Lobby Mobiliteit

TRAXIO overlegt met minister Van Overtveldt

Tijdens meerdere momenten dit najaar heeft TRAXIO met federaal minister Van Overtveldt kunnen overleggen.  Twee dossiers springen daarbij in het oog.

De federale regering heeft enerzijds de autofiscaliteit voor plug-in hybrides, beter bekend als stekkerhybrides, herwerkt. TRAXIO verzet zich hiertegen en vindt bondgenoten in FEBIAC en RENTA. Samen vinden we dat, in een periode waar dieselwagens als waarlijke paria’s worden behandeld, alle alternatieven die naar een zero-emission wagenpark leiden van harte welkom zijn.

De attitude van de regering valt deels te verklaren door de redenering dat er zogezegd zelden tot nooit in elektrische modus wordt gereden en dat een bereik van 50 km onvoldoende is. TRAXIO weerlegt deze argumentatie door te beklemtonen dat de meeste mensen minder dan 50 km per dag rijden. Voor afstanden groter dan 50 km kan men trouwens probleemloos overschakelen van een verbrandingsmotor naar de elektrische batterij in zones waar de luchtnormen in het rood staan. 

Een ander dossier is het schrappen van de vrijstelling van belasting op meerwaardes bij verkoop van bedrijfsvoertuigen.  Wat een aanmoediging voor het vergroenen van het wagenpark kon zijn, is vanaf 2020 volledig afgesloten. Ondernemers houden er dan minder meerwaarde aan over en zullen dus genoodzaakt zijn om een extra financiële inspanning te doen voor het moderniseren van het professionele wagenpark, met als uiteindelijke resultaat dat de trend afgestompt wordt. Dit brengt een hele kettingreactie met zich mee. Enerzijds zal het uitstellen van geavanceerde en dure technologie op diens beurt de innovatie negatief beïnvloeden. En anderzijds zullen de Belgische poorten tot onze markt (goederenvervoer) wagenwijd openstaan voor buitenlandse concurrentie. Tot drie keer toe zijn de Belgen de verliezers: minder omzet, mogelijk verdwijnen van arbeidsplaatsen en afnemende fiscale inkomsten.