Persberichten Statistieken

Ook mei brengt geen beterschap voor de autoverkoop: markt nieuwe en occasiewagens rolt verder achteruit

07/06/2022

Na de tegenvallende eerste vier maanden maakte de tweedehandsmarkt in mei een relatief betere beurt:  afgelopen maand werden 55.370 occasies ingeschreven, dat is een daling met slechts -2,2% vergeleken met vorig jaar (56.641). De cijfers zijn moeilijk vergelijkbaar met 2020 aangezien de showrooms in de lente 2020 grotendeels dicht bleven o.w.v. de eerste corona-lockdown. Het gecumuleerde aantal inschrijvingen voor de eerste vijf maanden ligt met 271.649 stuks een dikke -9,6% lager dan vorig jaar (300.472). Volkswagen blijft aan kop als meest populaire tweedehandsmerk gevolgd door BMW, Opel, Mercedes en Peugeot.

Ook de inschrijvingen van nieuwe wagens kleuren rood vergeleken met het voorbije jaar.  Niettegenstaande mei beter scoorde dan april, noteerden we amper 29.025 nieuwe inschrijvingen of zowat -16,7% minder t.o.v. 2021 (34.838). De cijfers voor de eerste vijf maanden werden op deze manier afgesloten met een daling van -16% of slechts 160.573 stuks vergeleken met 191.265 in 2021.

Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO, vat samen: Het aantal ingeschreven wagens – zowel ocassie als nieuw  – bleef in mei opnieuw onder de cijfers van vorig jaar:  occasie 55.370 eenheden of -2,2 % vs. 56.641 in 2021 en nieuwe voertuigen zelfs -16.7% in mei en -16,0% gecumuleerd over de eerste 5 maanden. Vergelijken met 2020 is dit niet relevant aangezien in het voorjaar de showrooms geruime tijd dicht waren door de lockdown. De redenen van deze terugval zijn gekend en we dreigen dan ook in herhaling te vallen: stijgende levensduurte, verminderd klantenvertrouwen, onzekerheid over de toekomstige mobiliteit en uiteraard de situatie in Oekraïne zijn geen positieve indicatoren voor de autosector en economie in het algemeen.”

TRAXIO legde voor de verkoop van nieuwe wagens zijn  oor te luisteren in het dealernetwerk:  “Het aantal bezoekers in de showrooms is duidelijk minder dan gewoonlijk (in vgl. met de pre-coronaperiode). Vooral de particulier laat het afweten en probeert een oplossing te vinden via de tweedhandsmarkt die nochtans weinig te bieden heeft. Een nieuw probleem voor onze verkopers is dat zij voor bepaalde modellen zelfs geen prijs meer kunnen aanbieden en niet meer met zekerheid kunnen bevestigen dat de voorgestelde opties effectief op het voertuig zullen aanwezig zijn. De stijging van de grondstoffen en van de semiconductoren (als de autobouwers er kunnen kopen) zorgen voor grote prijsstijgingen ( +10%) en voor veel onzekerheid. De personenwagens, die door bedrijven werden aangekocht, dalen eveneens omdat vele bedrijven al erg sterk hebben geanticipeerd gezien de lange leveringsproblemen. Kortom, de toonzaalbezoeken zijn vrij zeldzaam en het is een kwestie om mogelijke leads zo goed mogelijk op te volgen en te hopen dat de constructeurs de juiste info en leveringstermijnen geven zodat wij de klanten correct kunnen informeren.” 

Eenzelfde negatieve tendens horen wij op de tweedehandsmarkt: “We merken dat het nu ook bij de klanten doordringt dat een nieuwe wagen kopen voor velen van hen niet meer aan de orde is. Ze beseffen dat ze geduwd worden in de richting van de tweedehandsmarkt. De prijzen zijn nu stabieler, niet dat ze gedaald zijn, maar de hoge vlucht lijkt even gestopt. Gelukkig zijn er ook nog mogelijkheden op de tweedehandsmarkt: voor mensen die buiten de stad wonen en zich niet vaak in grote steden bewegen kan het geen kwaad om een Euro 5 diesel te kopen.  Er is een redelijk aanbod van deze wagens en de vraag is beperkt aangezien er ze binnen twee jaar de LEZ-zones niet meer in mogen. Wie niet in de LEZ-zones hoeft te rijden  of daar het openbaar vervoer zou gebruiken, kan nu aan een interessante prijs een Euro 5 diesel kopen. Anderzijds:  wie een dergelijke wagen als overname heeft, zal ook ondervinden dat hier geen “gekke prijzen” meer geboden worden voor deze auto’s.”

Inschrijvingen 2de hands mei 2022

Inschrijvingen 2de hands YTD  2022 (Jan-Mei)

Evolutie inschrijvingen 2de hands YTD (mei 2022)

Details tweedehandse personenwagens

Volkswagen, BMW, Opel, Mercedes, Opel en Peugeot vormen de top 5 van de best verkochte merken  van tweedehandse personenwagens.

De meest populaire modellen in mei waren andermaal de VW Golf (2.379 ex) en VW Polo (1.800 ex.), gevolgd door de Opel Corsa (1.554 ex.), Renault Clio (1.293 ex.) en BMW 3-reeks (1.261 ex.)

Bij de tweedehandswagens noteren we de verdere daling van het aantal diesels waardoor er nu al een flink verschil kan genoteerd worden in het voordeel van benzine: benzine: 52,8% vs. diesel: 40,1%. Het aandeel van de andere brandstoffen groeit langzaam, maar blijft voorlopig nog relatief klein. Het aandeel van de hybride wagens (dit zijn alle types van geëlektrificeerde wagens met verbrandingsmotor en elektrische ondersteuning, dus zowel de gewone hybride wagens als de plug-ins en de mild hybrids) stijgt weliswaar naar 4,9% , terwijl er 1,8% full elektrische modellen werden ingeschreven op de tweedehandsmarkt. Dit zijn heel andere verhoudingen dan bij de inschrijvingen van nieuwe personenwagens waar geëlektrificeerde voertuigen inmiddels zo’n 44,0% (19,3% HEV incl. mild hybrids; 14,5% PHEV en 10,2% full EV) van de verkoop betekenen. Kanttekening hierbij is wel dat hybride en elektrische voertuigen vrij recent hun opmars maken op de nieuwmarkt waardoor hun aandeel op de 2de hands markt momenteel nog beperkt, maar zeker groeiend is.

De mediane leeftijd van de occasie-inschrijvingen steeg naar 7 jaar en 10 maanden.

De tweedehandsmarkt is vooral een particuliere activiteit. Maar liefst 90% van de inschrijvingen waren gedaan door privépersonen terwijl het aandeel bedrijfswagens op de 2de hands beperkt blijft tot 9%. De sector van de tweedehandsverkopers preciseert hierbij dat startende bedrijven vaker kiezen voor een tweedehandswagen, en dat zij vaak interesse hebben in occasie hybride wagens.

Traditioneel is Vlaanderen met 53% de grootste regio voor de inschrijving van tweedehandse personenwagens maar zakt -2% ten opzichte van vorig jaar terwijl Wallonië (37%) en Brussel (10%) elk 1% stijgen.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

TRAXIO STATS

TRAXIO volgt maandelijks de inschrijving op van nieuwe-tweedehandse personenwagens, motorfietsen, bedrijfsvoertuigen, kampeerwagens, aanhangers en speed pedelecs.
De TRAXIO-cijfers bieden heel wat nuttige details zoals onderverdelingen op nationaal en regionaal niveau, per brandstoftype, CO2-uitstoot, merk en leeftijd.

TRAXIO gebruikt cookies Cookie policy Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.