Actualiteit Mobiliteit

Ongevallen en koetswerkherstellingen

Onze leden-carrosserieherstellers repareren ongevalschade en geven beschadigde voertuigen een nieuw leven. Interessant dus om het aantal ongevallen en de herstelkosten eens van naderbij te bekijken.

Ondanks de constante toename van het verkeer hebben de gemiddelde verlaging van de snelheid en de technologische evolutie van de passieve veiligheidssystemen voor 1,6 % minder auto-ongelukken gezorgd tussen 2014 en 2018. Het schadepercentage werd zo teruggebracht tot 5,9 %. Voor de andere voertuigen schommelt het schadepercentage echter aanzienlijk, van 1,3 % bij tweewielers tot 27 % voor bussen en touringcars. In tegenstelling tot auto's is het schadepercentage bij andere voertuigen tussen 2014 en 2018 met 12 % gestegen.

De carrosserieherstellingen zijn algemeen beschouwd duurder geworden (+4,2 % in 5 jaar), een trend die verklaard kan worden door de hoger geprijsde reserveonderdelen. De technologisch steeds meer geavanceerde veiligheidscomponenten – zoals parkeersensoren in bumpers, achteruitrijcamera's, automatische remsystemen, airbags enz. – drijven de rekening snel op. De prijs van de onderdelen is in 5 jaar 20 % toegenomen en hun aandeel in de totale factuur is gestegen van 40 % naar 47 %.

De arbeidskosten zijn daarentegen 7 % gedaald voor de carrosserie en 0,3 % voor de lak, waardoor het totale aandeel van de arbeid daalde van 45,2 % naar 42,1 %. Dat is te wijten aan 2 factoren. Ten eerste is het gemiddelde aantal uren de afgelopen 5 jaar met 10 % gedaald voor de carrosserie en 4 % voor de lak. Ten tweede is de uurkost weliswaar gestegen, maar nog steeds onder de inflatie. De gefactureerde uurkost is kortom minder gestegen dan het loon.