Automaterialen en gereedschappen Mobiliteit

Sima: Ondergedompeld in spuitcabines

11/01/2019

Sinds de oprichting, begin jaren ‘90, is het Belgische bedrijf Sima uitgegroeid tot een gevestigde waarde als het gaat over verf- en spuitinstallaties voor carrosseriebedrijven. Hoog tijd dus voor een blik achter de schermen, daar in Moeskroen.

De naam Sima mag dan al het bekendst klinken in de oren van carrossiers, het bedrijf staat eveneens aan het hoofd van de SACA group, die nog verschillende andere ondernemingen omvat. Daaronder bijvoorbeeld Alfadis Platforms, dat drie-dimensionele personenliften voor spuitcabines (en andere activiteiten) bouwt en Alfadis Service & Filters, dat het onderhoud van de spuitcabines voor zijn rekening neemt.  CLID Systèmes biedt dan weer complete gerobotiseerde spuitlijnen voor voornamelijk de automotive sector aan. De apparatuur van fabrikanten als onder meer Rupes, SATA en IRT wordt dan weer via distributie verdeeld via zusteronderneming VIP Tools. 

“Ook Sima zelf is in twee verschillende divisies opgesplitst”, zegt commercieel directeur Jan Gheysen, zoon van oprichter Henk Gheysen. “Er is de afdeling Bodyshop, die zich volledig richt op het clienteel dat zich bezighoudt met het herstellen van autokoetswerken. We mikken daarbij vooral op het segment waar de return on investment een grotere noodzaak is. Een tweede afdeling is Industry, waar we oplossingen leveren voor oppervlaktebehandeling. We doen dat voor de hout- en pvc-industrie, maar ook voor vrachtwagen-, trein- en zelfs vliegtuigfabrikanten. Airbus, Bombardier en de SNCF zijn bijvoorbeeld klant bij ons.” 

Beperkte export 

Voor zijn bodyshop-installaties hecht Sima veel belang aan de interne Belgische markt.

“We mikken op een jaarlijkse omzet van rond de drie miljoen euro en daar zitten we al enkele jaren boven”, aldus Gheysen. “Groeit die markt nog? Nee, voor ons blijft dat ongeveer stabiel. Maar het aantal carrosseriebedrijven neemt wel stelselmatig af, wat betekent dat ons marktaandeel toeneemt. Als we bij een carrosseriebedrijf een spuitinstallatie plaatsen, is die klant ook voor minstens 15 jaar gesteld. Daarom is het een goede zaak dat we hem ook met onze andere firma’s kunnen benaderen voor service en materiaal.”   

Een innovatie waar Sima sterk op inzet, is zijn Smartbox-installatie. Die moet een antwoord bieden op de vraag naar herstellingen van kleine schades, zoals krassen en deuken, tegen een betaalbare prijs. De smartbox is een erg compacte installatie in vergelijking met een traditionele inrichting. “Klassiek heb je een demontagezone, een voorbereidingszone om af te plakken, te schuren en primer aan te brengen, de spuitcabine zelf en dan eventueel nog een montagezone”, legt Gheysen uit. “Dat alles vraagt een hoop planning en neemt veel plaats in. De uitdaging lag erin om ook voor deze kleine schades, met beperkte marges, een oplossing te kunnen bieden.” 

Minder verwarming 

De Smartbox integreert de voorbereidingszone in de spuitcabine, zodat de wagens veel minder verplaatst moeten worden en niet gedemonteerd moeten worden. “Alles gebeurt door één persoon in één ruimte,” zegt Gheysen. “Door een aangepast maar gericht luchtdebiet is er ook minder verwarming nodig. In de box zijn alle tools aanwezig om alles in een beweging af te werken. Van de Smartbox hebben we er al 80 geïnstalleerd.” 

Waar een carrosseriebedrijf op de conventionele manier gemiddeld 15 wagens per week kan afwerken, zijn er dat met een Smartbox een 10-tal, maar wel op een véél kleinere plaats en met minder volk. “Dan praten we wel over gemiddelde herstellingen”, zegt Gheysen, “een volledige wagen spuiten kan occasioneel, maar dat is niet de bestaansreden van een Smartbox.” 

Zelfrijdende wagens 

Wat de toekomst betreft, is deze business lastig in te schatten, meent Gheysen. Maar er zal in de carrosseriewereld geïnvesteerd moeten worden om te overleven, waardoor het aantal fusies nog zal toenemen. Van zelfrijdende auto’s, die potentieel geen ongevallen meer hebben, ligt men in Moeskroen alvast niet wakker. “Ik denk dat we daar nog lang niet aan toe zijn”, zegt Gheysen. “Ten eerste zullen er nog héél lang ook niet-zelfrijdende wagens rondbollen. En ten tweede is dat ook technisch nog een toekomstverhaal. Mijn eigen wagen is semi-autonoom en die slaat nu al tilt als de wegmarkeringen niet duidelijk op de baan geschilderd zijn. We hebben dus nog wel even te gaan wat dat betreft.”  

Ook Jaguar Land Rover kiest voor Smartbox 

Niet alleen carrossiers zijn een potentiële markt voor de Smartbox. Ook in de automotive industrie zijn er kansen, klinkt het bij Sima. Zo heeft de Britse autofabrikant Jaguar Land Rover zopas verschillende Smartboxen bij hen aangekocht. “Wanneer auto’s van de assemblagelijn komen gaan ze nog eens door de handen van het zogenaamde “touch and feel”-departement”, zegt Jan Gheysen. “Dat zijn de mannen met fluwelen handschoentjes die elke vierkante millimeter van de auto nog eens controleren. Als in die fase een klein mankement of oneffenheid wordt gevonden, gaat die wagen naar een van de Smartboxen om de foutjes weg te werken. Je mag het als een soort bodyshop-in-de-fabriek bekijken, maar dan met eisen die vele keren hoger liggen dan bij een gewone bodyshop. Voor hen is het een gepaste oplossing, want het gaat toch niet om zware ongevallen die hersteld moeten worden. Meestal is het niet meer dan een klein krasje of een stofje dat in de verf is beland.”

In het kort

OPRICHTINGSDATUM: 1991

SECTOR: Verf- en lakoplossingen

ADRES VAN DE ZETEL: Industrielaan 99, 7700 Moeskroen

AANTAL VESTIGINGEN: 10 (Groep)

PERSONEELSAANTAL: 150 (groep)

OMZET: 55 miljoen euro (groep)

 

Foto: Sima