Lobby Tweewielers

TRAXIO legt politieke strijdpunten voor fietssector op tafel

18/11/2019

TRAXIO verdedigt met TRAXIO VELO de belangen van de hele fietssector - zowel fabrikanten en invoerders als de fietshandelaars - en is daarom goed geplaatst om een aantal politieke punten naar voor te schuiven.  Een paar voorbeelden.

Voor de bedrijfsfiets rijzen er nog vragen over de vrijstelling van het Voordeel Alle Aard en het minimumgebruik. Wij stellen voor dat er sprake is van een bedrijfsfiets wanneer werknemers hun fiets gebruiken voor één vijfde van de gepresteerde werkdagen. Door de seizoenen en de heersende mindset valt een hoger percentage moeilijk te beargumenteren.

De overheid moet ook meer duidelijkheid scheppen over de gemotoriseerde voortbewegingstoestellen. Momenteel bestaat er geen duidelijke reglementering qua (para)fiscaliteit voor deze categorie in het mobiliteitsbudget of in het kader van flexibel verlonen. De maximale snelheid voor deze toestellen was oorspronkelijk geplafonneerd tot 18 km/u, maar die is inmiddels verhoogd tot de e-bike-snelheid van 25 km/u, op ons aandringen. We kunnen eveneens meedelen dat de ambiguïteit rond de wegcode is opgehelderd: afhankelijk van de snelheid (tot 6 km/u) mag men zich verplaatsen in de voetgangerszone of op de stoep. Vervolgens vraagt de consument om de snelheid van de e-bikes op te krikken van 25 naar 30 km/u. TRAXIO heeft begrip voor deze wens, maar beschouwt het niet als een noodzaak, hoewel 30 km/u wel degelijk de maximale snelheid op het fietspad is. De consument die wel degelijk nood heeft aan een performantere categorie, kan zijn toevlucht zoeken bij de speed pedelec (45 km/u). Dat extra stukje pit geeft de speed pedelecs dan ook toegang op de fietspaden buiten de bebouwde kom.

Laten we, ten slotte, ook niet vergeten dat onze volksvertegenwoordigers misschien twee keer moeten nadenken voordat ze uitspraken doen over onrealistische parlementaire voorstellen. Wij denken dan bijvoorbeeld aan de btw-verlaging bij aankoop van een nieuwe fiets. De slaagkans was op Europees niveau nihil. Hopende op een betere prijs stelden de consumenten hun aankoop uit, met alle gevolgen van dien. TRAXIO vraagt om wijsheid en vooruitdenkendheid bij de wetgevers.

Veel punten die we o.a. met federaal parlementslid Jef Van den Bergh van CD&V hebben besproken.  Hij is de drijvende kracht achter de fietsvergoeding voor speedpedelecs en het mobiliteitsbudget.