Persberichten Mobiliteit

Tweedehandsvoertuigen in februari opnieuw meer ingeschreven dan nieuwe voertuigen

04/03/2021

Ook in februari 2021 doken de inschrijvingen van nieuwe voertuigen in het rood terwijl de inschrijvingen van tweedehandsvoertuigen beter standhouden. Dat geldt in het bijzonder voor personenwagens (nieuw -21,3 %, tweedehands -1,1 %), motorfietsen (nieuw -13,2 %, tweedehands +17,9 %) en bij de zware vrachtwagens en trekkers. Maar er zijn ook kenteringen: nieuwe vrachtwagens tot 12 ton werden +6,6 % meer ingeschreven en de daling van nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen is ditmaal beperkt (-0,8 %). Het aandeel van nieuwe personenwagens met CO2-uitstoot van minder dan 109 g/km bedraagt meer dan de helft (52,6 %), met dank aan het grote aantal hybrides (24,9 %) en het gestaag stijgende aantal elektrische wagens.

De resultaten van de verkoop tijdens de ‘salonperiode’ kunnen we nog niet terugvinden in deze cijfers – heel wat bestelde voertuigen moeten immers nog geleverd en ingeschreven worden. Zoals geweten, loopt de productie momenteel extra achterstand op door o.a. een toeleveringstekort aan chips.

Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO, vat de situatie als volgt samen: “De inschrijvingen van nieuwe voertuigen blijven voor bijna alle categorieën slecht. Nieuwe personenwagens (-21,3 %), nieuwe motorfietsen (-13,2 %), nieuwe lichte bestelwagens (-0,8%) evenals vrachtwagens van meer dan 12T (-11,3 %) en zware trekkers (-4,1 %) verliezen verder terrein. Enkel nieuwe vrachtwagens tussen 3,5-12T doen het beter (+6,6 %). Net zoals in 2020 doen de meeste tweedehandsvoertuigen het relatief beter dan de nieuwverkoop: personenwagen (-1,1 %), motorfietsen (+17,9 %), vrachtwagens van meer dan 12T (-4,4 %) en zware trekkers (+11,9 %). Onzekerheid blijft de markt parten spelen waardoor de occasiemarkt relatief aantrekkelijk blijft. Een positieve noot om te besluiten: er zijn nu meer dan de helft nieuwe wagens met een lage CO2-uitstoot ingeschreven dankzij een sterke toename van het aantal hybride (24,9 %) en elektrische wagens (3,0 %), die nu samen meer verkopen dan dieselwagens...”

Inschrijvingen februari 2021

Inschrijvingen gecumuleerd 2021

GRAFIEKEN, DETAILS EN ANALYSE

A. Personenwagens

Nieuwe personenwagens

Februari bevestigt voor wat het aantal inschrijvingen van nieuwe personenwagens (-21,3 %) helaas de tendensen van januari 2021 en het hele jaar 2020.
De effecten van de coronacrisis blijven doorwegen. De inschrijvingen van februari reflecteren de bestellingen van enkele weken tot maanden geleden en het is duidelijk dat het consumentenvertrouwen nog niet terug op peil was/is.
Het is nu nog te vroeg om de werkelijke impact van de verkoop tijdens de salonperiode te evalueren, omdat in de inschrijvingscijfers van februari voornamelijk wagens zijn opgenomen die in de afgelopen weken of maanden zijn verkocht. In de komende maanden zal uit de inschrijvingscijfers duidelijk worden wat de werkelijke impact is van zowel de annulering van het Autosalon als de coronacrisis op de nieuwverkoop. We moeten daarbij rekening houden met productievertragingen, deels door de nasleep van corona en deels door toeleveringsproblemen van onder andere chips.

Ondertussen blijven de hybride en elektrische wagens ook in 2021 hun opmars verderzetten. Het hybride marktaandeel stijgt tot meer dan een kwart van de nieuwe inschrijvingen: 24,9 % (waarvan 15,4 % gewone hybrides en 9,5 % plug-in hybrides), terwijl het aandeel van benzine verder daalt tot 45,9 % en diesel zelfs tot 25,4 %. De verklaring moeten we vooral zoeken bij de hybride bedrijfswagens die sinds begin vorig jaar kunnen rekenen op een gunstiger VAA (Voordeel Alle Aard).
De wagens met een lagere CO2-uitstoot (minder dan 109 g/km) verder groeien: van 41,2 % in januari 2020 naar 52,6 % in 2021.

Tweedehandspersonenwagens

De inschrijvingen van tweedehandspersonenwagens gaan voor het eerst in drie maanden weer de goede richting uit. Februari sluit af met een licht verlies ten opzichte van vorig jaar: -1,1 %.

Na een stevige herneming van de activiteit na de eerste lockdown in 2020, gingen de cijfers voor november, december en januari in het rood maar voor februari 2021 zijn de cijfers bijna op het niveau van vorig jaar. Is februari een kentering, of verliest de tweedehandswagen stilaan de extra aantrekkelijkheid die hij had opgebouwd in 2020? Uit recent marktonderzoek van TRAXIO blijkt dat een – zij het beperkt – aantal ondervraagden van plan is om eerder een tweedehandse wagen te kopen dan de geplande nieuwe wagen, maar van deze evolutie zien we nog niet meteen concrete cijfers. Het is wachten tot pakweg eind juni om duidelijkere tendensen in de markt te kunnen onderscheiden – op dat ogenblik zijn de meeste nieuwe wagens geleverd en komen er meer tweedehandswagens op de markt.

Volkswagen, BMW, Opel, Mercedes, en Ford vormen de top 5 van de bestverkochte merken qua tweedehandspersonenwagens.

