Automaterialen en gereedschappen Mobiliteit

Truck Trading Group: sterke lokale verankering met groepsturbo

De Truck Trading Group behoort toe aan Willy Van Doorne International nv en telt vandaag 14 vestigingen verspreid over het land. Sinds de start in 1982 in Wijnegem, werden stelselmatig vestigingen toegevoegd, elk gekenmerkt door een sterke lokale verankering.

“Voor 8 vestigingen geldt dat DAF het exclusieve hoofdmerk is voor vrachtwagens” initieert Peter Van den Heurck, COO Truck Trading Group. “Daarnaast zijn er lokaal verschillende aanvullingen met een aanbod lichte vracht (LCV), land- en bosbouwgeoriënteerde producten enz. Zo completeert Truck Trading Limburg de DAF-vrachtwagens met Iveco Daily en Fiat Professional. Verder overkoepelt de groep Dif-Rent* voor de verhuur op lange en korte termijn van vrachtwagens evenals de verkoop en financiering van tweedehands trucks en bestelwagens. De Kempen Verhuur specialiseert zich in de verhuur van huisvuilophaalvrachtwagens en in vrachtwagens voor de bouwsector, trucks met containerhaken en kranen. Verder is er ook de gespecialiseerde Truck Trading Parts afdeling”. 

Sterk locaal imago 

Dat laatste neemt een bijzondere plaats in binnen de groep. Het fungeert als grossier en richt zich tot bedrijven die hun eigen vloot servicen. Het aanbod overstijgt dat van DAF-parts en voorziet ook in onderdelen voor trailers tot zelfs andere merken. “Jaarlijks draait deze tak een aanzienlijke omzet in binnen- en buitenland” geeft Johan Saveniers, Sales Manager Truck Trading Group, aan.

“De aankoopkracht van de groep speelt hier nadrukkelijk, maar geldt voor elke van de vestigingen. Ze hebben allen een sterk lokaal imago, zijn het vertrouwde aanspreekpunt naast de deur, maar worden hierin ondersteund door de kracht van de groep, zowel op gebied van aankoopkracht als investering in mensen, uitrusting en aanbod. We merken eenzelfde evolutie bij de klanten, die niet langer één vestiging hebben, maar meestal via acquisitie uitbreiden naar meer locatie met gecentraliseerde aankoop”. 

Vergroening moet werkbaar zijn 

“Algemeen gesproken wordt er in de pers en bij de overheid veel onduidelijkheid gecreëerd m.b.t. de verschillende aandrijftechnieken die momenteel beschikbaar zijn en hun effect op het milieu” stelt Peter Van den Heurck vast. “De recente aandacht voor de milieuproblematiek creëert zeker een draagvlak en maakt dat klanten op zoek gaan naar alternatieven”.

“Zowat alle alternatieven zijn duurder en bieden geen toekomstzekerheid” gaat Johan Saveniers verder. “Er worden met de regelmaat van de klok studies gepubliceerd, maar al te vaak zijn ze tegenstrijdig. Sommigen houden enkel rekening met het voertuig, anderen betrekken wel degelijk het volledige ‘well to wheel’-verhaal”.

Iveco Daily en Fiat Professional zetten sterk in op CNG en elektriciteit. Voor de grote vrachtwagens is diesel nog altijd de meest betrouwbare en milieubewuste keuze met de actueel strenge Euro 6-norm. Europa verplicht constructeurs tot elektrische aandrijving, maar voor vrachtvervoer blijft het rijbereik dan beperkt tot amper 100 km, wat nauwelijks volstaat voor lokale transporten.

“DAF opteert voor HVO (Hydrotreated Vegetable Oil), wat nu al beschikbaar is en tot 90 % reductie van de CO2-uitstoot kan leiden” benadrukt Peter Van den Heurck. “HVO is nu meteen en volledig inzetbaar op alle Euro 6-trucks”. HVO kan zuiver of in een mengverhouding met gewone diesel worden getankt, waardoor het een zeer groot potentieel biedt inzake vergroening van het wegtransport. In Nederland wordt het als BlueDiesel verkocht in verschillende mengverhoudingen en worden gebruikers beloond met CO2-certificaten. “De overheid zou dit ook bij ons moeten opnemen en een CO2-gerelateerd voordeel toekennen aan de gebruikers. Het biedt een dubbel voordeel: minder CO2 door het wegtransport en recyclage van wat anders een afvalproduct is!”. 

