Persberichten Tweewielers

Speed pedelecs boomen opnieuw in maart 2022 - vooral in Vlaanderen

06/04/2022

Na een aarzelende start van het jaar kwamen de populaire hogesnelheidsfietsen in de maand maart opnieuw aardig voor de dag. De voorbije maand maart werden 1.289 nieuwe fietsen ingeschreven. Dat is 2,5% meer dan vorig jaar, toen er 1.258 nieuwe exemplaren de fietshandel verlieten. Cijfers kunnen niet vergeleken worden met 2020, aangezien de maand maart toen gekenmerkt werd door de eerste corana-lockdown en de fietsenwinkels halfweg de maand hun deuren moesten sluiten.

Voor het lopende jaar 2022 hinken de cijfers na de trage start in januari en februari nog steeds een beetje achterop: 2.866 nieuwe inschrijvingen vs. 2.946 in 2021 (-2,7%). Weliswaar een fikse inhaalbeweging  aangezien het verschil einde februari nog -6,6% bedroeg. Ook hier is een vergelijking met 2020 niet relevant.

Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO geeft uitleg bij deze cijfers:  Niettegenstaande de negatieve impact van een aangekondigde btw-verlaging op fietsen, werd maart 2022 een sterke maand voor de verkoop van speed pedelecs. Vooral particulieren registreerden hun nieuwe speed pedelec; de voorbije maand maakten zij 57 % van het totale aantal uit, of 11 % meer dan in maart 2021. Het volledige eerste kwartaal van 2022 was trouwens positief voor de speed pedelec. In vergelijking met de zeer sterke resultaten van vorig jaar is er nog slechts een minieme achterstand (-2,68%). Bedrijven blijven resoluut voor een leasingformule kiezen met het drievoudig aantal inschrijvingen t.o.v. een aankoop met afschrijving”. 

Guy Crab van TRAXIO Velo blikt positief de toekomst tegemoet:  “De recente beslissing van de federale overheid om geen btw-verlaging door te voeren, maar in plaats daarvan te kiezen voor een substantiële ondersteuning van het fietsgebruik voor woon-werkverkeer zal alle onzekerheden bij de aankoop van een e-bike of speed pedelec voortaan wegnemen en ervoor zorgen dat de nog te leveren speed pedelecs nu kunnen worden ingeschreven. Hopelijk zorgt een verhoging en een veralgemening van de fietsvergoeding er in de toekomst voor dat ook in Wallonië en Brussel het aandeel speed pedelecs verhoogt. Beide regio’s realiseren momenteel namelijk slechts beiden 2,1 % of samen 4,2 % van het nationale cijfer.

 

Inschrijvingen speed pedelecs YTD 2022 (Jan -> Mrt)

Particulier versus bedrijven en leasing

Particulieren nemen in het eerste kwartaal meer dan de helft van de verkoop voor hun rekening: maar liefst 1.502 stuks (52,4%) waren privé-aankopen. Een kleine terugval van -1,6% met vorig jaar.

Daarnaast wordt leasing steeds populairder met 1.011 stuks of 35,33% van de markt. Een stijging van + 1,2%. Bedrijven lijken dan weer minder geneigd om fietsen effectief aan te kopen (-16,0%). 

Filip Rylant wijst op de voordelen van een geleasede bedrijfsfiets: “Meer en meer bedrijven ontdekken het gebruiksgemak van de leasing met minder eigen administratie, evenals de parafiscale voordelen voor de gebruiker en de bedrijven zelf dankzij o.a. het mobiliteitsbudget”.

Geografische verschillen

Ook in 2022 blijven de speed pedelecs voornamelijk een Vlaamse aangelegenheid: het Vlaamse landsgedeelte neemt  95,8 % voor zijn rekening met  2.745 stuks , terwijl Brussel (61 stuks) en heel Wallonië (60 stuks) de overige 4,2% van de markt vertegenwoordigen. 

Opvallende vaststelling:  Oost-Vlaanderen – met 729 nieuwe inschrijvingen – blijft koploper voor de provincie Antwerpen (665 stuks) nochtans lang de bakermat van de pedelecs.  Ook Vlaams-Brabant (630 ex, +11%) zit in de lift.  West-Vlaanderen (330 ex, +0%) stagneert, terwijl Limburg (391 ex, -16%) een duidelijk verlies laat optekenen.

Aan Waalse kant komt er enkel beweging in Namen (+29%), terwijl Henegouwen (-11%), Luik (-17%) en vooral Waals-Brabant (-37%) achteruitboeren. Na drie maanden werden in de provincie Luxemburg eindelijk de eerste inschrijvingen genoteerd. De cijfers in Wallonië zijn - vergeleken met Vlaanderen -relatief klein waardoor een beperkt aantal exemplaren een procentueel grotere invloed kunnen hebben op de cijfers.

Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest schreef 61 nieuwe speed pedelecs in, een daling van -10%. De hogesnelheidsfiets heeft dan ook minder troeven in een erg verstedelijkte omgeving met heel wat moeilijke verkeerssituaties en krijgt bovendien zware concurrentie van het uitgebreide aanbod aan deelfietsen en -steps.

Inschrijvingen speed pedelecs per provincie (cumul 2022)

TRAXIO gebruikt cookies Cookie policy Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.