Occasie en nieuwe motorfietsen maken een duik in april

Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO becommentarieert : “In april 2022 werden er 7.111 tweedehandsmotoren ingeschreven, een daling met -24,2% vergeleken met  vorig jaar. Daardoor kijkt de occasiemarkt inmiddels tegen verlies aan van -19,2 % of al zo’n 5.440 eenheden ten opzichte van 2021.  Cijfers vergelijken met 2020 is niet relevant omwille van de corona-lockdown destijds.

Vlaanderen blijft de grootste markt (57,7%) maar verliest -20,6% vergeleken met vorig jaar. Wallonië verliest iets minder (-18,1 %) en  Brussel – een kleinere markt met bijgevolg grotere procentuele schommelingen – beperkt het verlies tot -12,7%. Honda, Yamaha, BMW, Suzuki en Kawasaki blijven de meest populaire occasiemerken, maar vrijwel de volledige top 10 boet in  vergeleken met vorig jaar.  

Ook de inschrijvingen van nieuwe motorfietsen gingen er in april met -20,3% op achteruit, maar beperken het verlies over de eerste vier maanden tot -9,2%.” 

We legden ook even ons oor te luister in een motorcenter. “De terugval bij de nieuwe motoren is vaak terug te brengen naar de langere levertermijnen – we dienen nog bestelbonnen van eind vorig jaar uit te leveren.  Op de tweedehandsmarkt liggen de zaken wat ingewikkelder : de prijzen van tweedehandsmotoren klimmen hoger – vooral particulieren vragen stevig door – en er is veel interesse van Nederlanders die bereid zijn om extra te betalen. Dat gegeven in combinatie met de ondertussen verminderde beschikbaarheid van tweedehandse motoren houdt de prijzen hoog. Maar de gestegen levensduurte, de prijs van de benzine en de Oekraïne-crisis laten zich gevoelen. Motorrijden is vaak nog een vrijetijdsbesteding en we merken dat er veel minder gereden wordt dan voor corona. Vele motards opteren dus om hun huidige motor nog wat langer te houden en stellen de vervanging van hun motor dus wat langer uit in afwachting van betere tijden.”

11/05/2022

1. Tweedehandse motoren

De lichtste en de zwaarste klassen scoren het best

Opvallend is dat lichtste en zwaarste categorieën het best blijven scoren in ons land. Bij de tweedehandsmotoren vertegenwoordigen de -125cc niet minder dan 25,9%  van de gecumuleerde inschrijvingen in het eerste kwartaal, ook de +1.001cc-klasse is met 22,0% aardig gegeerd. De overige klassen verdelen de markt op ongeveer gelijkaardige wijze.

Bijna volledige top 10 verliest, enkel SYM houdt stand

Het aandeel van de top 5 merken van de occasiemarkt blijft ongeveer gelijk aan vorige maand: ze vertegenwoordigen samen zo’n 57,1% van de totale markt: Honda (17,5%) blijft marktleider voor Yamaha (12,9%), BMW (11,6%), Suzuki (7,6%) en Kawasaki (7,2%), maar ze verliezen allemaal dikke procenten.

Enkel scooter-fabrikant SYM wist z’n verlies te beperken tot -7,0%.  

Mooie regionale verdeling

Op regionaal vlak zien we een vergelijkbaar beeld met de nieuwmarkt en zien we dat Brussel relatief beter scoort dan de rest van het land. 57,7% van de tweedehandse motoren wordt ingeschreven in Vlaanderen, 35,1% in Wallonië en de Brusselse regio neemt de overige 7,2% voor zijn rekening. Alle regio’s zien hun martaandeel echter flink dalen met vorig jaar.

Slotsom : de occasiemotorfietsen zien na een topjaar 2021 hun markt met een dikke -19,2% inkrimpen. Toch blijft er een intrinsieke interesse in motorfietsen, die zowel voor vrijetijd als voor woon-werkverkeer over mooie troeven beschikken.

[Analyse en cijfers van de nieuwmarkt vindt u onderaan de grafieken van de tweedehandsmarkt]

Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – YTD 2022

Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen  – per cilinderinhoud

Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – per regio (cumul)

Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – per merk (cumul)

2. Nieuwe motorfietsen

Net zoals de inschrijvingen van occasiemotoren, zien we de markt van de nieuwe motorfietsen in april andermaal rood kleuren: ditmaal met -20,3%  tot slechts 2.586 eenheden. Over de eerste vier maanden van 2022 beperken de nieuwe motoren hun verlies echter tot -9,2% met een totaal van 8.746 nieuwe motoren of zo’n 890 stuks minder dan vorig jaar.

De nieuwe motorfietsen van – 125cc (24,4%) en +1.001cc (23,6%) waren  de voorbije maanden het meest gegeerd, terwijl de klassen 125-500cc (18,6%), 501-750cc (17,4%) en 751-1000cc (16,1%) aan elkaar gewaagd bleven. Zowel in april, als over de eerste vier maanden boeten alle segmenten aan marktaandeel in.

Marktleider Honda kende een prima maand april en zag z’n marktaandeel stijgen naar 17,5%, een stijging van +47,5%. BMW neemt nog steeds 14,9% van de totale markt voor z’n rekening, maar boette toch 21,8% aan marktaandeel in. Het behoudt evenwel nog een flinke voorsprong op sterke groeier Yamaha (10,8% marktaandeel en groei +63,3%)). Ook Harley-Davidson (+47,6%) en Ducati (+14.6%) tekenden voor positieve cijfers. 

Honda heerst in de categorieën tot 500cc,  Yamaha regeert in de klasse 501-750cc, terwijl BMW vooral hoog scoort bij de zwaardere modellen. Kawasaki blijft netjes op de vierde plaats en scooterspecialist Piaggio duwt KTM uit de top 5.

De gecumuleerde cijfers van de nieuwe inschrijvingen per regio reiken ons verdere interessante inzichten aan.  Vlaanderen verliest -11,6 % aandeel en is nu goed voor 56,8 % van de totale motorfietsverkoop in ons land, Wallonië voor 36,4% en Brussel voor 6,8%, de enige regio die een groei laat noteren.  

Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – YTD 2022 (Jan -> April )

Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per cilinderinhoud

Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per regio (cumul)

Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per merk (cumul)

TRAXIO STATS

TRAXIO volgt maandelijks de inschrijving op van nieuwe-tweedehandse personenwagens, motorfietsen, bedrijfsvoertuigen, kampeerwagens, aanhangers en speed pedelecs.

De TRAXIO-cijfers bieden heel wat nuttige details zoals onderverdelingen op nationaal en regionaal niveau, per brandstoftype, CO2-uitstoot, merk en leeftijd.

Foto: Pixabay/IADE-Michoko

TRAXIO gebruikt cookies Cookie Policy Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.

Lid worden : contactformulier

Als lid van TRAXIO geniet je van veel ledenvoordelen! Vul het formulier in en één van onze specialisten van jouw activiteit zal je contacteren met meer informatie over een lidmaatschap.

Onderneming
Contactpersoon
Ik ga akkoord met de privacy policy