Profile Tyrecenter Puype: in de ban van de band in Brugge

Op het industrieterrein Waggelwater in Brugge ligt Profile Tyrecenter Puype, een van de grootste bandenspecialisten van de streek. TRAXIO Magazine sprak met zaakvoerder Johan Puype over hoe de bandenmarkt in België in elkaar zit, de kwaliteiten van Chinese banden en de voordelen van te werken onder de paraplu van een grote groep. 

17/09/2019

“Alles, behalve fietsbanden”. Zo omschrijft zaakvoerder Johan Puype het werkterrein van zijn bandencentrale op het industrieterrein Waggelwater in Brugge. “Wij doen auto-, motor- en vrachtwagenbanden, banden voor landbouwmachines, bulldozers, clarks en zelfs kranen. Ongeveer alles waar wielen op zit, behalve dus fietsen.”

De geschiedenis van Profile Tyrecenter Puype begint in 1954, wanneer vader Puype een bestaande bandencentrale (een van de eerste in de streek van Brugge) overneemt. In de jaren ‘60 en ‘70 groeit de zaak snel: de markt voor auto’s en vrachtwagens boomt en dus zijn er ook veel banden nodig. “We zijn verschillende keren verhuisd en hebben een paar keer uitgebreid”, vertelt Johan Puype. “Sinds 1976 zitten we hier op het industrieterrein. Toen waren we hier zo goed als alleen, nu barst het uit zijn voegen. Ik zou hier wel graag willen blijven, commercieel gezien is dit een heel goede ligging.” 

Veertien voertuigen tegelijk 

Puype begon in Waggelwater met een pand van 2.000 m2, daarna werd er naar 4.000 m2 uitgebreid en dan nog eens naar de 6.500 m2 van vandaag. “Veertien voertuigen kunnen we hier tegelijk bedienen”, zegt Johan fier. “En dan is er natuurlijk ook nog heel veel plaats nodig voor het bandenhotel, waar klanten hun banden kunnen laten stockeren. Daar liggen zo’n 22.000 wielen en banden. Ondertussen hebben we ook nog een vestiging in Torhout geopend, die doet vooral banden voor vrachtwagens.”

Johan Puype staat sinds 1986 aan het roer van het bedrijf, samen met zijn broer Peter. Ze stellen een 25-tal mensen tewerk in hun twee bedrijven (6 in Torhout en een 18-tal in Brugge) en draaien een omzet van meer dan 8 miljoen euro. “De bandenmarkt groeit, maar onze omzet is de laatste vier, vijf jaar vrij stabiel gebleven. We verkopen wel meer banden, maar de prijzen zijn gedaald, zeker in het topsegment.” 

Chinese banden 

Profile Tyrecenter Puype heeft ook niet de ambitie om een echte prijsbreker te zijn, zegt Johan Puype. “Voor ongeveer de helft van onze klanten is de prijs van doorslaggevend belang, de andere helft wil gewoon een kwalitatieve band aan de correcte prijs. Echt enorme prijsverschillen op banden zijn er ook niet, zelfs niet als je het met internet vergelijkt. Ja, daar zullen de prijzen iets lager liggen, maar als je ze bij ons koopt, moet je je banden niet op voorhand bestellen en betalen, ze niet laten opsturen of gaan halen en niet thuisblijven om ze in ontvangst te nemen. Als je dat alles in rekening brengt, is die 5 euro prijsverschil de moeite niet. Bovendien kunnen wij klanten adviseren en dingen laten zien voor ze een aankoop doen. Wij verkopen bijvoorbeeld ook veel velgen. Soms komen hier klanten aan die velgen via een buitenlandse website hebben gekocht, die dan een centimeter uit hun wielkasten steken. Dat mag in België niet, daar geraak je nooit mee door de keuring, maar dat weten ze natuurlijk niet.”

Naast de grote klassieke merken van banden, verkoopt Puype ook goedkopere Chinese banden. “Absoluut, dat zijn zeker geen slechte producten”, meent Johan. “Het prijsverschil zit hem heel vaak in de goedkopere productie ginder, niet omdat het een minderwaardige band is. Moet je zoiets onder een dure leaseauto steken? Nee, dat niet. Maar voor een stadsautootje dat weinig kilometers doet of bijvoorbeeld voor een caravan is zoiets perfect. Beter een Chinese band dan een klapband omdat je met een band van meer dan 7 jaar oud blijft rondrijden. En je krijgt dezelfde service als bij alle andere banden, ook die worden natuurlijk perfect uitgebalanceerd.” 

