Dossier Mobiliteit

Leasing: de ontwikkelingen volgen elkaar op

11/01/2019

Remarketing is meer dan ooit een belangrijke schakel in de leaseketen. We vroegen Frank Van Gool, Algemeen Directeur van Renta, de Belgische Federatie van Voertuigenverhuurders, naar de evolutie van het beroep, dat eveneens wordt beïnvloed door de plotselinge, populariteit van benzine.

 

"Leasingmaatschappijen moeten enige voorzichtigheid aan de dag leggen", zegt Frank Van Gool, Algemeen Directeur van Renta. "Gezien de globale evolutie van de markt is het niet onmogelijk dat de consumenten op een bepaald moment van de diesel af zullen willen. De impact is het grootst voor de kortetermijnverhuur. De contracten lopen daar over het algemeen 6 tot 12 maanden. Door de recente beleidswijzigingen op het vlak van diesel zal het voor de autoconstructeurs die deze voertuigen terugnemen, steeds moeilijker worden ze nog tegen een interessante prijs door te verkopen. Op lange termijn kan het voor de leasingmaatschappijen moeilijker worden deze brandstof nog aan te bieden in hun fleets." 

Een tweede leven

In de klassieke leasing bedraagt de gemiddelde duur 4 tot 5 jaar. Voorlopig is Frank Van Gool niet al te bezorgd over het lot van de dieselvoertuigen: "We verhuren de voertuigen aan professionele klanten die heel wat kilometers afmalen. Voor een dergelijk gebruik blijft diesel voordeliger dan benzine." Volgens de directeur van Renta zal de filosofie van de leasing in de toekomst wel veranderen. "Het is niet ondenkbaar dat de bedrijven die we vertegenwoordigen de levenscyclus van hun wagens op een andere manier zullen gaan beheren. Door de steeds hogere verkoopprijzen zullen de voertuigen mogelijk twee levenscycli in de verhuur doormaken. De wagens worden dan volledig herzien en vertrekken weer voor een tweede leasingovereenkomst." 

Self remarketing 

Wat de keuze van de modellen betreft ziet Frank Van Gool weinig verandering bij de gebruikers. Enkel bij de voertuigen uit het topgamma wordt een hybride motorisatie gekozen. Daarentegen zorgt de remarketing van deze voertuigen voor steeds meer problemen. "Tot nog toe vertrokken de meeste leasingwagens die we terugkrijgen naar landen uit Oost-Europa. Omdat de autoprijzen maar blijven stijgen, ligt ook de restwaarde steeds hoger en dat kan een probleem vormen voor deze markten. Die kunnen het nog amper financieel bijbenen. Daarom ligt de toekomst van ons beroep in self remarketing. Ik denk dat het in ons belang is onze voertuigen zelf door te verkopen en dan met name de benzinewagens. Denk aan het voorbeeld van LeasePlan dat net zijn eigen verkoopplatform CarNext heeft gelanceerd".

Foto: Pixabay piviso