Autosalon Mobiliteit

Retargeting met advertenties: anonieme websitebezoekers terughalen

11/01/2022

Onderzoek door online bedrijven en e-commerce shops leert dat 97 % bezoekers niet meer terug komt op je site. En dat het 6 tot 8 contactmomenten kost voor een bezoeker ingaat tot een verdere info-aanvraag of tot aankoop op een site. Op jacht dus naar die bezoekers om de aandacht van die 6 tot 8 contactmomenten vast te houden.

Goede websites zonder interactie

Autobedrijven adverteerden vroeger massaal in advertenties kranten, tijdschriften en speciale autobijlages allerhande. Titels als Autozone, Autoccasion bestaan niet meer, de tijd dat u Auto und Motor Sport kocht omwille van de fotokatern met pakweg 100 pagina’s tweedehandsvoertuigen is voorbij. Op een paar regionale initiatieven na is ongeveer alles vervangen door hun aanwezigheid op websites. En autobedrijven maakten zeer snel de omslag naar aanwezigheid met goede websites. Maar wat doen we ermee? We mogen dan wel tijd, geld en energie gestoken hebben in onze sites maar hoe maken we hem vindbaar en verhogen we niet alleen virtueel bezoek, maar veel interessanter:  hoe brengen we hem echt naar geïnteresseerde kopers?

Nieuwe bezoekers vereren je site met hun aanwezigheid. Helaas zal deze opwinding van korte duur zijn als deze bezoekers verder geen contact nemen.

Online retargeting

Retargeting met advertenties of ad(vertentie)-retargeting  is het marketingproces waarbij je je advertenties zodanig richt op gebruikers die eerder betrokken waren bij je website of socialmedia-platform, maar daar verder niets meer deden. Retargeting kan je dus helpen om die bezoekers te bereiken die eerder al je site bezochten, door alle pagina’s bladerden maar geen verder contact zochten.

Retargeting werkt via cookies of pixels omdat we standaard niet over een mail adres beschikken. Dus als iemand op je website terechtkomt en deze weer verlaat zonder verdere contactopname, kan een retargeting-advertentiecampagne uitgevoerd worden om hen marketingberichten te sturen.

En eigenlijk moeten we overwegen om te investeren in vroegere bezoekers te bereiken die je site al bezochten met gepersonaliseerde berichten, eerder dan te focussen op nieuwe bezoekers.

Hoe werkt retargeting precies?

Wanneer bezoekers een site bezoeken terechtkomen, worden ze getagd met een cookie of pixel. Bezoekers worden bij wijze van spreken gelabeld en kunnen zo doelgericht benaderd worden met aangepaste advertenties, waar ze zich ook online begeven. Zo kan het zijn dat je na een bezoek aan de site van pakweg Gamma.be nadien een advertentie op Facebook te zien krijgt over Gamma zonder dat je je eigenlijk registreerde of je mailadres naliet.

Uiteraard geen toeval dat net deze advertenties op je feed tevoorschijn kwamen? Omdat Gamma.be hun Facebook Pixel heeft laten installeren, een tag voor hun website die met Facebook verbonden is. Hierdoor kunnen  ze hun advertenties tonen aan mensen op Facebook.

Retargeting eenvoudig samengevat:

  1. Een website/adverteerder installeert een ’tag’ op hun website dat bezoekersgedrag bijhoudt.
  2. Websitebezoekers worden getagd en gevolgd via cookies of een pixel.  Volgens de nieuwe regelgeving op de wet van de privacy is er de verplichting om toestemming te vragen dat jij cookies plaatst en data verzamelt
  3. Campagne focust enkel bezoekers met relevantie informatie waarin ze geïnteresseerd betoonden.

Indrukwekkende cijfers:

  • Retargeting verbetert merkbekendheid (met 500 %) aanzienlijk in de zoekresultaten
  • Retargeting verhoogt je websiteverkeer met 700 % door eerdere bezoekers terug te brengen

Voordelen van retargeting

Retargeting-advertenties zijn effectiever dan standaard display-advertenties. In een standaardcampagne worden advertenties gezien en aangeklikt door veel bezoekers  die niet per se je potentiële klanten zijn (zelfs met alle retargetingmogelijkheden) Met retargeting kan je echter mensen targeten die interesse hebben getoond in een specifieke pagina of categorie van je website. En uiteraard zijn bedrijven enkel gefocust op consumenten die interesse hebben.

Retargeting is daarom erg geschikt voor:

  • Het creëren van persoonlijke advertenties: bezoekers van je site categoriseren op basis van hun gedrag en voor elke groep aparte gepersonaliseerde advertenties laten zien. Een bedrijf gespecialiseerd in de verkoop van bestelwagens kan perfect targeten op consumenten die interesse hebben in advertenties voor specifiek dat type voertuig, terwijl een ander bedrijf zich perfect kan focussen op iemand die interesse heeft in een tweedehands hybride voertuig.
  • Merkbekendheid opbouwen: weinig bezoekers vertrouwen een bedrijf dat ze voor het eerst zien. Onderzoeken toont zelfs duidelijk aan dat het eerste waar consumenten naar zoeken in de zoekresultaten van Google een bedrijfsnaam of merknaam is, zelfs belangrijker dan prijzen en recensies. Retargeting zorgt ervoor dat je bezoekers perfect de indruk geeft dat je een groot bekend bedrijf bent. Door je naam vaak te laten opduiken worden consumenten vertrouwd met je naam. Door de hoge zichtbaarheid van je naam op diverse sites worden bezoekers gewoon vertrouwd met je bedrijf.

