Dossier Mobiliteit

Kostprijs: een module om de tarieven te stroomlijnen

In de takelwereld liggen de prijzen aan de basis van financiële moeilijkheden en wantrouwen. Om willekeur en emotionaliteit te vermijden, ontwikkelt TRAXIO Road Support een module voor de berekening van de kostprijs, die gebaseerd is op aantoonbare gegevens en economische modellen.

Als er iets is waarin de takelsector niet uitblinkt, dan is het wel de transparantie van de prijzen. Een situatie waar de takelaars ook mee te maken krijgen volgens Michel Gillard. “Hoewel de prijzen die toegepast worden voor de individuele klanten soms peperduur lijken, komt dat voornamelijk doordat het gaat om een van de belangrijkste bronnen voor de rendabiliteit van de takelaars, omwille van de zeer lage tarieven die de bijstandsverleners en het parket hanteren. Een ongezonde situatie die het klimaat van wantrouwen rond de depannagesector versterkt. Het is in deze bijzondere context dat TRAXIO Road Support sinds meer dan een jaar een module ontwikkelt om de kostprijs van elke interventie te berekenen. De bedoeling is om willekeur en emotionaliteit te vermijden zodat de prijsbepaling geoptimaliseerd wordt.” 

Een all-in kostprijs 

Concreet heeft de Dienst Kennis & Expertise van TRAXIO met de hulp van specialisten in sociaal recht, formules ontwikkeld die dienen als referentie om de kostprijs van elke interventie te berekenen. “Op het niveau van de loonkosten is de module gebaseerd op de loongegevens van het betrokken paritair comité (PC112) en houdt hij rekening met alle elementen zoals het personeel dat nodig is voor de permanenties voor FAST en Siabis+”, verduidelijkt Michel Gillard. “De module houdt ook rekening met de kost van het geschikte gebruikte materiaal in rijklare toestand”, dus met inbegrip van het onderhoud en de grote initiële investering: 40.000 euro voor een signalisatievoertuig, 150.000 euro voor een takelwagen voor personenwagens en vanaf 450.000 euro voor een takelwagen voor vrachtwagens. “Tot slot bevat de kostprijs de diverse kosten” zoals de kilometerheffing voor vrachtwagens. 

Gratis voor leden 

“De module werd getest bij leden in mei-juni 2019 om de verkregen resultaten te analyseren. Indien nodig zal hij aangepast worden en eens hij klaar is, zullen we hem presenteren aan alle instellingen die bij de depannage betrokken zijn”, vertelt Michel Gillard. “De leden van de federatie TRAXIO Road Support zullen de module voor de kostprijsberekening gratis krijgen, evenals een opleiding. Het doel is natuurlijk niet om de tarieven op te leggen, wat trouwens verboden wordt door het Europese recht, maar om elk takelbedrijf toe te laten om de kostprijs van zijn interventies te berekenen. Dit kan uiteraard nuttig zijn als beheertool en vooral om de belanghebbenden te sensibiliseren: Assuralia, de bijstandsverleners, de publieke overheden en de parketten.” 

Niet met verlies 

Deze module is de sleutel tot het stroomlijnen van alle gesprekken over de tarieven. Hiermee zullen de leden en de vertegenwoordigers van TRAXIO Road Support de politieke wereld kunnen sensibiliseren over de kost van de vereisten, wanneer het gaat over het zorgen voor permanentie gedurende 24 uur op 24 of bij het verplichten van de takelaars om voertuigen gedurende lange periodes te stallen. Om aan de bijstandsverleners en de parketten te bewijzen “welke de gemiddelde kost is van een interventie of een dienst op basis van aantoonbare gegevens. En hun gewoon een tarief te vragen waarmee ze minstens rendabel kunnen zijn en niet meer met verlies werken!”  

 

Foto Freeimages Simone Solda