Lobby Mobiliteit

Memorandum besproken

10/09/2018

De nieuwe gedelegeerd bestuurder van UNIZO, Danny Van Assche, ontving Carl Veys en Pieter Van Bastelaere om zich over het memorandum en een aantal dossiers te buigen.

Het is geen onbekend gegeven dat de Brexit de Belgische commerce verzwakt. Het valt niet te voorspellen wat de politici uit de brand kunnen slepen. Daarom moeten federaties zoveel mogelijk zelf in werking treden. Nog een ander buitenlands gerelateerd handelsperikel is de consumentenvlucht door het cashplafond. Doordat België een lager cashplafond hanteert dan Nederland of Duitsland verkiezen sommige klanten ervoor om hun wagen in het buitenland aan te schaffen.

Wanneer we onze blik naar het binnenland keren dan kunnen we constateren dat de Lage Emmissie Zone, ongeacht of die al is geïmplementeerd of nog enkel aangekondigd, onze leden bedreigt. Niet enkel door een bemoeilijkt bereik van de handelaren in deze grote steden, maar ook omdat er een poging wordt gedaan om de auto opzij te schuiven terwijl de auto een fundamenteel element is van een multimodale mobiliteit.

Het mobiliteitsbudget en de mobiliteitsvergoeding, beter bekend als cash-for-car, zijn nog twee andere urgente dossiers. De regering heeft haar slag binnengehaald voor cash-for-car. Vanaf nu kan het personeel zijn bedrijfswagen inruilen – mits een aantal voorwaarden. Hoewel weinig personen de drang ervaren om dit daadwerkelijk te doen, streeft TRAXIO nog steeds naar het alternatieve mobiliteitsbudget, dat de flexibiliteit waarborgt. Door de werknemers te doen kiezen uit een heel panorama aan vervoersmethodes blijft het kapitaal binnen onze sector.  Vermoedelijk zal TRAXIO het echte mobiliteitsbudget binnenhalen: de regering heeft de wetteksten alvast in eerste lezing goedgekeurd.