Dossier Mobiliteit

Officiële netten: de 'premium' occasie?

11/01/2019

Sommige autoproducenten en importeurs hanteren al enkele jaren eigen labels en netwerken voor tweedehandswagens. Dat is niet alleen een manier voor deze merken om hun deel van de taart op te eisen maar ook een erkenning voor de kwaliteit van de tweedehandswagens in onze markt.

Mercedes-Benz Certified, Volvo Selekt, Audi Approved en My Way bij D'Ieteren zijn allemaal labels die als kwaliteitsgarantie gelden voor tweedehandsvoertuigen die via de officiële netwerken worden verkocht. Het is in ieder geval voor dit doel dat ze werden ontwikkeld: "De klant kan hier kopen met een gerust gemoed. Hij kan erop vertrouwen dat de wagen grondig gecontroleerd is en hij profiteert van de laatste updates", legt Philip Verschooren, Sales Director van Volvo Car Belux, uit. "We beschikken over de expertise, een netwerk en speciaal daarvoor opgeleide mensen die de modellen en hun details perfect kennen. En we bieden een garantie van twee jaar, net als op een nieuw voertuig", voegt Steve Vanslype, Mercedes-Benz Certified Sales Manager, eraan toe. Daarnaast worden de modellen geselecteerd op basis van strikte criteria. Ze zijn maximaal 5 of 6 jaar oud, hebben minder dan 150.000 km op de teller, hebben een onderhoudsgeschiedenis in het netwerk enz. Bij My Way is er zelfs een categorie My Way Selection voor de meest recente auto's (minstens 24 maanden garantie). Alles wordt in het werk gesteld om een 'premium' beeld te geven van de tweedehandswagen. 

Margegenerator 

De erkenning van de tweedehandsactiviteit in officiële garages is ook een uitstekende manier om inkomsten te genereren. De meeste van onze gesprekspartners wijzen in elk geval op de 'aantrekkelijke' marges en een extra bron van inkomsten voor hun verdelers. Maar tweedehands kan ook klanten naar de werkplaats doen stromen. "My Way is nu een activiteit op zich die service na verkoop naar de dealers brengt, of het nu gaat om onderdelen of financiële producten", legt Thierry Daneau, Remarketing Manager bij Volkswagen D'Ieteren Finance, uit. "My Way zal in de toekomst nog groeien, met specifiek personeel en afgebakende verzorgingsgebieden. Het is een activiteit die zorgt voor een wagenpark en daarmee ook marge in de werkplaats genereert. Dat is belangrijk want met de komst van elektrische voertuigen zal de aftermarket verminderen. De dealers moeten dus nieuwe inkomsten zien te vinden." Hetzelfde geluid horen we bij Mercedes-Benz Certified: "Het is een manier om de activiteit te optimaliseren met betrekkelijk weinig middelen.En omdat het voertuigen zijn die al wat kilometers op de teller hebben, komen ze ook vaker terug naar het netwerk (voor onderhoud en wisselstukken)". 

Toegankelijkheid 

De professionalisering van tweedehands in het officiële net biedt een bevoorrechte toegang tot het universum van een merk. "Mercedes-Benz Certified maakt onze producten toegankelijker voor klanten die anders onze merken niet zouden kopen", zegt Steve Vanslype. Dat vindt Philip Verschooren ook: "Er is altijd de mogelijkheid dat de tweedehandsklant merktrouw wordt en opnieuw een voertuig koopt, tweedehands of nieuw." De twee activiteiten zijn in feite nauw met elkaar verbonden, "want om een voertuig te kunnen kopen, is het noodzakelijk over een netwerk te beschikken dat in staat is zijn eigen voertuig over te nemen. En de klanten zijn tegenwoordig erg veeleisend bij die overnames door de informatie die ze op internet kunnen vinden. Om hen te overtuigen moet je hen een interessante overnameprijs bieden", zegt Steve Vanslype. 

Minder diesel 

In de officiële en andere netwerken is de verschuiving van diesel naar benzine merkbaar. Bij Volvo Selekt en Mercedes-Benz Certified is er sinds het begin van het jaar een daling van de vraag naar diesel, maar "we ondervinden momenteel geen problemen om ze verkocht te krijgen", zegt Steve Vanslype. Bij My Way is de impact van deze nieuwe evolutie (nog) beperkt. "Hoewel het marktaandeel van diesel in het segment van de kleine stadsauto's afneemt, blijft diesel bij de grote tweedehands sedans en SUV's erg belangrijk", analyseert Thierry Daneau. Bij deze drie groepen dus geen dieselvoertuigen tegen bradeerprijzen, bevestigt Philip Verschooren: "Het blijven mooie auto's die we zeker niet met grote korting zullen verkopen." Anderzijds bevat het tweedehands wagenpark veel diesels en de wet van vraag en aanbod doet de prijs voor benzineauto's stijgen. "Soms tot € 700 meer dan voor een gelijkwaardig dieselmodel op een A-Klasse en tot € 1.500 op een C-Klasse", merkt Steve Vanslype op. Een soortgelijke feedback krijgen we bij My Way en Volvo Selekt waar de prijzen van de benzineauto's ook stijgen.

Diesel is nog lang niet dood 

Onze gesprekspartners zijn het erover eens dat deze omkering noodzakelijk was. "Het is niet abnormaal dat sommige klanten terugkeren naar benzine. Jarenlang heeft de staat kunstmatig de voorkeur gegeven aan diesel, waardoor het marktaandeel van benzine werd verstoord", legt Thierry Daneau uit. "En nu wordt diesel verketterd terwijl die niet zo vervuilend is als men beweert", zegt Philip Verschooren. Steve Vanslype merkt bovendien nog eens op dat "voorbij een bepaald aantal kilometers, diesel altijd voordeliger zal zijn. De mensen hebben ook schrik voor de lage-emissiezones. Het merendeel van onze wagens voldoet nochtans aan de norm Euro 6. Die mogen dus Brussel, Antwerpen en Gent binnen tot minstens 2030. Dat terwijl de klanten hun wagen maar 12 jaar houden! Daimler blijft daarom dieselwagens ontwikkelen en we maken ons weinig zorgen over de verkoopbaarheid ervan binnen enkele jaren."

Foto: Thierry Dricot