Burgerlijke bouwkunde en lift-trucks Praktijk

Still: digitalisering en totaaloplossingen als rode draad

15/06/2020

Still, pionier voor heftrucks, viert dit jaar zijn 100e verjaardag. In België is het merk actief sinds 1951. Waar de focus aanvankelijk op product lag – heftrucks – gaat het vandaag vooral over totaaloplossingen voor magazijnen en logistieke bedrijven.

Sinds 2019 biedt Still als eerste een elektrische heftruck met grotere productiviteit dan een vergelijkbaar model met verbrandingsmotor.

Still begon in 1920 met de productie van elektromotoren en kende al snel een exponentiële groei. In 1949 volgde de introductie van een eerste elektrische heftruck. “Still was pionier met elektrische aandrijving en heeft zich altijd geprofileerd met innovatieve aandrijflijnen” blikt Jean-Paul Dubois, afgevaardigd bestuurder Still nv terug. “Zo was Still eerste met een hybride-aandrijving, meer specifiek een diesel-elektrische aandrijflijn, alom aangeboden door de automerken, maar nog steeds uniek in de heftruckwereld”.

Voor de opening van een eigen vestiging in 1978 was Egemin, zelf in die tijd producent van elektrische generatoren, invoerder voor België van het Still-gamma. Egemin werd in 2015 deel van de KION-groep en integreerde in 2017 in Dematic, een automatiseringsbedrijf voor de supply chain, dat ook tot de Kion-groep behoort. Deze geldt wereldwijd als een van de grootste aanbieders van heftrucks en interne logistieke automatisering met merknamen als Linde en Still. In Europa is Kion marktleider voor wat industriële heftrucks betreft.

Standaard connected 

Anno vandaag is digitalisering zowat de belangrijkste pijler voor de verdere groei van het merk. Jean-Paul Dubois: “Digitalisering zit in elk facet van onze activiteiten, in onze klantenrelatie, in de interne processen en uiteraard ook in onze producten. Elke Still-heftruck is vandaag standaard connected. Dat betekent dat een gedetailleerde rapportering over het gebruik kan worden opgeroepen via STILL NeXXt, een innovatief en krachtig webportaal voor fleet management”.

De doorgedreven digitalisering laat technische online ondersteuning toe op afstand... “De snelle en ingrijpende technische evolutie van onze producten, de uitstroom als gevolg van de vergrijzing bij onze mensen, en de relatief geringe instroom van technische profielen uit het onderwijs, stelt ons voor een immense uitdaging” licht Jean-Paul Dubois toe.

“Het is niet eenvoudig om nieuwe gekwalificeerde medewerkers te vinden, temeer daar er geen specifieke opleidingsrichting bestaat die mensen klaarstoomt voor onze specialisatie. Daarom ontwikkelen we momenteel digitale technieken waarbij servicetechnici hun diagnoseapparatuur aansluiten op een heftruck en online assistentie vragen aan de thuisbasis in Wijnegem. Het supportteam kan de diagnose overnemen en rechtstreeks op de software van de truck ingrijpen. Het grote voordeel is dat een heel ervaren team technici minder ervaren mensen vanuit het hoofdkantoor kunnen ondersteunen en deze werkwijze ook scholing op afstand bewerkstelligt”.

Een tweede belangrijke pijler voor de verdere groei van de onderneming is de automatisering, hierbij geruggensteund door de ervaring die binnen de Kion-groep aanwezig is. “We kunnen samen met Dematic een volledig portfolio van automatisatieoplossingen en totaalprojecten aanbieden voor de supply chain” verduidelijkt Jean-Paul Dubois. “Maar ook voor de meer conventionele trucks hebben we geavanceerde Mobile Automation oplossingen: de iGo neo bijvoorbeeld is een autonoom rijdende truck voor order picking die als een co-bot de magazijnmedewerker volgt”.

Project management 

De voorbije drie jaar is Still uitgegroeid tot een hoofdrolspeler voor consulting en advies in het domein van totaaloplossingen voor de complexe noden die de hedendaagse logistiek en magazijnen in het bijzonder stelt.

