Dossier Mobiliteit Tweewielers

TRAXIO Garantie by SPB: de toekomstige referentie voor garantieverzekeringen

16/09/2020

TRAXIO is een samenwerking aangegaan met SPB Benelux, de leider op het gebied van affinitaire verzekeringen en -diensten, om zijn leden de garantieverzekering te bieden die het best aan hun behoeften beantwoordt. De ambitie is een label te creëren dat snel de referentie zal worden op de markt van de autogaranties.

TRAXIO heeft dit jaar een garantieverzekering gelanceerd voor al zijn leden, middels een exclusief partnership met de internationale verzekeraar SPB Benelux. De naam: TRAXIO Garantie by SPB. Dit product kan sinds maart 2020 gebruikt worden voor wagens en bedrijfsvoertuigen en vanaf september voor elektrische fietsen. In 2021 wordt het nog uitgebreid naar vrachtwagens en banden en vervolgens naar alle groeperingen die TRAXIO vertegenwoordigt.

Het programma omvat verschillende formules om alle types nieuwe en tweedehandsvoertuigen te dekken, ongeacht de motorisering, zij het thermisch, elektrisch, hybride, CNG enz. Het richt zich tot dealers die opkomende merken op de markt brengen of buitenlandse voertuigen importeren, distributeurs die een garantie-uitbreiding aan hun klanten willen aanbieden en verkopers van tweedehandsvoertuigen. “We willen de referentie op de Belgische garantieverzekeringsmarkt worden”, benadrukt Stefaan Lampaert, Senior Business Development Manager en verantwoordelijk voor dit label bij TRAXIO.

3 formules om uit te kiezen

Concreet kunnen de TRAXIO-leden kiezen uit 3 formules: de Dealer Garantie voor de nieuwe voertuigen die uit het buitenland komen, Gold Cover voor de tweedehandsvoertuigen en Bumper2Bumper, dat een garantie-uitbreiding aanbiedt voor nieuwe auto's. Om in aanmerking te komen, moeten de voertuigen op het moment van intekening minder dan 7 jaar oud zijn en minder dan 150.000 km op de teller hebben. Eenmaal de garantie onderschreven, geldt niet langer een beperking in tijd en voor de kilometerstand.

- De Dealer Garantie voor nieuwe wagens vult de fabrieksgarantie op de onderdelen aan. Daarnaast dekt ze in de eerste twee jaar na de aankoop ook de arbeidskosten in het geval van mechanische, elektrische of elektronische schade.

- Bumper2Bumper is er ook voor nieuwe auto's. Deze formule biedt bovenop de Dealer Garantie een garantie-uitbreiding die alle onderdelen van het voertuig dekt, met uitzondering van de slijtageonderdelen zoals remvoeringen en -schijven.

- Gold Cover breidt op zijn beurt de wettelijke garantie voor tweedehandsvoertuigen uit van 1 tot 3 jaar (volgens twee leeftijdscategorieën van 0 tot 2 en 2 tot 7 jaar). Deze formule dekt alle voertuigonderdelen behalve de slijtageonderdelen, het koetswerk, de zetels en de vulmaterialen binnenin, de rubberen dichtingen, de uitlaatsystemen, de accu en de schokdempers. Ongeacht of ze (geheel of gedeeltelijk) door de dealer aan zijn klant wordt aangeboden, biedt ze het voordeel dat ze de klant voor de hele duur van de garantie aan dezelfde garage bindt – iets wat, zo u zich nog herinnert, bij de wettelijke garantie (1 jaar voor tweedehandsvoertuigen) niet kan worden opgelegd.

Uiterst competitieve prijzen

“Deze garantieverzekering is er zowel voor onafhankelijke dealers als netwerken van verdelers, al dan niet verbonden aan een invoerder”, verduidelijkt Stefaan Lampaert. “Sommige dealers die aan hun invoerder verbonden zijn voor de fabrieksgarantie, tekenen bv. op de TRAXIO Garantie by SPB in voor de tweedehandsvoertuigen die ze verkopen.” Om te bepalen wie welke kost voor zijn rekening neemt, kan iedereen de formule kiezen die hem het beste uitkomt. “Er zijn er die bv. 3 jaar garantie aan hun klanten aanbieden en hen de mogelijkheid geven op eigen kosten in te tekenen op 1 of 2 jaar bijkomende garantie.”

De tarieven voor de drie types garanties zijn gebaseerd op het motorvermogen (5 prijscategorieën) en de leeftijd van het voertuig (nieuw, 0 tot 2 jaar en 2 tot 7 jaar).

Een hoogwaardige partner

Voor dit nieuwe exclusieve label liet TRAXIO zijn oog vallen op SPB Benelux, dat al meer dan 10 jaar als partner fungeert bij de ontwikkeling van het TRAXIO-kwaliteitslabel. Deze Europese leider op het gebied van affinitaire verzekeringen en diensten is in diverse sectoren actief, waaronder toerisme, telefonie en huishoudtoestellen.

“We wilden samen een product ontwikkelen dat optimaal beantwoordt aan de behoeften van onze leden en aan de evolutie van de technologieën”, bevestigt Stefaan Lampaert. Er zijn met name maar weinig garantieverzekeringen die elektrische, hybride of CNG-voertuigen dekken tegen een betaalbare prijs. “Terwijl wij geen onderscheid maken tussen de verschillende types voertuigen”, vervolgt Stefaan Lampaert. Sterker nog, voor vrachtwagens, banden of fietsen bestond zo een product nog niet in België, voegt onze gesprekspartner eraan toe. “Wij willen de eerste op de markt zijn.” We verduidelijken daarbij nog dat de TRAXIO Garantie by SPB bij de e-bikes ook de batterijen zonder afschrijving dekt, evenals de arbeidsuren bij een herstelling.