Bij de tweedehandswagens merken we vooral een daling van het aantal diesels ten voordele van benzine, waardoor benzine vorige maand opnieuw meer werd ingeschreven (diesel: 46,1 % versus benzine: 49,8 %). Het aandeel van de andere brandstoffen blijft verwaarloosbaar hoewel hybride stijgt van 1,7 % naar 3,1 % - heel andere cijfers dan bij de inschrijvingen van nieuwe personenwagens waar hybrides ondertussen meer dan een kwart van de verkoop betekenen.

De gemiddelde leeftijd van de occasie-inschrijvingen blijft quasi stabiel: 6 jaar en 10 maand.

B. Bedrijfsvoertuigen

Nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen

Februari laat voor de inschrijvingen van nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen (LCV) relatief goede cijfers optekenen (-0,8 %), na een slechte start van het jaar.

Een herneming van de inschrijvingen dus, hoewel het verwonderlijk blijft dat deze categorie niet beter scoort gezien het stijgende belang van online aankopen met bijhorende thuisleveringen. Opmerkelijk is de stijging van Wallonië (van 24 % naar 27 %) en de daling in Brussel (van 14 % naar 11 %).

Voor sommige merken gelden nog steeds langere levertermijnen dan normaal, en hetzelfde geldt voor sommige koetswerkbouwers.

Tweedehandse lichte bedrijfsvoertuigen

Er werden in februari 2021 iets minder tweedehandse lichte bedrijfsvoertuigen (LCV) ingeschreven dan in februari vorig jaar (-1,2 %). Daarmee is mogelijk een opnieuw een kentering ingezet want januari betekende een zware terugval na 7 maanden ononderbroken groei.

Het wordt dus uitkijken of de aankoopmotieven van coronajaar 2020 dit jaar van kracht blijven: toen gold dat een pakjesdiensten eerder tweedehandse dan nieuwe bestelwagens aankochten en dat een aantal bedrijven en zelfstandige ondernemers uit onzekerheid geopteerd heeft om tweedehandse lichte bedrijfsvoertuigen te kopen in plaats van nieuwe (goedkoper en kortere afschrijvingstermijn).

Bovendien is een eventueel verlies kleiner wanneer een tweedehands voertuig zou moeten verkocht worden indien de zaken minder goed gaan dan verwacht. Ook onmiddellijke beschikbaarheid speelt een rol. Plus het feit dat bepaalde bedrijven extra bestelwagens inzetten om hun personeel naar werven te kunnen vervoeren (door de beperkingen van de hygiënemaatregelen mogen er namelijk minder mensen per voertuig worden vervoerd).

Nieuwe zware bedrijfsvoertuigen

De nieuwe zware bedrijfsvoertuigen (+ 3,5T) hebben een bijzonder moeilijk 2020 achter de rug en ook de start van 2021 kleurt rood. Maar er is een kentering voor de inschrijvingen van vrachtwagens tussen 3,5-12 ton want die gingen er in februari met +6,6 % op vooruit. Door de slechte januari-cijfers blijft hun jaarresultaat nog wel ondermaats (-20,2 %). De trekkers van +12 ton verliezen slechts beperkt in februari (-4,1 %) maar voor de vrachtwagens van meer dan 12T blijft de situatie slecht (-11,3 %).

Tweedehandse zware bedrijfsvoertuigen

Bij de tweedehandse zware bedrijfsvoertuigen (+ 3,5T) merken we dat vrachtwagens tussen 3,5-12 ton behoorlijk dalen (februari -8,3 %, jaartotaal -20,6 %) terwijl de vrachtwagens +12T het een stuk beter doen (februari -4,4 %, jaartotaal -0,2 %). De inschrijvingen van tweedehandse trekkers van +12 ton doen het dan weer onverwacht goed: +11,9 % in februari en +0,5 % op jaarniveau.  

C.Motorfietsen

Na een desastreuze maand januari dalen de inschrijvingen van nieuwe motorfietsen tijdens de maand februari met -13,2 %. Redenen daarvoor moeten we voornamelijk zoeken in productie-achterstand bij een aantal fabrikanten en onderdelenleveranciers – een nasleep van de corona-lockdowns in 2020. Het gevolg is dat een aantal bestelde motorfietsen nog niet is geleverd, en dat de introductie van enkele nieuwe modellen naar later in het voorjaar is verschoven.

De hamvraag is of de motorfiets in 2020 op evenveel bijval zal kunnen rekenen als afgelopen jaar. Door de coronacrisis waren tijdens de zomermaanden reizen in eigen land of de naburige landen erg in trek maar ook het gebruik van de motorfiets voor individueel woon-werkverkeer heeft bijgedragen tot een relatief succesjaar.

Gezien de productieachterstand en uitstel van levering van nieuwe modellen, zullen we dit jaar wat op langere termijn moeten kijken om een vergelijk te kunnen maken met de voorgaande jaren.

Ondertussen wordt het alvast uitkijken of de lentezon de (potentiële) motorrijder opnieuw naar de showroom zal kunnen lokken…?

De markt van tweedehandse motoren anderzijds blijft goed scoren en haalt prima cijfers: +17,9 %. Dit bewijst de intrinsieke interesse in motorfietsen, die zowel voor vrije tijd als voor woon-werkverkeer over mooie troeven beschikken. Van alle categorieën doen de tweedehandse motorfietsen het voorlopig veruit het best qua inschrijvingen.

TRAXIO STATS

TRAXIO volgt maandelijks de inschrijving op van nieuwe-tweedehandse personenwagens, motorfietsen, bedrijfsvoertuigen, kampeerwagens, aanhangers en speed pedelecs.

De TRAXIO-cijfers bieden heel wat nuttige details zoals onderverdelingen op nationaal en regionaal niveau, per brandstoftype, CO2-uitstoot, merk en leeftijd.