Lobby Automaterialen en gereedschappen Mobiliteit

“Let’s get digital” als smaakmaker voor de STEM-opleidingen

Het is geen geheim dat de arbeidsmarkt naar adequate werkkrachten snakt. Om dit tekort te verlichten staken TRAXIO en 17 andere werkgeversfederaties de handen uit de mouwen om een tweedaags evenement, ondersteund door de radiozender MNM, te organiseren in het MAS te Antwerpen.

Er is een knellend gebrek aan onder andere onderhouds- en autodiagnosetechnici en hogere technici. De nood aan deze profielen kan verholpen worden door meer vers bloed naar de wetenschappelijke en technologische opleidingen te lokken. “Let’s get digital” werd speciaal voor dergelijke noden geconcipieerd. Zeven verdiepingen van het MAS werden gewijd aan de wetenschappen, technologie, ingenieurswezen en wiskunde. De scholen hadden al toegang op vrijdag en zaterdag was voorzien voor het grote publiek. Het interactief gebeuren voorzag workshops en demonstraties rond e-sports, Virtual Reality, muziek, voeding en dergelijk meer om de deelnemers te doen watertanden. Voor een preciezere oriëntatie konden de deelnemers de website detoekomstwerkt.be bezoeken. Op deze website is er een zelftest die een toekomstprofiel opmaakt aan de hand van de antwoorden.

TRAXIO was zelf ook aanwezig op het evenement, in de Jobshop, waar bedrijven en organisaties hoopvolle jongeren met vragen te woord konden staan. Na afloop deelden de organisatoren identikits uit met een gids naar opleidingen en jobs.