Lobby Mobiliteit

Slotconferentie PEB met minister Van Overtveldt

Platform Elektrische Bedrijfsvoertuigen is één van de zeven initiatieven die door Clean Power for Transport in het leven werd geroepen. 

Clean Power for Transport is een Europese richtlijn die Vlaanderen in de praktijk probeert om te zetten: men wil hiermee de doorbraak van milieuvriendelijke voertuigen in Vlaanderen bevorderen.  Zoals de naam van dit specifieke project al doet vermoeden ambieert het project het vervangen van de bedrijfswagens met duurzamere elektrische auto’s. Er zijn echter een paar horden die deze weg belemmeren en enkel door een weldoordacht politiek beleid opgelost kunnen worden.  

Op een slotconferentie in Living Tomorrow Vilvoorde heeft TRAXIO gebruik gemaakt van de aanwezigheid van minister Van Overtveldt om een aantal aanbevelingen te suggereren.  Vooreerst dringen we bij de overheid aan om alle spelers op hetzelfde fiscaal niveau te plaatsen. Een dergelijke harmonisatie, denk maar aan de kilometerheffing en de verschillende BTW percentages voor de diverse transportmethodes, is essentieel om innovatie en concurrentie te bevorderen. 

Daarnaast steunen wij een verbeterde berekening van het voordeel alle aard (VAA). Momenteel halen de eigenaars van elektrische bedrijfswagens geen voordeel tegenover de traditionele auto. Een verschil van een paar honderd euro heeft niet genoeg aantrekkingskracht om de werknemer op het duurzamere pad te zetten. De kerngedachte achter de nieuwe formule stelt dat de vervuiler betaalt. De rollen van de aankoopwaarde, minimum- en maximumpercentage moeten worden herbekeken, terwijl men -in het kader van elektrische bedrijfsvoertuigen- meer oog moet hebben voor CO2, NOx en PM. 

Naast fiscale maatregelen kan ook de sociaal-juridische dimensie aangeboord worden. Overeenkomsten zoals de bruto-loonruil of groepsaankopen kunnen gemakkelijk de overgang naar zero-emissievoertuigen versnellen. 

Minister Van Overtveldt heeft de beslissing alvast doorgeschoven naar de volgende federale regering.