Persberichten Mobiliteit

Motormarkt koelt verder af: 10% minder occasiemotoren ingeschreven tijdens eerste semester

11/07/2022

Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO, becommentarieert: “Ondanks een heropflakkering in mei kende  de markt van de occasiemotoren een moeilijke eerste semester. De voorbije maand juni noteerden we 9.852 inschrijvingen. Een verschil van -1,2% met vorig jaar (9.975 ex.), maar een wereld van verschil (-27%) met 2020 toen de markt na de eerste coronalockdown een inhaalbeweging maakte met maar liefst 13.504 exemplaren. Op deze manier werd het eerste semester afgesloten met 41.568 inschrijvingen. Een daling van -10,6% vergeleken met 2021 (46.471 ex.)

Vlaanderen blijft de grootste markt (56,6%) maar verliest -11,7% vergeleken met vorig jaar. Wallonië neemt 36,4% van de markt voor zijn rekening en verliest iets minder (-6,1 %), terwijl Brussel – een kleinere markt  (7,0%) met bijgevolg grotere procentuele schommelingen – het verlies weet te beperken tot -5,0%. Honda, Yamaha, BMW, Suzuki en Kawasaki blijven de meest populaire occasiemerken, maar vrijwel de volledige top 10 ziet zijn cijfers rood kleuren. De inschrijvingen van nieuwe motorfietsen gingen er in juni met -11% op achteruit, waardoor het eerste semester wordt afgesloten met een verlies van -6,1% in vergelijking met 2021.” 

We legden ook even ons oor te luisteren op de motormarkt :  “De terugval bij de nieuwe motoren is vaak terug te brengen tot de beschikbaarheden bij de invoerders. Soms krijgen we een grote levering binnen waardoor een aantal openstaande bestelbons kunnen uitgeleverd worden. De volgende maand is er amper beschikbaarheid en op die manier zie je dus een jojo-effect in de maandcijfers. Ook merken we op dat vooral de duurdere modellen het moeilijker krijgen. Kandidaat-kopers nemen meer hun tijd om hun definitieve beslissing te nemen en vaak resulteert dat ook in uitstelgedrag. Op de tweedehandsmarkt liggen de zaken wat ingewikkelder: het aanbod wordt stilaan schaarser waardoor niet alleen de keuze beperkter wordt, maar ook de prijzen hoger klimmen en we ook nog veel motoren naar Nederland zien vertrekken. Een nieuw fenomeen is dat “nice-to-have”-rijders vroeger dan gewoonlijk hun motor opnieuw van de hand doen. Een fenomeen dat we normaliter pas in het najaar zien, maar nu merken we dat vele motards vroegtijdig hun helm aan de haak hangen en hun motor opnieuw te koop aanbieden zonder vervanging. De gestegen levensduurte, de exponentiële prijs van de benzine en zeker ook de Oekraïne-crisis met bijhorende sombere blik op de toekomst treffen de klasse van de lagere inkomens.  Motorrijden is vaak nog een vrijetijdsbesteding en dat is het eerste waar sommige mensen op besparen als het wat moeilijker wordt.”  

1. Tweedehandse motoren

De lichtste en de zwaarste klassen scoren het best

Opvallend is dat de lichtste en zwaarste categorieën het best blijven scoren in ons land. Bij de tweedehandsmotoren vertegenwoordigen de -125cc maar liefst 27,0%  van de gecumuleerde inschrijvingen tijdens het eerste semester, ook de +1.001cc-klasse is met 20,2% aardig gegeerd. De overige klassen verdelen de markt op ongeveer gelijkaardige wijze, van 14,1 tot 18,9% 

Bijna volledige top 10 kleurt rood

Het marktaandeel van de top 5 merken van de occasiemarkt blijft ongeveer gelijk aan vorige maand: ze vertegenwoordigen samen zo’n 57,6% van de totale markt: Honda (17,9%) blijft marktleider voor Yamaha (13,4%), BMW (11,3%), Suzuki (7,8%) en Kawasaki (7,2%), maar ze verliezen allemaal dikke procenten vergeleken met vorig jaar. Enkel scooter-fabrikant SYM boekt een bonus van +5,0% versus 2021.   

