Tweedehandsmarkt auto’s handhaaft zich maar inschrijvingen nieuwe wagens blijven in het slop

Tijdens de eerste maand van het nieuwe jaar lagen de inschrijvingen van tweedehandse personenwagens (55.821 eenheden) perfect in lijn met vorig jaar (+0,1%), maar bleven ze -12,8% achter op 2020 (64.021 stuks). Volkswagen nam opnieuw zijn plaats in als marktleider gevolgd door BMW, Opel, Mercedes en Peugeot.

03/02/2022

De inschrijvingen van nieuwe wagens daarentegen gingen er met 34.668 stuks exact -10% op achteruit ten opzichte van 2021 (38.505) en zelfs -33,8% in vergelijking met 2020 (52.370), één van de laatste “normale maanden” pré-corona.

Het spanningsveld tussen nieuwe en tweedehandse wagens blijft dus erg groot en deze situatie zal pas genormaliseerd worden wanneer de levering van nieuwe wagens terug op een normaal niveau komt. Qua nieuwverkoop laat de sector voorzichtig positieve geruchten horen: er is relatief weinig showroombezoek maar de orderboekjes van nieuwe wagens raken wel gevuld.

Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO, vat de cijfer van januari als volgt samen: De dynamiek op de automarkt blijft vergelijkbaar met die van vorig jaar: na drie opeenvolgende maanden van stijgende tweedehandsinschrijvingen werden ook in januari immers heel wat meer tweedehandse nieuwe auto’s ingeschreven. Deze situatie zal niet veranderen zolang de productieproblemen van nieuwe wagens blijven voortduren en de klant - vaak noodgedwongen - op zoek gaat naar alternatieven in de vorm van een tweedehandswagen, die hij meteen kan kopen en inschrijven. De bevoorrading van de tweedehandsmarkt wordt stilaan precair want er stromen minder occasies door vanuit zowel de particuliere markt als vanuit de professionele markt (leasing en renting). Daardoor blijft de tweedehandsprijs hoog, in het bijzonder op de meest gewilde modellen (SUV en stadswagens) en motorisaties (benzine met recente Euro-norm). Door de leveringsproblemen bevinden we ons voor de inschrijvingen van nieuwe wagens op een bijzonder laag niveau met een redelijk groot verlies ten opzichte van vorig jaar en een heel grote kloof met 2020, maar we horen ook positieve verhalen uit de showroom waar geïnteresseerde klanten koopbereid zijn en de orderboekjes gevuld raken. Op langere termijn gaat de markt daardoor meer tot rust kunnen komen hoewel we het pre-Corona-evenwicht niet snel meer zullen halen.”

Tot slot een blik op de lichte en zwaardere vrachtwagens. Net zoals de personenwagens kwamen ook de LCV’s niet zo best uit de startblokken. Amper 4.378 nieuwe (-39,1%) en zo’n 8.133 occasies (-12,9 %) werden in januari 2022 ingeschreven.  Bij de zware jongens kleuren enkel de trekkers +12T positief: +1,7% vs 2021 voor de nieuwe en zelfs +21,3% voor de 2dehands. Zowel de vrachtwagens +3.5T, als het zwaardere segment +12T kenden een terugval  bij de nieuwe voertuigen (3.5->12T : – 31,5% en + 12T: -16,9%). Ook hier deden de occasies het duidelijk minder slecht (3.5->12T: – 11,7%  en  + 12T: -8.3%). Beschikbaarheid is ook hier het kernwoord.

Inschrijvingen 2de hands januari 2022

Month 1 2022

Evolutie inschrijvingen 2de hands YTD (Jan 2022)

Details tweedehandse personenwagens

Volkswagen, BMW, Opel, Mercedes, Opel en Peugeot vormen de top 5 van de best verkochte merken  tweedehandse personenwagens.

Meest populaire modellen waren de VW Golf (2.495 ex) en VW Polo (1.897 ex), gevolgd door de Opel Corsa (1.607ex ), BMW 3-reeks (1.426 ex ) en Ford Fiesta (1.275 ex.)

Bij de tweedehandse wagens merken we vooral een daling van het aantal diesels ten voordele van benzine, waardoor benzine vorige maand net meer werd ingeschreven (benzine: 51,3% vs diesel: 43,1%). Het aandeel van de andere brandstoffen blijft voorlopig nog relatief klein. Hybride (dit zijn alle types van geëlektrificeerde wagens met verbrandingsmotor en elektrische ondersteuning, dus zowel de gewone hybride wagens als de plug-ins en de mild hybrids) stijgt weliswaar naar 4.2% - heel andere cijfers dan bij de inschrijvingen van nieuwe personenwagens waar geëlektrificeerde voertuigen inmiddels zo’n 35% van de verkoop betekenen. Hierbij even vermelden dat hybride en elektrische voertuigen nog jonge technologieën zijn waardoor hun aandeel in de 2de hands markt momenteel nog beperkt blijft.

De mediane leeftijd van de occasie-inschrijvingen blijft stabiel: 7 jaar en 5 maanden.

 

De tweedehandsmarkt is vooral ook een particuliere activiteit. Maar liefst 91% van de inschrijvingen waren privé personen. Het aandeel 2de hands bedrijfswagen blijft beperkt tot 8%. De sector van de tweedehandsverkopers preciseert hierbij dat startende bedrijven vaak kiezen voor een tweedehandswagen, en dat zij interesse hebben in occasie hybride wagens.

Traditioneel is Vlaanderen met 53% de grootste regio. In Wallonië nam 37% van de occasiemarkt voor zijn rekening. Brussel de overige 10%.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

TRAXIO STATS

TRAXIO volgt maandelijks de inschrijving op van nieuwe-tweedehandse personenwagens, motorfietsen, bedrijfsvoertuigen, kampeerwagens, aanhangers en speed pedelecs.

De TRAXIO-cijfers bieden heel wat nuttige details zoals onderverdelingen op nationaal en regionaal niveau, per brandstoftype, CO2-uitstoot, merk en leeftijd.

TRAXIO gebruikt cookies Cookie Policy Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.

Lid worden : contactformulier

Als lid van TRAXIO geniet je van veel ledenvoordelen! Vul het formulier in en één van onze specialisten van jouw activiteit zal je contacteren met meer informatie over een lidmaatschap.

Onderneming
Contactpersoon
Ik ga akkoord met de privacy policy