Tweelagig 

“De lokale verankering van onze vestigingen is een bijzonder sterke troef voor het ondersteunen van de logistieke keten” stelt Johan Saveniers. “De transportsector is veranderd, er is sprake van rijdende magazijnen en bijgevolg is transport cruciaal. Truck Trading Group speelt daarop in met een 24/24 paraatheid. Kleinere spelers kunnen dat niet volgen”.

Service wordt heel snel als vanzelfsprekend ervaren. Dat is zeker het geval voor vervangvoertuigen, waar Truck Trading Group met Dif-Rent en De Kempen Verhuur maximaal op inspeelt. Bij de parts wordt 98 % beschikbaarheid geclaimd.

“Lokaal focussen we op een sterke service, terwijl we op groepsniveau onze grootschaligheid kunnen uitspelen en investeren in trekkers of vrachtwagens op stock” vervolgt Peter Van den Heurck. We beschikken permanent over 30 à 40 direct leverbare vrachtwagens, kunnen met Dif-Rent onmiddellijk inspelen op dringende noden zoals bv. de verhuur van een vuilniswagen… We bieden renting aan vanuit het product, niet als een zuiver financieel gegeven. Last but not least laat de grootschaligheid van de groep toe te investeren in vernieuwing vanaf het eerste uur om zo klaar te zijn voor de toekomst”.

De groepsorganisatie profileert zich als aantrekkelijke lokale werkgever met familiaal karakter, die talent een lange termijn zekerheid kan bieden in een veilige en hedendaagse werkomgeving, met permanente opleiding. Tegenover leveranciers biedt de groep één sterk aanspreekpunt, terwijl de commerciële activiteiten lokaal vertaald worden op maat van de klant. 

Aandacht voor gebruiker 

De online-aanwezigheid is ook voor Truck Trading Group zeer belangrijk. “Het creëert vraag in de showroom en staat voor pre-sales” stelt Johan Saveniers vast. “Klanten, zowel lokale als grote, raadplegen er onze voorraden, maken er kennis met onze package-voorstellen gericht op het optimaliseren van de TCO. Zeker voor renting is online-aanwezigheid van groot belang. Verder hebben we de DAF-webshop voor parts, waar klanten moeten inloggen”.

“Niet minder belangrijk zijn de sociale media” gaat Peter Van den Heurck verder. “In tijden waar chauffeurs schaars zijn hebben zij een grote invloed op de keuze en aankoop van voertuigen, tenslotte hun dagelijks gereedschap”. 

(*) Zie portret Patrick Godart in TRAXIO Magazine 187

Aangepaste verloning

Het technische aspect wordt alsmaar groter en dat voor alle medewerkers. Het meest uitgesproken is dat in de werkplaatsen, waar de servicewerkzaamheden steeds meer een IT-karakter hebben. “De eisen die aan technische medewerkers gesteld worden zijn zeer hoog: informatica, elektronica, hydraulica en klassieke mechanica moeten harmonisch verenigd zitten in één persoon” schetst Peter Van den Heurck. De mecanicien van weleer is een hoogopgeleide medewerker geworden. De groep investeert samen met DAF in zeer ver doorgedreven opleiding voor het personeel. Meermaals komen klanten langs op zoek naar een oplossing voor hun voertuig nadat ze beroep deden op niet-merkgebonden service. Bij de aanschaf van een truck investeert Truck Trading Group samen met de klant in de kennis van de gebruiker, die steeds meer operator wordt van zijn truck. De verstrekte opleiding telt mee voor de Code 95 en de verdere professionalisering van het chauffeursberoep. 

In het kort

Oprichting: 1982

Sector/activiteit: Verkoop, verhuur en onderhoud van vrachtwagens en LCV’s

Adres van de zetel: Centrum Zuid 1049 - 3530 Houthalen-Helchteren

Aantal vestigingen: 7 DAF Trucks-vestigingen

Personeelsbestand: 250

 

Foto: Benjamin Brolet