Tweewielers Burgerlijke bouwkunde en lift-trucks Land- en tuinbouwmaterieel Automaterialen en gereedschappen

Sociaal-economisch dossier deel 2

Onderdelen en uitrusting, fietsen, machines voor landbouw, tuinbouw en burgerlijke bouwkunde 

Zoals elk jaar, publiceerde TRAXIO zijn sociaal-economisch verslag en hernam het de belangrijkste cijfers en tendenzen van de markt. Dit verslag werd in een nieuw kleedje gestoken met zicht op de verschillende sectoren die TRAXIO vertegenwoordigt en met ruime aandacht voor de spelers van deze sectoren. Hoewel de vorige editie zich toespitste op de mobiliteit, dekt dit deel de andere sectoren: onderdelen en uitrusting, fietsen, machines voor landbouw, tuinbouw en burgerlijke bouwkunde.

Als we een gezamenlijk punt moesten vinden tussen deze verschillende sectoren, zou het zeker de belangrijke ommekeer zijn die ze momenteel beleven: ongeacht of het nu komt door de concurrentie van internet en de concentratie van de onderdelen, door de grote groei in het fietsmilieu of zelfs door de technologische verandering in een extreem conjuncturele context voor de machines voor landbouw, tuinbouw en burgerlijke bouwkunde. Ter info: de mobiliteitssectoren blijven niet achter qua verandering, zoals we gezien hebben in de vorige editie.

Veroudering van het park

Zo ziet de sector van de onderdelen en uitrusting hoe internet de relaties met de leveranciers voortdurend aantast, zelfs als het professionalisme van de specialisten uit de sector het zuivere online gedeelte van de bestellingen bij de spelers vrij beperkt houdt, hoewel de soms voordelige prijzen gebruikt worden als drukkingsmiddel bij de gebruikelijke leveranciers. De groei van de sector op het vlak van omzet haalt profijt uit de veroudering van het park waardoor de gebruikers zich na enkele jaren bereidwilliger richten tot goedkopere vervangende onderdelen zonder kwaliteitsvermindering. De sector wendt zich echter niet af van de recentste voertuigen door samen met TRAXIO te werken aan de erkenning van de garantie wanneer het onderhoud bij een onafhankelijke garagehouder gebeurt. Uiteindelijk is het gevolg van de groei van de onderdelenmarkt dat er mondiale giganten opkomen, die groeien op het tempo van de horizontale of verticale overnames of allianties.

Meerder actoren

Het is geen verrassing dat we in de fietsensector zien dat het aantal spelers op de markt groeit, zowel bij de invoer als de verkoop – waar het advies van professionals belangrijker dan ooit is – maar ook bij het onderhoud waar sociale werkplaatsen verschenen zijn, die echter geen rechtstreekse concurrentie betekenen voor de fietshandelaars, vermits ze zich tot een ander publiek richten. De stijging komt uiteraard voort uit een altijd grotere interesse van klanten die de fiets niet meer beschouwen als een vrijetijdsbesteding maar als een reëel alternatief voor – of een aanvulling op – andere vervoermiddelen (auto, openbaar vervoer, …). De elektrische fietsen spelen hier een niet te verwaarlozen rol in het groeien van de markt. Tegelijkertijd liggen de verwachtingen van de klanten ook almaar hoger, vooral wat de beschikbaarheid van de fietsen betreft. Dit verplicht de fietshandelaars om te beschikken over een grote voorraad binnen een altijd ruimer en duurder assortiment wat dus grote geldbedragen blokkeert. Voor de klant is diefstal ook een reden tot bezorgdheid: naast de almaar meer gesofisticeerde systemen (antidiefstal, beveiligde parkings, tracking, …) werkt TRAXIO samen met de sector aan een geïntegreerde identificatieoplossing voor fietsen zodat ze veel moeilijker doorverkocht kunnen worden bij diefstal.

Tekort aan mecaniciens

Laten we nu een grote sprong nemen en interesse tonen voor de sector van de land- en tuinbouwmachines. Zoals verwacht is de sector afhankelijk van de weersomstandigheden en moeten we vaststellen dat 2016 geen goed jaar was in dit opzicht. De verkoop holt dus uit terwijl de herstelling van machines fel steeg. Naast dit conjuncturele feit, speelt de gezondheid van de ondernemingen ook een belangrijke rol in de sector: zo zien we een duidelijke tendens waarbij het aantal ondernemingen al jarenlang daalt. De ondernemingen worden zo groter en groter en hebben minder aankoop van nieuw materiaal nodig. Maar daarnaast heeft de enorme technologische evolutie van de laatste jaren en de ontwikkeling van nieuw gereedschap (drones, gps-navigatie, zelfrijdende machines in de toekomst, …) de sector ondersteund door verouderde machines soms vroeger te vervangen, waardoor de verkopers en herstellers van materiaal moesten evolueren op het vlak van kennis en vaardigheden.

Deze technologische evolutie is ook aanwezig in de sector van de burgerlijke bouwkunde waar de verkooprecords jaar na jaar sneuvelen. In de burgerlijke bouwkunde speelt de elektrificatie ook een almaar belangrijkere rol en vooral in de goederenbehandeling waar de elektrische motoren de verbrandingsmotoren voorbijsteken. De markt wordt ook ondersteund door een verhuurmarkt in volle groei. Net zoals in alle mobiliteitssectoren is er bij de landbouwmachines echter een nijpend tekort aan bekwame diensttechnici door lacunes in de opleiding van de jongeren. Deze sectoren worden dus opgeroepen het onderwijs te helpen om beter te presteren, terwijl ze het beroep aantrekkelijker maken voor jongeren.

Image002 (1)