Rollovers voor garages/autobedrijven

Een garage of autobedrijf doet met de implementatie van een rollover een goede investering. Een glimmende wagen afleveren is een extra service die de klant altijd waardeert.

15/06/2020

Kostenbesparende en groene oplossing

Garages en autobedrijven wassen hun voertuigen doorgaans manueel, met eigen personeel of via een externe firma. Het overschakelen op een eigen volautomatische rollover heeft diverse voordelen:

Minimaliseren van de loonkost

Beschikbaarheid 24/24 uur (ideaal voor vervangwagens en wagens voor proefrit)

Lager verbruik van chemicaliën

Lager verbruik van water

Mogelijkheid om grotere aantallen te wassen per tijdseenheid/sneller te voldoen aan eisen van invoerder/fabrikant of leasemaatschappij

Mogelijkheid tot opvolging van de wasactiviteit (aantal wassingen, operator machine)

Een was- en droogkwaliteit die onafhankelijk is van menselijke factoren

Minder kans op schade door verplaatsing naar carwash

Snel, betrouwbaar en groot wasbereik

De wereld van de rollover staat niet stil. Er is een uitgebreide keuze aan modellen en opties. “Maar belangrijk is dat een garage/autobedrijf opteert voor een beproefd concept waarbij naast de was- en droogkwaliteit ook levensduur, minimale onderhoudskost en milieuvriendelijkheid gegarandeerd zijn”, benadrukt Patrick Lippens (Christ/Pro-Wash). Gekoppeld aan een betrouwbare servicepartner is de uitbater dan zeker van een succesverhaal.

“Je kan zelf bepalen welke programma’s voor welke wagens te gebruiken”, vult Kurt Flies (WashPartner) aan. “Een uitgebreider programma voor vuilere wagens of een snelle was om enkel wat stof en vingerafdrukken uit de showroom weg te wassen. Zo krijg je opnieuw een besparing van tijd, maar ook van energie, water en chemie.”

Bij de aanschaf van een rollover wordt ook vaak gekozen voor een manuele hogedrukvoorwas. Dit biedt de mogelijkheid om ook andere zaken te reinigen, en houdt de reinigingswerken in dezelfde zone. Dit werkt sneller, gemakkelijker, kortom professioneler.

Klaar voor piekmomenten

De rollovers worden alsmaar sneller, zonder ook maar enige toegeving te doen aan de was- en droogkwaliteit. “De hogere capaciteit aan auto’s per uur is nodig op piekmomenten en zeker ook wanneer de eigen demo-auto’s en werkplaatsdoorgangen gewassen moeten worden”, zegt Peter van der Veen (WashTec).

Er zijn trouwens toestellen met een dubbele wasboog waardoor de wascycli korter en sneller op elkaar afgestemd worden.

Steeds vaker worden rollovers uitgerust met het automatisch opbrengen van velgenreiniger en/of insectenverwijderaar. Een polish-programma en een chassiswasinstallatie zijn eveneens populaire toevoegingen om extra lakconservering te bieden. Geavanceerde wasprogramma’s zijn bij een commerciële uitbating van de rollover interessant om extra omzet te genereren. In zo’n context zijn betaalsystemen met Bancontact en contactloos betalen heel gebruikelijk. Ook abonnementswassen door middel van kentekenherkenning wordt bij autobedrijven alsmaar meer toegepast. Punt is wel dat bij een commerciële uitbating personeel moet worden ingezet. 

Het succesvol integreren van de rollover hangt in hoge mate af van de betrouwbaarheid van de installatie. De huidige modellen bouwen verder op een concept dat zijn waarde heeft bewezen, zowel op vlak van wasresultaat als van levensduur en onderhoudsgemak. De fabrikanten doen voorts beroep op hun kennis en technologie uit de wereld van de high-end wasstraten.

