Lobby Mobiliteit

TRAXIO uitgenodigd door CRB en NAR

10/01/2020

TRAXIO werd gevraagd om ons perspectief op mobiliteit voor de Centrale Raad Bedrijfsleven (CRB) en de Nationale Arbeidsraad (NAR) uiteen te zetten.

Als mobiliteitsfederatie realiseren we ons maar al te goed dat we in een snel veranderende maatschappij leven waarin de vraag naar mobiliteit continu stijgt. Om uitstoot en files te beheren is een totaalaanpak noodzakelijk. De twee uitdagingen zullen dan ook enkel en alleen opgelost geraken wanneer men de waarheid onder ogen durft te zien. De zee- en luchtvaart stoot meer uit dan auto’s.

LEZ leiden niet noodzakelijk naar minder luchtvervuiling. Het afschaffen van bedrijfswagens zorgt ervoor dat oudere privéwagens blijven rijden waarop minder fiscale inkomsten behaald kunnen worden terwijl de files even lang blijven. En vele mensen zoeken hoop bij de elektrische wagens, maar de hoeveelheid aan energie die via alternatieve bronnen opgewekt moet worden is ontzagwekkend, zo niet onhaalbaar. Daarnaast veroudert ons Belgisch wagenpark. Leasingwagens zijn de jongste maar ze halen niet eens 10 % van het totaal. De privéwagen is de oudste (goed voor ruim 80 %) en logischerwijs ligt de CO2-uitstoot van de particulier dan ook veel hoger. 

Een nieuwe mobiliteit is een gedeelde mobiliteit met mobiliteitsknooppunten die verschillende duurzame vervoersmethodes integreren. Efficiëntie is hier het sleutelwoord. Toch worstelt deze deeleconomie, waarvan Cambio dat instaat voor autodelen, met rendabiliteitsproblemen. Mobility-as-a-service bedrijven kunnen wel optimaliseren door middel van een app. Eén klik is voldoende om het traject van de consument uit te dokteren met de meest geschikte vervoersmodus.

Nauw aansluitend hierbij is het mobiliteitsbudget waarvoor TRAXIO gevochten heeft. Via een sociaal secretariaat of een leasingmaatschappij kan een bedrijf een gevarieerd aanbod aan transportmogelijkheden aan zijn werknemers aanbieden.