Gelijkaardige regionale verdeling

Op regionaal vlak zien we een vergelijkbaar beeld met de nieuwmarkt en zien we dat Brussel relatief beter scoort dan de rest van het land. 56,6% van de tweedehandse motoren wordt ingeschreven in Vlaanderen, 36,4% in Wallonië en de Brusselse regio neemt de overige 7,0% voor zijn rekening. Alle regio’s zien hun marktaandeel inkrimpen vergeleken met vorig jaar.

Slotsom : de occasiemotorfietsen zien na een prima jaar 2021 hun markt met een dikke -10,6% inkrimpen. Toch blijft er een intrinsieke interesse in motorfietsen, die zowel voor vrijetijd als voor woon-werkverkeer over mooie troeven beschikken.

[Analyse en cijfers van de nieuwmarkt vindt u onderaan de grafieken van de tweedehandsmarkt]

Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – YTD 2022

Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen  – per cilinderinhoud

Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – per regio (cumul)

Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – per merk (cumul)

2. Nieuwe motorfietsen

Net zoals bij de occasiemotoren, zagen we de markt van de nieuwe motorfietsen in het eerste semester rood kleuren. De voorbije maand juni werden 2.953 nieuwe motoren ingeschreven. Een verlies van -11% met vorig jaar (3.318 ex). Over de eerste zes maanden van 2022 tekent de nieuwmarkt voor een verlies van -6,1% met een totaal van 14.822 nieuwe motoren of toch al een 962 stuks minder dan vorig jaar.

“De situatie is eigenlijk dezelfde als vorige maand. Wel is de markt wat forser achteruit gegaan, zo’n 11% minder t.o.v. vorig jaar. Grotendeels te wijten aan uitgestelde leveringen”, horen we bij een van de grotere invoerders.

Net zoals bij de tweedehands  zijn de kleinste – 125cc (28,9%) en grootste +1.001cc (21,2%) het meest gegeerd, terwijl de middenklassen 125-500cc (15,9%), 501-750cc (13,8%) en 751-1000cc (13,3%) aan elkaar gewaagd bleven.  Over het eerste semester boeten alle segmenten aan marktaandeel in. Zwaarst getroffen zijn de categorieën 501-750cc (-25,3%) en klasse 751-1000cc (-37,7%). 

Marktleider Honda was andermaal primus in juni en zag zijn marktaandeel stijgen naar 14,5%, een stijging van +5,9%. BMW kampt met leveringsproblemen en boette 19,8% aan marktaandeel in, maar neemt nog steeds 13,0 % van de totale markt voor zijn rekening. Het behoudt nog een voorsprong op Yamaha (11,0% marktaandeel). Ook Harley-Davidson (+23,0%) en scooter-fabrikant SYM  (+23,5%) tekenden voor positieve cijfers, terwijl Kawasaki (-22%) en KTM (-27%) zwaar inboeten vergeleken met vorig jaar.

Honda heerst in de categorieën tot 500cc,  Yamaha regeert in de klasse 501-750cc, terwijl BMW vooral hoog scoort bij de zwaardere jongens. Kawasaki blijft netjes op de vierde plaats en de scooters van Piaggio duwen KTM uit de top 5.

De gecumuleerde cijfers van de nieuwe inschrijvingen per regio reiken ons verdere interessante inzichten aan.  Vlaanderen verliest -7,8 % aandeel, maar blijft nog goed voor 55,6 % van de totale motorfietsverkoop in ons land, Wallonië voor 37,6% en Brussel voor 6,8%, de enige regio die een kleine groei (+1,5%) laat noteren. 

Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – YTD 2022 (Jan -> Juni)

Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per cilinderinhoud

Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per regio (cumul)

Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per merk (cumul)

TRAXIO STATS

TRAXIO volgt maandelijks de inschrijving op van nieuwe-tweedehandse personenwagens, motorfietsen, bedrijfsvoertuigen, kampeerwagens, aanhangers en speed pedelecs.

De TRAXIO-cijfers bieden heel wat nuttige details zoals onderverdelingen op nationaal en regionaal niveau, per brandstoftype, CO2-uitstoot, merk en leeftijd.

Foto: Pixabay/IADE-Michoko

TRAXIO gebruikt cookies Cookie policy Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.