ complex in gebruik heeft in Merksem. Een gesprek met Philip Eeckels, concessiedirecteur.

“Niemand heeft een glazen bol, we kunnen dus niet in de toekomst kijken, maar één zekerheid die we wél hebben, is dat de autowereld steeds complexer zal worden”, begint Philip Eeckels. “We kunnen dus maar beter goed voorbereid zijn.”

Vandaar de nieuwe 7.500 m2 grote concessie aan de drukke Kapelsesteenweg in Merksem. “Een toplocatie op het vlak van zichtbaarheid en bereikbaarheid. Het pand werd trouwens in fasen aangeschaft, zelfs tijdens de bouwwerken werd nog een stuk extra parkeerterrein bij aangekocht.”

‘Green building strategy’

De strakke en compact ingerichte nieuwbouw – die de AMB Holding, waaronder Jorssen Noord valt, 11,5 miljoen euro gekost heeft – werd in 10 maanden tijd gebouwd. Al die tijd bleef de zaak operationeel. De nieuwe concessie kan uitpakken met een aantal primeurs. Pronkstuk is de showroom op het gelijkvloers en de eerste verdieping, waar zo’n 40 auto’s staan te blinken. Klantenservice is de klok rond en zeven dagen op zeven beschikbaar. “Klanten kunnen ons bellen en krijgen dan een toegangscode voor een afgesloten deel van de 3.000 m2 grote ondergrondse parkeergarage. Daar staat dan eventueel een vervangwagen voor hen klaar en kunnen ze hun eigen autosleutels droppen in een beveiligde kluis.” Deze service zal binnen enkele weken operationeel zijn.

Auto’s van klanten gaan altijd rechtstreeks naar de ondergrondse garage en van daaruit naar de werkplaats. Ze blijven ook na onderhoud of herstelling binnen staan, beschut tegen weer en wind. In het atelier is zeer goed nagedacht over efficiëntie en ergonomie: laden en lossen kan ’s nachts en gebeurt via liften, met een minimum aan manipulatie en tilwerk. De vloer in de werkplaats heeft ingebouwde vloerverwarming en -koeling in de zomer. “Uiteraard moest ook de ‘green building strategy’ van BMW gerespecteerd worden, wat maakt dat heel het dak – op het dakterras na waar medewerkers ’s middags even kunnen pauzeren – vol zonnepanelen ligt en dat er een opvangvoorziening is voor 120.000 liter regenwater van het dak, dat gebruikt wordt voor de carwash en de toiletten.”

Shop-in-de-shop

Een andere opmerkelijke nieuwigheid in de showroom op de eerste verdieping, is de shop-in-de-shop van fietshandel ‘Fietsen Mintjens’, de gereputeerde zaak van Benny Mintjens, ook voorzitter van FederProCycle, die in het Noorden van Antwerpen een heel fietsenimperium uitgebouwd heeft met inmiddels zes vestigingen, Merksem meegeteld. “We spelen hiermee in op de toenemende vraag van klanten die rijp zijn voor de nieuwe (multi)mobiliteit, waar fietsen – zeker in het Antwerpse – een steeds belangrijker deel van uitmaken. Bedrijven kunnen hier terecht voor auto’s maar kunnen tegelijk kennismaken met de fiets en werknemers eventueel een gecombineerd pakket aanbieden.”

Het klantenbestand van Jorssen Noord is vrij uiteenlopend. Iets meer dan de helft (54 %) zijn particulieren en kmo’s, net iets minder dan de helft (46 %) is fleet-cliënteel. Wat het meest veranderd is de laatste 20 tot 25 jaar, vindt Eeckels, is het feit dat duurdere auto’s niet langer voorbehouden zijn voor de ‘happy few’. “Luxury has become accessible. Je ziet datzelfde fenomeen bij mode- of luxeproducten. Het imago dat een product heeft of de waarde die mensen eraan hechten, mag vandaag een grotere hap nemen uit hun budget.”

‘War for talent’

Wat niet wil zeggen dat de autosector het gemakkelijker heeft dan vroeger. Integendeel zelfs. “Wij zijn geen vrije ondernemers hé. Eigenlijk dansen wij voor 95 % naar de pijpen van de constructeur. En die voert de druk op. Zo hebben wij niet alleen targets te halen inzake verkoop maar ook op het vlak van financiering, verzekeringen, onderhoud... De scoop wordt alsmaar breder en de druk qua service, die ons weliswaar kan onderscheiden van de concurrentie en waar de klant ook recht op heeft, creëert een spanningsveld want de marges die er tegenover staan, zijn flinterdun.”

“De auto van vandaag is veiliger en betrouwbaarder, wat impliceert dat het garagebezoek minder frequent wordt: een onderhoudsbeurt om de 5.000 km is er nu pas één om de 30.000 km. Er gebeuren minder ongevallen – versta me niet verkeerd, we willen echt geen menselijk leed – maar dat impliceert minder werk. De auto zelf wordt bovendien een steeds complexer product. Dat vraagt andere profielen en zorgt er voor dat de ‘war for talent’ heviger woedt dan ooit. Hier in het Antwerpse hebben we dan ook nog eens de concurrentie van de haven die veel meer budget en dus aantrekkingskracht heeft om jong talent aan te trekken. Tel daarbij alle vraagtekens en onzekerheden die de elektrische, de geconnecteerde en de zelfrijdende auto nog met zich zullen meebrengen en je begrijpt meteen dat we het niet gemakkelijk hebben.”

Boeiende tijden...

“We zullen de nodige creativiteit aan de dag moeten leggen”, meent Eeckels. “Nieuwe diensten en allerlei software aanbieden, de mogelijkheid bieden bepaalde zaken te downloaden, online aftersales services ter beschikking stellen... Kortom, we zullen zoveel mogelijk opportuniteiten moeten aanboren. Het zijn beslist boeiende tijden met al die nieuwe verschijnselen, zoals carsharing, de auto-fietscombinatie, de alternatieve aandrijvingsvormen, de zelfrijdende auto... We kunnen ons niet permitteren om niét mee te zijn, maar – toegegeven – een investering als de onze voert de druk echt wel op.” 

In het kort

Jorssen Noord

Oprichtingsdatum: 26/04/1971

Sector/Activiteit: Autoconcessie

Adres van de zetel: Kapelsesteenweg 1-3, 2170 Merksem

Aantal vestigingen: Jorssen Noord en Jorssen Zuid

Personeelsaantal: 40

Omzet: 40 miljoen euro

 

Foto: Benjamin Brolet