Actualiteit Burgerlijke bouwkunde en lift-trucks Land- en tuinbouwmaterieel Automaterialen en gereedschappen Mobiliteit

Luchtkwaliteit & auto-emissies worden maatschappelijk hot topic

In Groot-Britannië werd op 21 juni ll. georganiseerd #Cleanairday, burgemeesters van steden zoals Brussel, Parijs en Madrid stapten op 17 maart naar het Europese Hof van Justitie om  de hernieuwde “Euro 6”-norm en de Real Driving Emissions (RDE-Verordening 2016/646) aan te vechten, in het Vlaamse straatbeeld zien we de testpanelen aan de 20.000 woningen, scholen en bedrijven voor het grote “CurieuzeNeuzen” onderzoek van Universiteit Antwerpen. 

De maanden mei en juni staan in het binnenland en buitenland in het teken van het meten en aanklagen van te hoge concentraties van stikstofdioxide (NO2). Omdat NO2 een belangrijke indicator is voor luchtverontreiniging door het verkeer, is het relevant om de stof te meten. Het verkeer is verantwoordelijk voor meer dan de helft van de NO2-uitstoot volgens wetenschappelijk onderzoek. Dieselwagens produceren daarbij meer NO2 dan benzinewagens aldus nog de wetenschappers. “Luchtvervuiling kost ons gemiddeld 9 gezonde maanden van ons leven, en jaarlijks sterven er 11.770 Belgen aan de gevolgen ervan”, zo citeert partij Groen uit onderzoek van onder meer het Europees Milieuagentschap en de Intergewestelijke Cel voor het Leefmilieu. 

De voorzitster van de partij GROEN! scandeert zelfs onomwonden:  "De autosector heeft de consument doelbewust bedrogen met vervuilende dieselwagens." De “diesel” moet weg en de kosten hiervoor zijn voor de autosector.  Dit is natuurlijk heel kort door de bocht, ook de politiek heeft boter op het hoofd. Tot voor enkele jaren werden er premies gegeven om kleine diesels te kopen met lage CO2-uitstoot.

Oneliners zijn gemakkelijk maar de (partij)politiek (federaal en gewestelijk) moet beseffen dat ze best een langetermijnstrategie (van 12 jaar nl. tot 2030) vastlegt samen met de autosector (constructeurs/invoerders, leasewereld en verdelers) rond energie-, milieu- en (multimodale) mobiliteitsaspecten. Het gaat sowieso om domeinen in volle transitie en waar onze creatieve ondernemers en mobiliteitsverkopers (nieuw & tweedehands) en -herstellers van het (verouderde) wagenpark klaar staan met tal van kleine bijdragen, wij denken aan het initiatief “eco-entretien” genaamd waarbij oudere wagens terug hun initiële emissiewaarden van hun toegemeten “Euronorm-emissies” kunnen bereiken of zelfs verbeterd worden met innovatieve diagnoseapparaten (5-gasmeting) en onderdelen. Wallonië wil hiermee al aan de slag en haar autofiscaliteit op deze basis mee sturen. Eigenaars van een oudere auto kunnen op deze manier ook hun steentje bijdragen (niet iedereen doet zijn wagen zomaar weg, zeker niet als ook de restwaarde ervan onder druk komt mede door bepaalde geciteerde radicale uitspraken over diesels).

De autoprofessionals geven de klant de beste info over de keuze tussen diesel (nieuwe generatie Euro 6d en verminderde emissies) en benzine en vanaf hoeveel kilometers, hybrides, CNG en 100 % elektrische wagens. De sector investeert met TRAXIO in opleidingen en werkt aan een methodiek om garages te helpen de komende 12 jaar hun bedrijf qua activiteit om te bouwen naar een multimodale aanbieder van duurzame mobiliteitsdiensten. TRAXIO vraagt aan de politici een duidelijke vaste autofiscaliteit (kilometerheffing, ondersteuning vergroening wagenparken en vrachtwagenvloten ook voor de komende 12 jaar).