Diverse criteria

Klanten kunnen perfect geretarget worden op basis van verschillende criteria: websitebezoek, zoekopdrachten, aankoop-intenties enz.

Algemene website-targeting is de meest voorkomende vorm van retargeting. Je kan deze vorm van retargeting gebruiken op platforms als Facebook, Twitter, Instagram , Google Ads, Bing of LinkedIn. De meest gebruikelijke methode is door een retargetinglijst te maken voor iedereen die je website in de afgelopen 30-90 dagen heeft bezocht.

Dit betekent dat elk persoon die in de afgelopen 30 dagen een pagina op je site heeft bezocht, nieuwe marketingadvertenties ontvangt. Je kan een stap verder gaan door bezoekers van bepaalde pagina’s op je website uit te sluiten.  Consumenten die eerder al kochten of info vroegen hoeven misschien die advertenties niet te zien, perfect om je advertentie-uitgaven verminderen.

Zoeknetwerk retargeting

Sommige advertentieplatforms bieden de mogelijkheid om  mensen opnieuw te targeten op basis van recente zoekopdrachten die ze hebben uitgevoerd op populaire zoekmachines. Iemand zoekt bijvoorbeeld naar bestelwagens en komt terecht op de pagina in het netwerk van partnersites.

 Remarketinglijsten voor zoekadvertenties

Met Google Ads kan je je sitebezoekers retargeten wanneer ze zoeken naar een relevant product in een bepaalde Google-zoekopdracht, de Remarketing Lists for Search Ads. Gebruikers komen terecht op je website en ontvangen meteen een cookie of pixel.

Google ads is het populairste advertentienetwerk in de wereld. Met een eenvoudig te gebruiken dashboard en een snelle installatie kunnen retargeting-advertenties binnen een paar dagen vrij eenvoudig opgezet worden. Je hoeft alleen retargeting in te schakelen, remarketinglijsten te maken en de aangepaste adverenties te creëren die je wil tonen aan de gebruikers. Ook kan je gebruik maken van website-retargeting en remarketinglijsten voor zoekadvertenties (RLSA).

AdRoll

AdRoll maakt het extreem eenvoudig om retargeting-campagnes in te stellen, uit te voeren en te analyseren. Het platform ondersteunt alle populaire netwerken en ad-exchanges zoals Google, Facebook of Twitter, dus je kan je potentiële klanten overal volgen. Als je twijfelt of je voor AdWords of AdRoll moet kiezen, weet dan dat AdRoll een veel groter bereik heeft en makkelijker in te stellen is.

Sociale media als retargeting-platforms

Anders dan de bovengenoemde platforms kan je met de populaire social-mediakanalen ook bezoekers van je website targeten via native ads.

De meest populaire site voor retargeting op social media is Facebook. Ze hebben het grootste bereik door hun enorme publiek, waardoor je in contact kan komen met bijna 2,5 miljard maandelijkse bezoekers.

En via Facebook?

Facebook heeft een enorm aantal gebruikers en is daardoor effectief.

Maar daarnaast heeft Facebook ook een van de meest geavanceerde targeting-tools waarbij volledig nieuwe doelgroepen aangemaakt kunnen worden op basis van interesse, gedrag of demografische gegevens:

  1. Aangepaste doelgroep: doelgroepen voor retargeting op basis van mensen die al eerder interesse hebben getoond of in contact met je zijn geweest. Dit kan op je website zijn, maar ook op Facebook, via mobiele apps en meer.
  2. Look-a-like doelgroep: een lijst met je huidige klanten naar Facebook die deze vergelijkt met vergelijkbare doelgroepen.
  3. Bewaarde doelgroep: een geheel nieuwe doelgroep op basis van demografie, interesses, inkomsten, gedrag en meer.

Andere social-medianetwerken voor retargeting

Er zijn veel social-medianetwerksites waar je tegenwoordig ook terecht kan voor retargeting.

  • Pinterest Retargeting: Pinterest heeft onlangs een retargeting-optie voor adverteerders toegevoegd.
  • LinkedIn Retargeting: LinkedIn werkt net als Facebook en Twitter. Segmentatie perfect mogelijk om bv. opnieuw contact te maken met bezoekers die je website hebben bezocht via LinkedIn Ads.
  • YouTube Retargeting: via Google Ads, met dezelfde doelgroep dan bv. Google Ads remarketing. 
TRAXIO gebruikt cookies Cookie policy Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.