Nieuwe motorfietsen kennen lichte stijging maar occasies vallen stevig terug door effecten van tweedehandskeuring

Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO vat de situatie samen : “De inschrijvingen van  tweedehandse motorfietsen daalde met -12,9% behoorlijk stevig in januari tot amper 3.492 exemplaren. De oorzaak daarvan moeten we niet ver zoeken : sinds begin dit jaar moeten occasie moto’s een technische controle ondergaan bij verkoop en bijgevolg zijn er in november en december van vorig jaar heel wat extra tweedehands inschrijvingen geweest. Dit effect zullen we in de komende maanden verder blijven voelen, en onze prognose is ook dat er meer dan vroeger tweedehandse motoren in de buurlanden zullen terechtkomen. De daling heeft zich in januari vooral voorgedaan bij de zwaardere motoren vanaf +500cc, in de kleinste klassen was er zelfs een toename. Bij de Top10-merken niets dan verliezers ditmaal, enkel Piaggio weet de schade te beperken (-6,9%).” (nvdr : cijfers vindt u hierna)

Bij de nieuwe motoren gaat het aantal inschrijvingen ten opzichte van januari 2022 met 42 eenheden omhoog tot 1.547, hetzij een stijging van +2,8%. Dit cijfer omvat uiteraard heel wat motoren die in 2022 werden aangekocht en pas nu weden geleverd – ook in de motorsector gelden nog steeds langere levertermijnen dan normaal.”

07/02/2023

Uit de motorsector kregen we de volgende interessante feedback over het showroombezoek:

“Qua registraties merken we dat er – logischerwijze - nog units uitgeleverd worden die al in 2023 besteld waren waardoor onze cijfers goed zijn. Ondertussen is het in de showrooms vrij rustig wat nieuwe aanvragen betreft. Dat komt deels door het weer in januari want dat heeft natuurlijk een directe impact op de traffic bij de dealers.”

“Januari was een wispelturige maand met een goede start, waarna het stilviel maar we dan terug een heropflakkering kenden tijdens het laatste weekend. Bij een collega in een andere provincie was het dan weer de hele tijd erg kalm, ook in de werkplaats. Het slechte weer speelde showroombezoek niet in de hand, en de klant weet ondertussen dat de saloncondities nog even van kracht blijven. Het valt ons op dat de prospecten meer bij verschillende dealerships gaan rondhoren dan de afgelopen jaren.”

Gedetailleerde cijfers en analyse van de tweedehands- en nieuwmarkt

  1. Tweedehandse motoren

2022 was geen topjaar voor de tweedehandse motorfietsen maar de uitzonderlijke eindspurt wegens de nakende tweedehandskeuring maakte veel goed. De weerslag zien we nu : -12,9%, of 3.492 exemplaren.

Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen (januari 2023)

Vlaanderen krijgt grootste klappen maar blijft veruit de grootste markt

Vlaanderen is ook in januari de grootste tweedehandsmarkt (60,9%) maar verloor toch -16,7% . De daling doet zich dus vooral voor in Vlaanderen waar me name de klasse van +1.000cc zware klappen krijgt. In Brussel vallen de goede cijfers van de 126-500cc op (+22,4%) tegenover het slechte resultaat van de 201-750cc (-28,7%) en Wallonië zien we ook zware klappen in het +750cc-luik terwijl de lichtste 125cc-klasse sterk wint (-17,1%).

Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – per regio (januari 2023)

De lichtste klasse opnieuw het populairst

Opvallend is dat de lichtste klasse opnieuw het best scoort in ons land. Bij de tweedehandsmotoren vertegenwoordigen de -125cc maar liefst 28,3% van de markt, maar ook de middenklasse en de zware jongens (+1.001cc) bleven met cijfer van ongeveer 19% aardig gegeerd. De overige tussenklassen verdelen de markt op ongeveer gelijkaardige wijze. Vooral de groei van de 126-500cc (+3,2%) is opvallend waardoor het aandeel van de verschillende cilinderinhouden steeds dichter naar elkaar groeit.

Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen  – per cilinderinhoud (januari 2023)

Volledige top 10 in het rood

Bij de Top10-merken niets dan verliezers ditmaal, enkel Piaggio weet de schade te beperken (-6,9%) terwijl Kawasaki de hardste klappen krijgt (-33%). Marktleider Honda komt nog relatief goed weg (-11,1%) dank zij goede cijfers in de kleinste klasse. Harley-Davidson en Ducati beperken ook de schade.

Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – per merk  (januari 2023)

 

2. Nieuwe motorfietsen

Bij de nieuwe motoren gaat het aantal inschrijvingen ten opzichte van januari 2022 met 42 eenheden omhoog tot 1.547, hetzij een stijging van +2,8%. Dit cijfer omvat uiteraard heel wat motoren die in 2022 werden aangekocht en pas nu weden geleverd – ook in de motorsector gelden nog steeds langere levertermijnen dan normaal.

Inschrijvingen nieuwe motorfietsen (januari 2023)

De gecumuleerde cijfers van de nieuwe inschrijvingen per regio reiken ons verdere interessante inzichten aan.  Vlaanderen blijft ondanks een licht verlies van -1,1% toch de grootste regio en is goed voor 60,6% van de totale verkoop van nieuwe motorfietsen in ons land. Wallonië neemt 32,2% (+3,8%) voor zijn rekening en Brussel de overige 7,2% (+7,4 %).

Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per regio (januari 2023)

Net zoals bij de tweedehandse zijn ook de kleinste – 125cc (21,5%) en grootste +1.001cc (29,2%) de meest gegeerde segmenten, terwijl de middenklassen 126-500cc (17,8 %), 501-750cc (16,3%) en 751-1000cc (15,2 %) aan elkaar gewaagd bleven. Opvallend is dat de kleinste segmenten afgelopen maand aan marktaandeel hebben ingeboet terwijl alle klassen van meer dan 500cc zijn gegroeid.

Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per cilinderinhoud (januari 2023)

Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per merk (januari 2023)

De nieuwmarkt kende in 2022 een moeilijk jaar, gekenmerkt door een beperkte beschikbaarheid en leveringsproblemen – er waren op dat vlak grote verschillen tussen de merken en zelfs binnen het gamma van de verschillende merken. Die problematiek zet zich voort, hoewel er toch al iets meer motoren werden uitgeleverd dan een jaar geleden. De marktcijfers worden vooral omhooggestuwd door BMW (+21,3%) en Honda (+13,0%) maar ook Triumph is een positieve uitschieter met +35,1% (hoewel het hier om een lager aantal motoren gaat).

-

TRAXIO STATS

TRAXIO volgt maandelijks de inschrijving op van nieuwe-tweedehandse personenwagens, motorfietsen, bedrijfsvoertuigen, kampeerwagens, aanhangers en speedpedelecs.

De TRAXIO-cijfers bieden heel wat nuttige details zoals onderverdelingen op nationaal en regionaal niveau, per brandstoftype, CO2-uitstoot, merk en leeftijd.

Brussel, 7 februari 2023

----------------------------------------------------------------------------

Noot voor de redactie, niet voor publicatie:

Voor meer informatie kan u contact opnemen met Filip Rylant op 0475/35 45 64

TRAXIO gebruikt cookies Cookie Policy Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.

Lid worden : contactformulier

Als lid van TRAXIO geniet je van veel ledenvoordelen! Vul het formulier in en één van onze specialisten van jouw activiteit zal je contacteren met meer informatie over een lidmaatschap.

Onderneming
Contactpersoon
Ik ga akkoord met de privacy policy