Tweedehandse motorfietsen op hoog toerental in augustus

Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO, becommentarieert: “In augustus zagen we, na een eerder bescheiden heropleving in juni, dat het aantal inschrijvingen van tweedehandse motorfietsen op een behoorlijk hoger toerental draaide: +14,1 %, wat neerkomt op 7.925 eenheden, dat zijn er bijna 1.000 meer dan vorig jaar augustus. Daarmee is het totale verlies ten opzichte van 2021 niet goedgemaakt want we staan dit jaar met 57.437 ingeschreven occasiemotoren -5,9% ofwel 3.625 stuks achter op vorig jaar, ondanks de uitzonderlijk droge zomer. Na enkele mindere maanden komen de inschrijvingen van nieuwe motoren terug op een hoger niveau dan vorig jaar: augustus scoorde +4, 6% hoger dan in 2021. Er werden de afgelopen maand 2.266 nieuwe motorfietsen ingeschreven. Die stijging kunnen we schrijven op het conto van een groter aantal leveringen – blijkbaar konden vooral BMW en Yamaha extra motoren leveren. Het jaartotaal blijft echter nog -5,23 % achter op de eerste acht maanden van 2021. De leveringsproblemen van nieuwe motoren zijn nog altijd niet achter de rug. Dat heeft gevolgen voor de tweedehandsmarkt want daar blijft de instroom te laag. Dat tekort in combinatie met buitenlandse – vooral Nederlandse - kapers op de kust maakt dat de prijzen van occasiemotorfietsen erg hoog blijven. Het is duidelijk dat de motormarkt door een moeilijkere periode gaat die nog even zal aanhouden: het consumentenvertrouwen en de koopkracht dalen gestaag en we merken nu zelfs dat de lagere middenklasse het moeilijk begint te krijgen om aan te kopen of om recent aangekochte motorfietsen te behouden. Anderzijds maakt het aanhoudende goede weer dat de interesse in motorfietsen nog relatief hoog is gebleven.”

08/09/2022

Rondvraag bij de motorprofessionals leverde ons nog enkele interessante inzichten op :De inschrijvingen van nieuwe motoren worden nog steeds voornamelijk bepaald door de beschikbaarheden en dat blijft bij heel wat merken problematisch. De dealerstocks zijn stilaan aan het opdrogen en ook bij de invoerders staan de magazijnen leeg. Dat maakt dat het aantal inschrijvingen van een aantal merken verder zakt. De vraag naar tweedehandsmotoren blijft ondertussen hoog waardoor we blijven geconfronteerd worden met een beperkte beschikbaarheid en bijgevolg erg hoge prijzen.” 

“We merken dat de duurdere modellen het moeilijker krijgen en dat leidt tot de aankoop van wat goedkopere modellen. Bij de occasies is er nog steeds grote uitstroom naar Nederland – traditioneel een dure markt – en dat ontwricht de markt. Daardoor zijn de aankoopprijzen voor de professionals sterk gestegen, zij moeten vaak de gangbare particuliere prijzen bieden voor een motor.” 

1. Tweedehandse motoren

[Analyse en cijfers van de nieuwmarkt vindt u onderaan de grafieken en analyse van de tweedehandsmarkt] 

Na een voorzichtige relance in juli, is het aantal inschrijvingen van tweedehandse motorfietsen in augustus behoorlijk gestegen: +14,1 %, wat neerkomt op 7.925 eenheden, dat zijn er bijna 1.000 meer dan vorig jaar augustus. Daarmee is het totale verlies ten opzichte van 2021 niet goedgemaakt want we staan dit jaar met 57.437 inschreven occasiemotoren -5,9 % ofwel 3.625 stuks achter op vorig jaar, ondanks de uitzonderlijk droge zomer.

Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – YTD 2022

Alle regio’s gaan erop achteruit

Vlaanderen blijft de grootste tweedehandsmarkt (56,5 %) maar verliest over de eerste acht maanden  -9,4 % vergeleken met vorig jaar. Wallonië neemt 36,3 % van de markt voor zijn rekening en verliest iets minder (-5,8 %), terwijl Brussel – een kleinere markt  (7,2 %) met bijgevolg grotere procentuele schommelingen stabiel blijft.  

Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – per regio (cumul)

De lichtste en de zwaarste klassen scoren het best

Opvallend is dat de lichtste en zwaarste categorieën het best blijven scoren in ons land. Bij de tweedehandsmotoren vertegenwoordigen de 125cc maar liefst 26,9 %  van de gecumuleerde inschrijvingen tijdens het eerste semester, ook de +1.001cc-klasse is met 20,1 % aardig gegeerd. De overige klassen verdelen de markt op ongeveer gelijkaardige wijze maar de 501-750cc stijgt tot 18,9 %.

Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen  – per cilinderinhoud

Bijna volledige top 10 kleurt rood

Honda, Yamaha, BMW, Suzuki en Kawasaki blijven de meest populaire occasiemerken, maar ondanks de betere cijfers van augustus ziet vrijwel de volledige top 10 zijn cijfers rood kleuren met uitzondering van SYM. Het marktaandeel van de top 5 merken van de occasiemarkt blijft ongeveer gelijk aan vorige maand,  ze vertegenwoordigen samen 55,7 % van de totale markt: Honda (16,7 %) blijft marktleider voor Yamaha (dat met 14,2 % enkele procentpunten wist te winnen in augustus), BMW (10,4 %, ook een lichte winst), Suzuki (7,7 %) en Kawasaki (6,7 %), maar ze verliezen allemaal dikke procenten vergeleken met vorig jaar. Enkel scooter-fabrikant SYM boekt een bonus van +8,8 % versus 2021.  

Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – per merk  (cumul)

2. Nieuwe motorfietsen

Na enkele mindere maanden komen de inschrijvingen van nieuwe motoren terug op een hoger niveau dan vorig jaar: augustus scoorde +4,6 % hoger dan in 2021. Er werden de afgelopen maand 2.266 nieuwe motorfietsen ingeschreven. Die stijging kunnen we schrijven op het conto van een groter aantal leveringen, blijkbaar vooral bij BMW maar ook bij Yamaha. Het jaartotaal blijft echter nog -5,23 % achter op de eerste acht maanden van 2021.

“De situatie blijft identiek aan de vorige maanden: de verliezen zijn grotendeels te wijten aan uitgestelde leveringen”, horen we bij een van de grotere invoerders.

Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – YTD 2022 (januari -> augustus )

Net zoals bij de tweedehands blijven ook in augustus de kleinste – 125cc (28,1 %) en grootste +1.001cc (21,5 %) het meest gegeerd, terwijl de middenklassen 125-500cc (16,8 %), 501-750cc (15,6 %) en 751-1000cc (15,4 %) aan elkaar gewaagd bleven.  Over de eerste acht maanden boeten de meeste segmenten aan marktaandeel in maar het is opvallend dat de 126-500cc in augustus het sterkst zijn gestegen (+12,5 %) . Enkel de categorie 501-750cc verliest een beetje (-0,6 %).

Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per cilinderinhoud

De gecumuleerde cijfers van de nieuwe inschrijvingen per regio reiken ons verdere interessante inzichten aan.  Vlaanderen verliest -7,8 % aandeel, maar blijft nog goed voor 55,6 % van de totale motorfietsverkoop in ons land, Wallonië voor 37,6% (-5,5 %) en Brussel wint als enige regio  (6,8 %, stijging van +3,0%).

Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per regio (cumul)

Honda verliest een beetje terrein maar blijft marktleider met een marktaandeel van 13,9 %, een stijging met +3,0 % in vergelijking met 2021. De naaste achtervolgers verliezen allemaal terrein. BMW heeft beter kunnen leveren dan de vorige maanden en kon zo het verlies terugdringen van -20,4 % tot -16,9 %, en neemt nog steeds 12,8 % van de totale markt voor zijn rekening. Het behoudt quasi gelijke voorsprong op Yamaha (10,7 % marktaandeel). Naast Honda laten ook Harley-Davidson (+10,6 %, dalende trend) en KYMCO (+37,7 %, stijgende trend) positieve cijfers optekenen, terwijl Kawasaki (-23,6 %) en KTM (-24,2 %) het zwaarst inboeten vergeleken met vorig jaar.

Honda heerst in de categorieën tot 500cc,  Yamaha regeert in de klasse 501-750cc, terwijl BMW vooral hoog scoort bij de zwaardere jongens.

Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per merk (cumul)

TRAXIO STATS

TRAXIO volgt maandelijks de inschrijving op van nieuwe-tweedehandse personenwagens, motorfietsen, bedrijfsvoertuigen, kampeerwagens, aanhangers en speed pedelecs.

De TRAXIO-cijfers bieden heel wat nuttige details zoals onderverdelingen op nationaal en regionaal niveau, per brandstoftype, CO2-uitstoot, merk en leeftijd.

 

TRAXIO gebruikt cookies Cookie Policy Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.

Lid worden : contactformulier

Als lid van TRAXIO geniet je van veel ledenvoordelen! Vul het formulier in en één van onze specialisten van jouw activiteit zal je contacteren met meer informatie over een lidmaatschap.

Onderneming
Contactpersoon
Ik ga akkoord met de privacy policy