“Het gaat om het bepalen van een totaalpakket voor het optimaal benutten van magazijnruimte, wat zowel de keuze van de rekken, de in te zetten voertuigen als de maximale automatisering en rapportering omvat” licht Jean-Paul Dubois toe. “Bij de magazijntrucks gaat het vaak om stapelaars, reachtrucks of hoogbouwtrucks, die automatisch tussen de smalle gangen kunnen werken. Of routetreinen, aanhanger-treinoplossingen voor productiebevoorrading, en uiteraard altijd met maximale automatisering, gezien een uitgesproken tekort aan heftruckchauffeurs”.

Het uitwerken van totaaloplossingen onder de naam ‘Advanced Applications’ is een specialiteit die heel arbeidsintensief is en gepaard gaat met lange beslissingstrajecten aan klantzijde. “Het is essentieel om in een vroeg stadium de haalbaarheid van het project te kunnen evalueren” stelt Jean-Paul Dubois. “Er komt veel rekenwerk aan te pas en dat kost tijd. We berekenen waar nodig de rendementen voor verschillende oplossingen, de terugverdientijd van de investering in relatie tot het aantal werknemers in het magazijn, zodat de klant goed gefundeerd kan beslissen”.

De evolutie naar totaaloplossingen resulteert ook in projectmanagement om de voorstellen concreet te realiseren en operationeel te maken. Dat vereist heel wat samenspraak met de verschillende betrokken partijen, niet in het minst met de aannemer die het magazijn bouwt, omdat er over heel wat elementen – vb. de vlakheid van de vloer - precieze afspraken moeten worden gemaakt.

Jean-Paul Dubois: “Voor projectmanagement hebben we nood aan specifieke profielen, die best een opleiding elektronica hebben afgesloten, liefst met specialisatie automatisering”.

Full service 

Still nv heeft zowat 4.500 heftrucks in verhuur. Het gaat daarbij zowel om korte- als langetermijnverhuur. “We hebben ervoor gekozen ons zelf als verhuurder in de markt te plaatsen naast de grote verhuurbedrijven” geeft Jean-Paul Dubois aan. “De voorbije 10 jaar is de vraag verviervoudigd, maar vandaag stabiliseert de verhuurmarkt”. Ook de verkoop van tweedehandsmateriaal is nog steeds belangrijk.

“We streven naar een contractuele binding met onze klanten” stelt Jean-Paul Dubois.

“Dat is geen louter commercieel gegeven, maar een win-win voor alle partijen. De klant heeft er absoluut belang bij dat de continuïteit van zijn activiteiten verzekerd blijft. Dat kan door een strikte opvolging van de voorgeschreven onderhoudsbeurten, preventieve maatregelen, de volledige opvolging van de vloot… Met leasing en financieringsformules via Still Finance ronden we onze full service marktbenadering af”.

Energietransitie

Een belangrijke pijler waarmee Still zich onderscheidt is de energietransitie. “We maken werk van de omschakeling van heftrucks met verbrandingsmotoren naar zuiver elektrisch aangedreven types” benadrukt Jean-Paul Dubois. “In België zijn we al uitgesproken marktleider voor elektrische heftrucks. Een belangrijke troef is onze knowhow m.b.t. lithium-ion accutechnologie. De meeste van onze producten – 98 % van het gamma - bieden we aan met lood of lithium-ion accupack, zodat de klant de beste keuze kan maken in functie tot zijn gebruik”.

Wie tussentijds kan opladen doet zijn voordeel met lithium-ion, omdat de accu dan 24/24 operationeel blijft. Het uitwisselen van accupacks behoort daarmee tot het verleden. Lithium-ion accu’s laten zich snel opladen: een lunchpauze kan al volstaan om de volgende shift aan te kunnen. Het tussentijds opladen heeft ook geen nadelige invloed op de levensduur van de Li-Ion accu’s: ze zijn onderhoudsvrij en vrij van gassen. Een groot laadstation behoort tot het verleden.

In het kort

Oprichting: 1978

Sector/activiteit: lift-trucks en logistieke oplossingen

Adres van de zetel: Vosveld 9, 2110 Wijnegem

Aantal vestigingen: 1

Personeelsbestand: 15 sales, 80 technische medewerkers, 40 ondersteunde diensten

Omzet: 72 Mio euro