Ondertussen in België

Ook in ons land nam de markt van de detailing op korte tijd een hoge vlucht. Heel wat bedrijven begonnen ermee, verschillende anderen zijn er ondertussen ook weer mee opgehouden. Wat kunnen garagist en detailer voor elkaar betekenen? En welke prijzen worden er in de sector gehanteerd?

11/03/2019

In België zouden er momenteel een 100-tal detailers zijn, schat Sven Verschaeren. “Daarvan zijn er een 20-tal die er echt bovenuit steken”, zegt hij. “Lang niet iedereen maakt er ook zijn hoofdberoep van, er zijn er heel veel die het in bijberoep doen. Je mag het beroep zeker niet onderschatten. Het is niet evident om er een volwaardige job van te maken en het is ook fysiek best zwaar.”

Wil je als detailer overleven dan heb je professionele autoverkopers nodig, zegt Verschaeren. De volumes zijn dan immers een pak interessanter. “Richt je je enkel op particulieren dan ga je die natuurlijk wel eerst over de vloer moeten krijgen. Je kan natuurlijk ook perfect samenwerken met garagisten, in een b2b-omgeving: de detailer die elke auto onder handen neemt voordat die aan een klant wordt afgeleverd bijvoorbeeld. Of de detailer die de tweedehandsauto’s terug in showroomconditie zet. Consumenten worden immers almaar meer kieskeurig, de lat ligt steeds hoger. Het moet meer dan alleen maar mooi blinken, krassen worden niet meer getolereerd. Een auto die een perfecte eerste indruk maakt, daar kan je automatisch meer centen voor vragen.”

De prijs zit in de werkuren

Op wat voor prijzen moet je dan rekenen als garagist? “Om een auto in showroomstaat te krijgen? Dat start bij een 350 euro”, reken Verschaeren voor, “maar als het echt tot in het detail moet gaan kan het oplopen tot enkele duizenden euro’s. Voor garages is dit inderdaad te veel en zij richten zich beter tot valeting. Toch mag u niet vergeten dat het overgrote deel van de prijs vooral zit in de uren zit die aan de wagen worden gespendeerd, wat een dag of zelfs meerdere dagen kan zijn.”

Voor je in zee gaat met een detailer of valeting-service doe je als garagist dus best even je huiswerk. Welke referenties kan hij voorleggen? Is hij bereid een of twee wagens op proef te doen? Welke producten gebruikt hij? Hoeveel wagens heeft hij al onder handen genomen? Heeft hij kennis van zaken en kan hij overweg met zijn materiaal? Polijsten is prima, maar té enthousiast polijsten kan er ook voor zorgen dat je door de vernislaag zit. En last but not least: goede afspraken over de budgetten maken ook goede vrienden. Zo gaat dat in het leven.

Goedbedoelende amateurs

Alle gesprekspartners zijn het er ook over eens: de detailingsector is de laatste jaren sterk gegroeid en oefent heel wat aantrekkingskracht uit op jonge en beginnende ondernemers. Dat is prima, maar het betekent ook dat er wel wat “goedbedoelende amateurs” in de branche actief zijn. Mensen die eigenlijk niet over de stielkennis beschikken om een poetsbeurt van een auto effectief en efficiënt tot een goed einde te brengen. “Met grondige kennis begint alles en denken dat het makkelijk is en dat je er snel en makkelijk veel geld mee gaat verdienen is absoluut fout”, zegt Dedobbeleer. “Ervaring is een absoluut pluspunt en de producten en poliermachines gebruiken zoals de leverancier het voorschrijft, is absoluut essentieel. Ik zie vaak ook particulieren die het allemaal proberen zelf te doen. Als je er tijd en moeite wil insteken, kan dat zeker, maar zaken als extra beschermcoatings of folies aanbrengen, is volgens mij toch meer weggelegd voor professionele bedrijven.”