Een gebruiksvriendelijker, digitaal product

Last but not least is het systeem zoals voorgesteld door TRAXIO en SPB veel eenvoudiger in gebruik omdat het nagenoeg volledig gedigitaliseerd is. Tussen het moment dat de dealer of handelaar intekent, een dossier wordt ingediend en een akkoord wordt verkregen voor de herstelling, verloopt alles online met minimale extra kosten. Het klantentraject wordt zo een ‘walk in the park’!

Customer journey

Neem contact op met TRAXIO Garantie

Voor u kunt beginnen, moet u een overeenkomst afsluiten met TRAXIO Garantie.

2 Installeer de registratiesoftware (CHS) op uw computer.

Surf naar www.ewmgroup.com/applications en download de software. Deze software biedt u de mogelijkheid een garantiebewijs aan uw klant te overhandigen.

Facturering en administratie

U ontvangt maandelijks een overzicht van de geregistreerde garanties.

Neem contact op met onze automotive specialisten

Per e-mail: traxio@spb.be of telefonisch: van maandag tot vrijdag van 8.30 u tot 12 u en van 13 u tot 17 u op het nummer 03/376 31 76.

Schatting en validatie

Bezorg onze automotive specialisten een gedetailleerde offerte, met vermelding van de onderdelen en arbeidsuren. Ofwel wordt het dossier aanvaard, ofwel ontvangt u een vraag om bijkomende inlichtingen.

Akkoord over de herstelling

Na de aanvaarding kunt u de herstelling uitvoeren en de factuur naar onze administratieve dienst sturen. De facturen worden binnen de 14 dagen betaald.

En de klant is tevreden!

 

Getuigenis Garage Laenen Geel: “Ik heb mijn volledige garantie geoutsourcet

Garage Laenen uit Geel was een van de eerste dealers die de nieuwe TRAXIO-garantie heeft onderschreven. Hoe kwamen ze tot dat besluit en wat zijn de voordelen voor garagist en klant? Zaakvoerder Ignace Laenen legt uit.

Garage Laenen pioniert op de Belgische markt met de verkoop van de nieuwe Chinese merken DFSK en BAIC. De klanten krijgen, naast de twee jaar wettelijke garantie, ook nog eens drie jaar bijkomende garantie, vijf jaar in totaal dus en dit zonder kilometerbeperking. Die bijkomende garantie (bovenop de wettelijke) wordt door TRAXIO afgehandeld.

“TRAXIO bood vroeger ook al eenzelfde soort verzekering aan, maar die leidde een beetje een sluimerend bestaan en gold destijds ook alleen maar voor tweedehandswagens”, zegt Ignace. “Toen ik op zoek ging naar een maatschappij voor de bijkomende verzekering, bleek echter dat ze pas een nieuw product hadden gelanceerd. Ik heb dan met TRAXIO contact genomen en zo is de bal eigenlijk aan het rollen gegaan.”

Voor Ignace was het al snel duidelijk dat de TRAXIO Garantie by SPB de beste keuze was. “Het is een volledige bumper-tot-bumpergarantie, die zo goed als alles dekt en dus eigenlijk heel vergelijkbaar is met een constructeursgarantie”, vertelt hij. “De meeste bestaande bijkomende garanties op de markt komen met een heleboel uitzonderingen. Dat heb je hier niet.”

Gemoedsrust

De zeer brede dekking van TRAXIO geeft zowel de dealer als de klant gemoedsrust, legt Ignace Laenen uit. “Het biedt de dealers die onze producten verkopen de zekerheid dat alles netjes en lokaal wordt afgehandeld. In het verleden heb ik het al meegemaakt dat een privé-invoerder failliet is gegaan, waardoor elke dealer destijds 100.000 BEF heeft verloren aan nooit-uitbetaalde garanties. Geloof me, zulke zaken wil je liever niet meemaken. Daarnaast geeft het ook de klant gemoedsrust. Als een klant na zijn wettelijke garantie te horen krijgt dat net “zijn” bepaald probleem tot de uitzonderingen behoort, is die daar uiteraard niet tevreden mee. En wie wordt dat aangerekend? De dealer natuurlijk. De kans dat het zo ver komt, is nu heel klein geworden.”

TRAXIO Garantie by SPB verzorgt niet alleen de bijkomende garantie van drie jaar, ook de administratieve afhandeling van de twee jaar wettelijke garantie valt onder dezelfde polis. “Ja, je kunt inderdaad stellen dat ik eigenlijk mijn complete garantie management heb geoutsourcet”, lacht Ignace. “Ik hoef me daar dus geen zorgen meer over te maken en kan me volledig op de verkoop en onderhoud concentreren.”

Tot slot uiteraard: de prijs. Is dit een dure operatie qua premies? “Ik heb alle premies goed met elkaar vergeleken en de garantie van TRAXIO bood voor mij de grootste value for money”, aldus Ignace. “Nee, het is niet de allergoedkoopste, maar het is zeker ook niet de duurste. Maar met wat je terugkrijgt voor je geld, is het volgens mij zeker de beste.”