Persberichten Mobiliteit Statistieken

Tweedehandsmarkt kreunt, nieuwe wagens lijken rug te rechten

03/11/2022

De tweedehandsmarkt krijgt het maand na maand moeilijker. Voor de negende opeenvolgende maand kleuren de cijfers rood. Ook in oktober zagen we dalende cijfers : -8,8% ten opzichte van 2021 en zelfs -21,9% ten opzichte van september 2020, toen de markt boomde na de eerste corona lockdown. Er werden afgelopen maand 53.192 occasies ingeschreven, een daling met 5.165 eenheden tegenover dezelfde maand in 2021. Over de eerste tien maanden gaat de tweedehandsmarkt er nu -10,8%  op achteruit, met een gecumuleerd verlies van al  -65.260 voertuigen vergeleken met vorig jaar. Volkswagen blijft aan de kop als meest populaire tweedehandsmerk, gevolgd door BMW en Opel terwijl Mercedes in oktober opnieuw over Peugeot wipte. Hierdoor krijgen we ook YTD dezelfde top 5.

De markt van nieuwe personenwagens lijkt steeds meer aan een revival toe. Voor de derde opeenvolgende maand kleurden de cijfers groen. In oktober werden er 30.451 nieuwe voertuigen ingeschreven. Een stijging van +21,6%.  Berekend over de eerste tien maanden blijven de cijfers evenwel negatief en noteren we een terugval van -7,9% vergeleken met 2021. Afwachten of deze stijgende tendens zich de volgende maanden zal kunnen verderzetten.  

Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO : “Na de hausse  van 2021 moeten we vaststellen dat de tweedehandsmarkt voor personenwagens maand na maand een moeilijke tijd beleeft. Voor de negende opeenvolgende maand bleven de cijfers onder de aantallen van vorig jaar. Afgelopen maand oktober daalde het aantal inschrijvingen met -8,8%  tot 53.192 stuks waardoor de markt over de eerste tien maanden met -10,8%  kromp. Het verschil met vorig jaar loopt zo al op tot 65.260 eenheden. Het consumentenvertrouwen blijft laag omwille van de sterk stijgende levensduurte, de energiecrisis en zeker ook het veiligheidsrisico in het Oosten. Hierdoor daalt het showroombezoek en loopt de koopintentie terug. De situatie wordt nog verergerd door het lage aanbod aan jonge occasies met een lage kilometerstand zodat de prijzen in dat segment hoog blijven. Opvallend is dat de nieuwmarkt voor de derde opeenvolgende maand positief scoorde waardoor de markt van nieuwe voertuigen over de eerste tien maanden procentueel zelfs beter scoort dan de occasies: - 7,9% nieuwe voertuigen vs. -10,8% tweedehands. In absolute cijfers blijft de occassiemarkt flink groter  dan de nieuwmarkt met 537.723 opnieuw ingeschreven tweedehands vs. 311.941 nieuwe voertuigen. De positieve tendens van de nieuwe voertuigen kan verklaard door het feit dat bepaalde merken sinds de zomer makkelijker kunnen leveren.  Afwachten of deze stijgende tendens ook de volgende maanden zal aanhouden.” 

Enkele grote tweedehandsverkopers gaven ons alvast interessante inzichten op de cijfers mee.

Ivo Willems, Cardoen : De tendens is een goeie weerspiegeling van wij ook ervaren in onze showrooms. We zijn stilaan op een punt gekomen waarop het aanbod echt wel uitgemolken is. Ik hoor en zie dat er weinig stock is, zeker als het gaat over wagens met weinig kilometers. Dat zal stilaan verbeteren want er komen terug nieuwe wagens op de markt, waardoor de ingeruilde wagens op de occasiemarkt gaan terecht komen. Wij schatten in dat we moeten rekenen dat we nog twee negatieve maanden gaan hebben in occasie, om dan terug positief te zitten.