Voor SUV’s en grotere velgen

De nieuwe generatie rollovers moet rekening houden met het gegeven dat wagens en SUV’s alsmaar groter worden en de trend van steeds groter wordende velgen. Dit resulteert in rollovers met een groter wasbereik in de breedte van minimaal 2,55 m, een contourvolgende dakdroger die beschikt over een bredere blaasmond, een dakborstel die een groter (breder) bereik heeft evenals wielborstels met een standaard wasdiameter van 550 mm.

Efficiëntie is een belangrijke parameter binnen het terugverdienmodel van de garagehouder. Naast de snellere uitvoering is ook het LEHP-concept (Lage Emissie - Hoge Prestaties) een opvallende evolutie: lage verbruiken/milieubelasting gekoppeld aan uitmuntende was- en droogprestaties.

Intelligente (wiel)borstels

“Behalve efficiënte doseerpompen wordt tegenwoordig ook steeds meer gebruik gemaakt van intelligente borstels die zich aanpassen aan de contouren van het voertuig”, vervolgt Bart Van Baelen (Kärcher/TSG). De nieuwste generatie wielborstels wordt steeds meer toegepast: 3 kleinere wielborstels die de grotere velgen ook optimaal reinigen (dit systeem reinigt veel dieper in de velg).

“Aan opties en snufjes is er dus geen gebrek maar de garagewereld kiest toch meestal voor een degelijke machine die er gedurende 10 tot 15 jaar kan staan, met niet te veel toeters en bellen maar met een hoge betrouwbaarheid en een groot gebruiksgemak. Er is een groot verschil in de keuze van installatie voor eigen gebruik of voor commerciële uitbating”, aldus Kurt Flies (WashPartner). 

Lengte van 10 tot 12 meter

Als garage of autobedrijf moet je wel wat plaats hebben voor de implementatie van een rollover. De lengte van de washal voor een moderne rollover bedraagt ongeveer 10 m (plus eventueel 5 m om de auto te kunnen voorrreinigen met hogedruk wanneer men twee auto’s gelijktijdig wenst te behandelen, anders kan die zone in de andere geïntegreerd worden). De breedte bedraagt dan weer ongeveer 5 m (voor een standaard wasbreedte van 2,55 m die soms wordt opgevoerd tot 2,70 m). De machinehoogte is minstens 2,10 m wat resulteert in een minimum halhoogte van 3,10 m.  De hoogte kan gekozen worden in stappen van 10 cm. 2,30 m en 2,70 m zijn de meest gekozen washoogtes. Indien men bestelwagens wil wassen is een hoogte van 4 m aangewezen. De hal moet overigens vorstvrij zijn; een heater is dan ook aan te bevelen.

Ook voor de vloer zijn er enkele aandachtspunten. De vloeistofdichte vloer moet in de breedte op afschot (1 cm/m) naar de afvoergoot toelopen. Ook in de lengte moet er een minimale afschot in acht genomen worden. De afvoergoot heeft een lengte van bijna 9 tot 10 m en een breedte van circa 0,50 m met hoekprofielen zodat ze afgeroosterd kunnen worden. De diepte bedraagt om en bij de 0,30 à 0,40 m.

Waterrecuperatie bij groter aantal wagens

Wettelijk gezien dient het afvalwater via een koolwaterstofafscheider (KWS-afscheider) te worden afgevoerd naar de openbare riool. Een voldoende grote slibvangput verhindert bovendien dat zand en modder richting riool worden gestuurd. 

Waterrecuperatie is enkel noodzakelijk indien men overgaat tot het wassen van grotere aantallen. Wettelijk gezien is het niet verplicht om het water te recupereren zolang men onder een lozingsvolume van 1.500 m³/jaar blijft. Iedere garage die zich beperkt tot het wassen van voertuigen in het kader van zijn garage-activiteit zal nooit dit volume bereiken.

Het waterrendement bedraagt tegenwoordig 80 tot 90 %, afhankelijk van de waterhardheid en de gebruikte chemicaliën. Een bovengrondse opstelling is vaak gemakkelijker om de nodige vergunningen te krijgen. In geval van lekken in de tanks dringt er ook niets in de grond. Onderhouds- of aanpassingswerken zijn dan ook eenvoudiger. Feit is wel dat er niet altijd bovengrondse plaatsingsmogelijkheden zijn.

