Actualiteit Tweewielers Burgerlijke bouwkunde en lift-trucks Land- en tuinbouwmaterieel Automaterialen en gereedschappen Mobiliteit

Sociaal-economisch dossier

TRAXIO neemt elk jaar de evolutie van de sectoren die zij vertegenwoordigt onder de loep in het sociaal-economisch dossier. Zowel de financiële cijfers (omzet en investeringen) als de werkgelegenheid (werkgevers, jobs en zelfstandigen) worden grondig onderzocht.

Naast deze cijfers leveren de toonaangevende spelers van deze sectoren commentaar op de belangrijkste trends die op hen van toepassing zijn. Hieronder vindt u een samenvatting.

Het jaar 2018 liet opnieuw een stijging zien van zowel de werkgelegenheid als de financiële cijfers.

Onze sectoren zijn sinds 2009 voortdurend gegroeid en hebben in 2018 een totale omzet van bijna 149 miljard euro gerealiseerd, wat neerkomt op een groei van bijna 1 %. De brandstofdistributiesector kende een significante daling omdat de prijzen in 2018 beduidend lager uitvielen dan in 2017 en ook de fietsproductiesector werd geconfronteerd met een sterke afkoeling (-16 %) omdat hij erg onderhevig is aan buitenlandse concurrentie. De koetswerkbouw en de motorfietssector zagen dan weer een groei met dubbele cijfers in 2018. De investeringen zijn gevolgd met een toename van meer dan 9 %. Op lange termijn (2008-2018) zijn de investeringen met meer dan 50 % toegenomen.

Ook op het vlak van de werkgelegenheid is er al sinds 2015 groei, met +1,6 % meer jobs en +0,5 % meer werkgevers. Onze sectoren zullen de komende jaren waarschijnlijk meer dan 10.000 werkgevers en 100.000 arbeidsplaatsen tellen. Het meest opmerkelijke is dat deze groei van de werkgelegenheid zich manifesteert in alle onderzochte sectoren, met uitzondering van de onderdelen en uitrusting, zowel in de productie als de handel (groothandel en detailhandel).

Het is ook vermeldenswaard dat het aantal zelfstandigen aanzienlijk is toegenomen, met een recordaantal van bijna 55.500 in 2018.

Deze goede cijfers kunnen echter niet verhullen dat onze sectoren dagelijks met uitdagingen worden geconfronteerd. Ten eerste is er een tekort aan gekwalificeerd en gemotiveerd personeel en dat weegt steeds zwaarder op diverse aspecten van de bedrijven die wij vertegenwoordigen. Het weegt bovendien ook op de klanten van deze bedrijven (bv. de vrachtwagenchauffeurs). Ten tweede vertraagt de huidige politieke situatie belangrijke beslissingen. De consument is onzeker en neemt een afwachtende houding aan. Dat heeft een rechtstreekse invloed op onze bedrijven. En tot slot worden de uitdagingen van de toekomst steeds tastbaarder. De vergroening van onze hele waardeketen, van de productie tot het eindproduct (elektrische voertuigen, Eco-onderhoud enz.), met inbegrip van de handel, is nu een realiteit. Het is een belangrijke verwachting van de consument aan het worden en er zijn daarnaast de maatregelen van de gewestelijke en lokale overheden (lage-emissiezones, toekomstig verbod op voertuigen met een inwendige verbrandingsmotor enz.).

We staan dus aan het begin van ingrijpende veranderingen in onze economische en sociale omgeving. We moeten ons eraan aanpassen en de veranderingen sturen ondanks de onzekerheid die ze kunnen veroorzaken.

Screen Shot 2020 01 22 At 160545