Persberichten Tweewielers

Speed pedelecs blijven op volle toeren draaien. Ook de tweedehandsmarkt

03/08/2022

De aarzelende start in de wintermaanden ligt definitief achter ons. De hogesnelheidsfietsen blijven al maandenlang presteren op een zeer hoog niveau en juli was daarop geen uitzondering : in juli zagen we een stijging in alle provincies en werden er 1.649 nieuwe speed pedelecs ingeschreven. Net iets minder dan in juni maar wel +43,4 % meer dan vorig jaar juli, toen er 1.150 nieuwe exemplaren hun weg naar een nieuwe eigenaar vonden. Op de tweedehandsmarkt is de groei zowaar nog spectaculairder met een toename van +64,8%.

 Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO geeft uitleg bij deze cijfers:  “De speed pedelecs blijven op volle toeren draaien : we hebben enkele succesmaanden achter de rug voor de nieuwe inschrijvingen en die tendens heeft zich in juli verder gezet. De markt steeg de afgelopen maand met +43,4% tot 1.649 eenheden waardoor het jaartotaal al bijna 10.000 eenheden bedraagt, 9.868 om precies te zijn! Dat is een stijging met +28,8% ten opzichte van de eerste zeven maanden van 2021. Een succes en het is een mooie vaststelling dat het aantal inschrijvingen is gestegen in ALLE provincies : dat komt waarschijnlijk een combinatie is van de toenemende filedruk en het mooie weer - waardoor we een stijging zien bij de particuliere aankoop van ruim 30% - en een gestegen interesse in fietsleasing. Nog spectaculairder is de stijging bij de tweedehandse speed pedelecs. Die zijn erg gegeerd en dat vertaalt zich in een stijging met +64,8% tot 524 units en een jaartotaal van 3.214 inschrijvingen – tot bijna één derde van de nieuwmarkt. Dat is des te opvallender omdat de speed pedelec een relatief recent fenomeen is. Heel wat tweedehandse hogesnelheidsfietsen krijgen met andere woorden een tweede leven en blijven lang in gebruik.”

Guy Crab van TRAXIO Velo blikt positief de toekomst tegemoet: Deze cijfers van op elkaar volgende topmaanden tonen mooi aan dat de speed pedelec populair blijft en zelfs aan populariteit wint. Het aandeel van de door particulieren ingeschreven speed pedelecs blijft toenemen en zelfs indien er geen bruto loonruil wordt toegepast om via de werkgever een fiets te kopen of te leasen, wordt er meer en meer van en naar het werk gefietst. De recente berichten om bedrijfswagens (lees “salariswagens”) en tankkaarten zwaarder te gaan belasten, doen een aantal werknemers voor de fiets kiezen. Een fietsvergoeding van 0,25 €/km heen en terug is namelijk een aanzienlijk voordeel t.o.v. een loonsvermindering door het te betalen voordeel alle aard (VAA) en de stijgende brandstofkosten. Fietsen is trouwens gezond en vermijdt files!”

Inschrijvingen speed pedelecs YTD 2022 (jan -> juli)

Particulier versus bedrijven en leasing

Particulieren nemen in deze eerste zes maanden nog steeds meer dan de helft van de verkoop voor hun rekening : maar liefst 4.992 stuks (50,6%) waren privé-aankopen.

Daarnaast wordt leasing steeds populairder met 3.620 stuks of 36,7% van de markt. Een stijging van +34,5%. Bedrijven blijven wat achter met 1.256 stuks of 12,7 % van de markt. 

Filip Rylant wijst op de voordelen van een geleasede bedrijfsfiets: “Meer en meer bedrijven ontdekken het gebruiksgemak van de leasing met minder eigen administratie, en geen zorgen over onderhoud,  verzekering of restwaarde want alles wordt netjes voor hen en voor de werknemer geregeld.”

Geografische verschillen

Ook in 2022 blijven de speed pedelecs voornamelijk een Vlaamse aangelegenheid: het Vlaamse landsgedeelte neemt  94,9 % voor zijn rekening met 9.359 stuks , terwijl Brussel (211 stuks) en heel Wallonië (298 stuks) de overige 5,1 % van de markt vertegenwoordigen. 

Opvallende vaststelling:  Antwerpen – met een totaal van 2.311 inschrijvingen – bevestigt haar koppositie als pedelecs-provincie, maar Oost-Vlaanderen volgt op amper enkele eenheden (2.234 stuks).  Ook Vlaams-Brabant (2.126 ex., +40 %) zit in de lift.  Net als alle Vlaamse provincies trouwens: Limburg (1.557 ex; +32%) en West-Vlaanderen (1.131 ex., +38 %) .

Niettegenstaande werknemers in Wallonië nu ook kunnen genieten van aanzienlijke premies voor het gebruik van de fiets voor woon-werkverkeer, blijft het aantal inschrijvingen van speed pedelecs in Brussel en Wallonië achterop hinken t.o.v. Vlaanderen.

Guy Crab legt uit: “Er worden inderdaad meer premies aangevraagd dan de voorbije jaren, maar dat resulteert (nog) niet in een stijgende verkoop van speed pedelecs.”

In juli zijn de resultaten aan Waalse overwegend positief: Namen (+138%) & Luik (+94 %) groeien fors, maar ook Henegouwen (+70%) boeken vooruitgang. Waals Brabant stijgt opnieuw (+1 %). In de provincie Luxemburg blijft de speed pedelec een zeldzame verschijning maar we zien een stijging met +50% tot 21 exemplaren in juli. De cijfers in Wallonië zijn - vergeleken met Vlaanderen - relatief klein waardoor een beperkt aantal exemplaren een procentueel grotere invloed kan hebben op de cijfers.

Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest schreef de voorbije zeven maanden 211 nieuwe speed pedelecs in, een mooie groei met +31%. Toch merken we dat de hogesnelheidsfiets minder troeven heeft in een zeer verstedelijkte omgeving met heel wat moeilijke verkeerssituaties en bovendien zware concurrentie krijgt van het uitgebreide aanbod aan deelfietsen en –steps in de Brusselse regio.

Inschrijvingen speed pedelecs per provincie (cumul 2022)

Cijfers 2de Hands Speed Pedelecs

Sedert de eerste verschijning van de speed pedelecs in 2015 wordt het totale park geschat rond de 50.000 eenheden.  Lease-fietsen worden na een aantal jaren vervangen en komen opnieuw op de markt als 2de hands. Uiteraard zijn er ook particuliere kopers die hun speed pedelec graag inruilen voor een moderner exemplaar.

We merken dus de ontwikkeling en gestage groei van een 2de handsmarkt. Het eerste semester van 2022 vonden 3.214 speed pedelecs een nieuwe eigenaar. Een groei van maar liefst 136% met vorig jaar (1.362 stuks) en bijna 6x meer (+579,5%) vergeleken met 2020 (473 stuks).

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Brussel, 4 augustus 2022

Noot voor de redactie, niet voor publicatie

Voor meer informatie kan u contact opnemen met Filip Rylant op 0475/35 45 64.

TRAXIO gebruikt cookies Cookie policy Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.