Men moet er zeker rekening mee houden dat bij een commerciële carwash verwacht wordt om te voldoen aan de lozingsnormen van VLAREM. Een goede en gecontroleerde waterhuishouding is hierbij onontbeerlijk, wil men niet in de problemen komen. Het waterverbruik is afhankelijk van de uitrusting op de rollover en het gekozen programma. Een basiswas verbruikt rond de 70 l. Bij een programma met hogedruk zit je al snel aan het dubbele. Dit meerverbruik wordt (uiteraard) meestal opgevangen door het gebruik van recyclagewater.

Ideaal is uiteraard om te wassen met regenwater. In de regel beschikt een garage over een groot dakoppervlak.

Minimale energiekost

De energiekost is tegenwoordig het stokpaardje van de fabrikanten. Door middel van het LEHP-concept is het mogelijk om wagens te behandelen aan een minimale verbruikskost. De daadwerkelijke verbruiken worden aan de garagehouder overgemaakt in de offertefase. Deze verbruiken zijn sterk gerelateerd aan het gekozen model en de mogelijkheden/opties. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het al dan niet voorzien van een geïntegreerde hogedrukinstallatie voor de voorwas.

De gemiddelde prijs aan variabele kosten (water, elektriciteit, perslucht, chemie en onderhoud) per voertuig bedraagt 1,2 euro.

4 tot 10 dagen plaatsingstijd

De plaatsingstijd is afhankelijk van de uitvoering van de rollover maar reken op 3, 4 dagen voor een eenvoudige installatie en tot 10 dagen voor een complexe installatie inclusief recuperatiesysteem en/of betaalsysteem.

Belangrijk voordat fabrikanten kunnen overgaan tot plaatsing is de aanwezigheid van:

Een draagkrachtige wasvloer

Een voldoende grote waterafvoer

Slibvangput en KWS-afscheider

Elektriciteit, watertoevoer en perslucht

Melding of vergunning

Vergunningen zijn lokaal aan te vragen door uitbater of architect/bouwbureau. Autowassen valt onder een lichte milieuklasse. De uitbatingsvergunning van een garage laat het normaal toe om een rollover te plaatsen voor eigen gebruik. Indien de installatie gebruikt wordt om ook betalend wagens van derden te wassen, zal er een milieuvergunning moeten aangevraagd worden. Van zodra er ingrijpende verbouwingswerken nodig zijn, komt er uiteraard ook een bouwvergunningsaanvraag bij kijken. In alle gevallen is de uitbater vrij van zorgen gezien de fabrikant/installateur deze taken op zich neemt en dit steeds inbegrepen is in de totaalprijs.

Ook voor elektrische wagens

De huidige rollovers zijn geschikt om van een Smart tot een verhoogde en verlengde bestelwagen van pakweg het type Sprinter/Crafter te wassen. Het wassen van een elektrische auto vormt ook geen enkel probleem.

Het gros van de rollovers in België bevindt zich trouwens bij garages. Ook taxibedrijven en koerierdiensten maken er gebruik van. Daarnaast zijn er uiteraard commerciële rollovers en rollovers (gekoppeld aan een wasstraat) die de hogere bestelwagens wassen.

Binnen de garagewereld wordt de rollover ingezet bij het wassen van:

nieuwe wagens

tweedehandswagens

wagens na een onderhoudsbeurt (soms verplicht vanuit het dealership)

wagens voor en/of na carrosseriewerken

eigen wagenpark

wagens van klanten als extra (betalende) service

wagens van personeel als incentive

vrachtwagens

TRAXIO gebruikt cookies Cookie Policy Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.

Lid worden : contactformulier

Als lid van TRAXIO geniet je van veel ledenvoordelen! Vul het formulier in en één van onze specialisten van jouw activiteit zal je contacteren met meer informatie over een lidmaatschap.

Onderneming
Contactpersoon
Ik ga akkoord met de privacy policy