Steven Vanzurpele, Jennes Used Cars : Er ontwikkelen zich enkele tendensen die we best kunnen samenvatten als een mismatch tussen vraag en aanbod. Er is een verhoogde vraag naar hybridewagens om nog voor het einde van het jaar te kunnen gebruik maken van de maximale fiscale aftrekbaarheid. Aangezien deze wagens veelal langere  levertermijnen hebben, zoeken klanten hun heil bij jonge tweedehands- en of directiewagens. Dealers/handelaren die daarop hebben ingezet en de hybridewagens kunnen aanbieden, kunnen daar nu hun voordeel uit halen. Deze zijn echter ook in tweedehands moeilijk te krijgen waardoor de impact op de verkoopvolumes beperkt blijft. De particuliere markt beperkt zich grotendeels tot klanten die een wagen nodig hebben. We zien minder “fun”-shoppers, klanten die eenvoudigweg zin hebben in een nieuwe wagen. Het wordt voor handelaren moeilijker om tweedehandswagens aan te bieden binnen bepaalde budgetklassen, bvb tot € 15.000 en tot € 20.000. Binnen de meest toegankelijke budgetklassen verkopen de wagens wel vlot maar aangezien er amper aanbod is, uit zich dit zich minder in de verkoopcijfers. Gelukkig hebben we in onze garage kunnen anticiperen op een aantal fenomenen en draaien we goede cijfers”.

Inschrijvingen 2de hands & nieuwe wagens - oktober 2022

Evolutie inschrijvingen 2de hands YTD (oktober 2022)

Details tweedehandse personenwagens

Volkswagen, BMW blijven stevig op kop van de best verkochte merken tweedehandse personenwagens vóór Opel, terwijl Mercedes & Peugeot haasje-over spelen in de top 5.

De meest populaire modellen in september waren andermaal de VW Golf (2.321 ex) en VW Polo (1.859 ex.), gevolgd door de Cors (1.557 ex), de Ford Fiesta (1.276 ex.) en de BMW 3-reeks (1.262 ex.).

Bij de tweedehandswagens noteren we de verdere daling van het aantal diesels waardoor er nu al een flink verschil kan genoteerd worden in het voordeel van benzine: benzine 52,5% vs. diesel 39,9%. Het aandeel van de andere brandstoffen groeit langzaam, maar blijft voorlopig nog relatief klein met een totaal van 7,6%. Het aandeel van de hybride wagens (dit zijn alle types van geëlektrificeerde wagens met verbrandingsmotor en elektrische ondersteuning, dus zowel de gewone hybride wagens als de plug-ins en de mild hybrids) stijgt naar 5,6% , terwijl er 1,4% full elektrische modellen werden ingeschreven op de tweedehandsmarkt.

Dit zijn heel andere verhoudingen dan bij de inschrijvingen van nieuwe personenwagens waar geëlektrificeerde voertuigen inmiddels zo’n 43,2% (16,7% HEV incl. mild hybrids; 15,6% PHEV en 10,9% full EV) van de verkoop betekenen en diesels nog slechts 15% van de inschrijvingen vertegenwoordigen. Kanttekening hierbij is wel dat hybride en elektrische voertuigen vrij recent hun opmars maakten op de nieuwmarkt waardoor hun aandeel op de tweedehandsmarkt momenteel nog beperkt is, maar maand naar maand zal groeien naarmate hun aantal zal stijgen op de totaalmarkt.

De mediane leeftijd van de occasie-inschrijvingen steeg naar 7 jaar en 11 maanden.

De tweedehandsmarkt is vooral een particuliere activiteit. Maar liefst 89% van de inschrijvingen waren gedaan door privépersonen terwijl het aandeel bedrijfswagens op de tweedehandsmarkt beperkt blijft tot 10%. De sector van de tweedehandsverkopers preciseert hierbij dat startende bedrijven vaker kiezen voor een tweedehandswagen en dat zij vaak interesse hebben in occasie hybride wagens.

Traditioneel is Vlaanderen met 53% de grootste regio voor de inschrijving van tweedehandse personenwagens, identiek ten opzichte van vorig jaar, terwijl Wallonië (37%) en Brussel (10%) onderling  1% uitwisselen.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

TRAXIO STATS

TRAXIO volgt maandelijks de inschrijving op van nieuwe-tweedehandse personenwagens, motorfietsen, bedrijfsvoertuigen, kampeerwagens, aanhangers en speed pedelecs.

De TRAXIO-cijfers bieden heel wat nuttige details zoals onderverdelingen op nationaal en regionaal niveau, per brandstoftype, CO2-uitstoot, merk en leeftijd.

Brussel, 3 november 2022

----------------------------------------------------------------------------

Noot voor de redactie, niet voor publicatie:

Voor meer informatie kan u contact opnemen met Filip Rylant op 0475/35 45 64

TRAXIO gebruikt cookies Cookie policy Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.