Actualiteit Tweewielers Burgerlijke bouwkunde en lift-trucks Land- en tuinbouwmaterieel Automaterialen en gereedschappen Mobiliteit

Ons land wordt een lappendeken van lage-emissiezones

Hoe nobel het initiatief voor de invoering van de lage-emissiezones (kortweg LEZ) ook is, toch stopt de luchtvervuiling blijkbaar aan de gewestgrenzen.  Althans volgens de politiek.

Volgt u even mee:

In Vlaanderen zijn er momenteel twee LEZ actief: eentje in Antwerpen en, sinds januari, ook eentje in Gent.  Gelukkig hanteren deze twee zones alvast dezelfde regels: geen diesels van Euronorm 4 of ouder meer, geen benzines Euronorm 1 of lager.  Maar vergis u niet: een uitzonderingspasje kopen voor Gent geeft je geen toestemming om in Antwerpen rond te rijden, en omgekeerd.  Dat worden dan meteen twee te betalen toegangspassen.  En wat als morgen Mechelen, Kortrijk en nog andere Vlaamse steden ook een LEZ invoeren?  Begin er maar aan.

Tienduizenden Vlamingen pendelen dagelijks met hun wagen naar de hoofdstad.  Maar de LEZ-regels van Vlaanderen zijn danig verschillend van die in Brussel.  Diesel Euronorm 4 (sinds januari verboden in de Vlaamse LEZ-steden) mag wél nog binnen in Brussel...  althans tot eind 2021.  Bizar dat de emissie van één en dezelfde auto in Brussel anders benaderd wordt dan in Vlaanderen.

Helemaal potsierlijk wordt het als we er ook nog Wallonië bij betrekken.  De Waalse Regering heeft een minimumkader bepaald, maar steden en gemeentes kunnen autonoom beslissen om strengere regels te hanteren.  Namen en Eupen bekijken alvast die optie.  Hopelijk leest iedereen dagelijks het Belgisch Staatsblad om te weten wat de laatste stand van zaken is.  Diezelfde Euronorm 4-diesels (verboden in LEZ-Vlaanderen, nog toegelaten in Brussel) mogen in Wallonië nog binnen tot eind 2025, maar liefst 6 jaar na Vlaanderen en 4 jaar langer dan Brussel.  Drie regio’s, drie verschillende regels.  Luchtkwaliteit is in dit land een regionale materie en leidt klaarblijkelijk tot dergelijke situaties.

We vragen dan ook aan de regionale overheden om onderling te overleggen om tot één en dezelfde regel te komen zodat de consumenten duidelijkheid krijgen over hoe lang ze met hun wagen nog mogen rondrijden, en daar geen drie antwoorden op moeten krijgen.  Het zou helemaal subliem zijn mocht Europa hier actie op kunnen nemen, want als we op Europees niveau kijken hoeveel LEZ er intussen als kool ontstaan zijn op het Oude Continent, zitten we al snel aan 220 zones.  Wie kan daar nog aan uit?