Gezocht: personeel 

Heel wat bandencentrales van de Profile-groep bieden ook onderhoud van auto’s aan. Bij Puype ligt daar tijdelijk minder de focus op. “Remblokjes, remschijven, uitlaten en schokdempers doen we wel, maar groot onderhoud bijvoorbeeld niet”, zegt Johan. “Waarom niet? Simpel, ik vind er momenteel het personeel niet voor. Met al die elektronica tegenwoordig moet je gespecialiseerde mensen hebben en automecanicien is een serieus knelpuntberoep geworden. Vanuit Profile geven we wel regelmatig opleidingen voor onderhoud, maar voorlopig is de instroom niet groot genoeg om onderhoud op een continue, kwalitatieve manier aan te bieden. Wij zijn trouwens continu op zoek naar meer personeel, ook voor de bandencentrale.”

Naast personeel, zijn er nog wel wat uitdagingen in de bandenbusiness. Wat veel mensen bijvoorbeeld onderschatten, is dat een bandencentrale een zeer fluctuerende business is, zegt Johan. “Omdat het zomer is, heb ik tijd om dit interview te doen, nu komen hier pakweg een 40-tal auto’s per dag binnen. Maar eens september is het hier alle hens aan dek vanwege de winterwissels. Dan stijgt dat naar 100 auto’s per dag. Dat verloopt volgens een zeer strak getimede operatie. Als alles meezit, rijdt een klant hier op een half uur binnen en buiten, maar soms ben je meer dan een uur aan een auto bezig. Dan is het echt stevig doorwerken om te zorgen dat de planning niet in het honderd loopt. Op piekmomenten hebben we hier ook een enkele Poolse tijdelijke krachten rondlopen om ons uit de brand te helpen. Veel hangt ook af van het weer. Als het een zachte winter is, en zo hebben we er de laatste tijd heel wat gehad, wacht iedereen tot de eerste echte winterprik om zijn winterbanden te leggen. En dan komen ze allemaal tegelijk (lacht).”

De voordelen van een groep 

Puype maakt deel uit van Profile Tyrecenter, een groep die meer dan 80 bandencentrales over heel België groepeert. Het is een concurrent van bijvoorbeeld Eurotyre, Q-Team, VDK en Ceva. “Je aansluiten bij zo’n groep is echt wel zinvol”, zegt Johan Puype. “Leasingbedrijven bijvoorbeeld werken al sowieso enkel met dit soort groepen samen, omdat ze hun klanten een dekking over heel het land willen aanbieden, met een centrale facturatie. Dat kan je als kleine zelfstandige natuurlijk nooit aanbieden. Ze organiseren ook opleidingen en ondersteunen onze marketing, het is goed voor onze herkenbaarheid. En natuurlijk doen we ook groepsaankopen bij de bandenfabrikanten, waardoor we betere condities krijgen.”

Dat soort ondersteuning komt uiteraard niet gratis. “Om bij de groep te mogen aansluiten, betalen we een jaarlijkse franchise-fee. Er zijn nu zo’n 80-tal Profile-centers in België, maar in Nederland zijn er bijvoorbeeld meer dan 250. Er is in België dan ook nog wel plaats voor bijkomende vestigingen.”

In het kort 

Profile Tyrecenter Puype in cijfers

Jaar van oprichting: 1954 (overname)

Aantal vestigingen: 2 (Brugge en Torhout)

Aantal werknemers: 24

Omzet: 8,3 miljoen (Brugge en Torhout)

Oppervlakte: 6.500 m2 (Brugge)

 

Foto: Benjamin Brolet 

 

TRAXIO gebruikt cookies Cookie Policy Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.

Lid worden : contactformulier

Als lid van TRAXIO geniet je van veel ledenvoordelen! Vul het formulier in en één van onze specialisten van jouw activiteit zal je contacteren met meer informatie over een lidmaatschap.

Onderneming
Contactpersoon
Ik ga akkoord met de privacy policy