Getuigenissen

Cardoen: Waxbehandeling als de klant dat wil

Autoretailer Cardoen verzet zo’n 10.000 wagens per jaar, zowel nieuwe als jonge occasies. Elk van die auto’s krijgt meerdere poetsbeurten. CEO Wim Vos: “Wagens die van het transport komen, hebben dikwijls al verschillende regen- of sneeuwbuien moeten ondergaan, dus die moeten sowieso gepoetst worden. Wij hebben daar een speciale ploeg voor in dienst die niks anders doet. Ook de eventuele beschermcoatings en stickers worden dan allemaal van de wagens afgehaald. Nee, dat zijn niet de stagiairs die daarop gezet worden, want als het nodig is zullen we bijvoorbeeld ook polieren en dat is toch een werkje waar je al wat ervaring voor nodig hebt.”

Aan elke klant van Cardoen wordt ook een supplementaire waxbehandeling aangeboden, daarvoor werkt het bedrijf samen met het gespecialiseerde Waxguard. “Zowel aan klanten die een nieuwe wagen kopen als mensen die voor een occasie gaan, stellen we dat voor”, zegt Vos. “Er zijn gemiddeld toch tientallen klanten per jaar die daarop ingaan.”

Nadat de auto’s in de verschillende Cardoen-vestigingen aankomen, worden ze opnieuw gepoetst, alweer om vuil van transport te verwijderen. Ook voor de wagen definitief bij de klant afgeleverd wordt, gaat er nog eens een laatste keer een sopje over. “Ook in de showrooms zelf zijn we elke dag bezig met het afstoffen van de auto’s”, zegt Vos. “Zeker op donkere wagens zie je zo’n stoflaagje heel snel. En een propere wagen verkoopt natuurlijk een pak gemakkelijker dan een exemplaar dat vol stof hangt.”

BMW Daeninck: Doorverwijzen naar de specialist voor detailing

Bij BMW-garage Daeninck, met vestigingen in Sint-Martens-Latem en Oudenaarde, is het een gespecialiseerde externe firma die de auto’s proper maakt wanneer ze van de vrachtwagen komen. “Grosso modo pakken zij voor ons ongeveer 1.500 wagens per jaar aan”, zegt zaakvoerder Peter Daeninck. “Dat zijn niet alleen de nieuw geleverde auto’s die gereinigd worden, hoor, ook de occasies zijn daarbij gerekend.”

De nieuwe auto’s krijgen van de poetsers min of meer een standaardbewerking, hoe ver het gaat bij de occasies hangt af van de staat van de wagen, zegt Daeninck. “Waxen doen we niet, maar als het echt moet zullen we een wagen bijvoorbeeld wel laten polieren. Soms is het dus wel meer dan enkel maar gewoon poetsen. Ook het interieur krijgt natuurlijk sowieso een grondige beurt, net zoals bijvoorbeeld het leder van de zetels.”

Waarom een wagen mooi opgeblonken wordt, ligt uiteraard voor de hand, zegt Daeninck. “Het is natuurlijk evident dat een wagen die mooi proper is, een stuk gemakkelijker verkoopt dan eentje waar een dikke laag stof op ligt. Daar hoef ik geen tekeningetje bij te maken.”

Het gebeurt af en toe wel eens dat er klanten tot bij Daeninck komen met de vraag of de garage een echte detailing wil uitvoeren op hun auto. “Op die vraag kunnen we helaas niet ingaan”, aldus Daeninck. “Ik vind: ieder zijn stiel. Wie daarin geïnteresseerd is, verwijzen we vriendelijk door naar het internet. Daar zijn genoeg specialisten te vinden.” 

Foto: Vip Tools

TRAXIO gebruikt cookies Cookie Policy Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.

Lid worden : contactformulier

Als lid van TRAXIO geniet je van veel ledenvoordelen! Vul het formulier in en één van onze specialisten van jouw activiteit zal je contacteren met meer informatie over een lidmaatschap.

Onderneming
Contactpersoon
Ik ga akkoord met de privacy policy