Portretten Mobiliteit

Vanlerberghe Premium Cars: durf en doorzetting

16/09/2020

Zuid-West-Vlaanderen staat bekend om zijn ondernemerschap. Voor Olivier Vanlerberghe uit Roeselare is dat alleszins geen cliché. Hij is pas 25 en heeft op amper 3 jaar tijd zijn eigen bedrijf, Vanlerberghe Premium Cars, van nul uitgebouwd tot wat het vandaag is. Het begon met één enkele auto en nu heeft hij meer dan 30 premium auto’s in de aanbieding.  

Zuid-West-Vlaanderen is de bakermat van enkele schitterende bedrijven zoals LVD en Haco in de machinebouw, TVH in heftrucks, Renson in de klimaatregeling en Quick-Step dat ondertussen wereldfaam geniet door onder meer zijn laminaatvloeren. Maar ook in de autosector zijn er enkele bedrijven die eruit springen, zoals onder meer Sidem en ERA die auto-onderdelen maken. De regio heeft bovendien een hele traditie in het verhandelen van auto’s. Een van de jongste bedrijven in die sector is Vanlerberghe Premium Cars dat pas drie jaar geleden werd opgestart door Olivier Vanlerberghe.

Van alle markten thuis

Olivier Vanlerberghe is niet iemand die bij de pakken blijft zitten. Na zijn humaniora is hij meteen aan de slag gegaan. Via zijn schoonvader is hij begonnen met het verkopen van ‘kip aan ’t spit’ op de markt. Dat eiste flink wat van zijn tijd op.

Niets belette dat hij ervan droomde om iets te doen met auto’s, want dat is zijn passie. Een echt toeval is dat niet. Zijn vader had een garage en Olivier is als het ware tussen de auto’s opgegroeid: “Mijn pa was vooral een echte mecanicien. De verkoop van auto’s kwam pas op de tweede plaats. Tien jaar geleden heeft hij zijn garage overgelaten. Toen was ik nog te jong om mij te engageren in het bedrijf en het was ook niet mijn ambitie om een echte mecanicien te worden. Ik had meer interesse in het kopen en weer verkopen van auto’s en die auto’s ondertussen ook een meerwaarde te geven. En zo is het gegaan. In 2017 ben ik met één auto begonnen. Uiteindelijk werden dat er drie en meer. Verschillende keren heb ik mijn auto-activiteiten moeten verhuizen gewoon wegens plaatsgebrek. Op een bepaald moment heb ik moeten kiezen: verder gaan in de autohandel of ermee stoppen. Eén ding was zeker: om verder te gaan, moesten mijn activiteiten worden uitgebreid om de zaak leefbaar te maken.”

Investeren

In 2019 kwam een pand vrij op de Meensesteenweg in Roeselare en zoals Olivier zegt heeft dat de doorslag gegeven om door te zetten: “Zoals je ziet is het een modern gebouw met een grote showroom. De ligging is ook uitstekend, langs een grote steenweg, niet ver van het centrum van Roeselare en met een makkelijke aansluiting op de snelweg. Toen ik besliste om hier een zaak uit te bouwen, waren toch serieuze investeringen nodig. We hebben een kantoor- en klantenruimte ingericht zodat de mensen naar behoren kunnen ontvangen worden. De grootste investering gebeurde echter achteraan het gebouw.”

Achteraan heeft Olivier een schitterende werkplaats laten inrichten met twee werkbruggen: “Hoewel bij mij het accent ligt op het kopen en het verkopen, wil ik de auto’s een meerwaarde geven. Dat begint met een volledige technische check-up en aan detailing te doen. Hier in Roeselare zeggen we de auto ‘opkuisen’. Precies daarom heb ik naast de werkplaats ook geïnvesteerd in een wasruimte. Voor de techniek heb ik één bekwame mecanicien in dienst. Ik vind het belangrijk dat we na de verkoop van de auto de klant ook een degelijke service kunnen geven voor onderhoud en eventuele reparaties maar het is niet mijn bedoeling om echt garagewerk aan te trekken. De werkplaats is vooral bedoeld om de binnen komende auto’s klaar voor verkoop te maken en achteraf service te kunnen leveren. Carrosseriewerk doen we niet. Het herstel van kleine schades besteden we uit. Zelf hou ik me bezig met de organisatie van het bedrijf, het klantencontact en de aankoop en verkoop. In avondopleiding heb ik ook een cursus autoverkoop gevolgd. Daar komt toch wat bij kijken zoals hoe positioneer ik me op de markt, hoe benader ik klanten en dan is er nog de onvermijdelijke administratie vooral omdat ik mijn auto’s in heel Europa zoek.”      

Premium

Olivier kiest bewust voor premiumauto’s. Het aanbod met voertuigen bestaat voornamelijk uit de traditionele Duitse premiummerken zoals Audi, BMW, Mercedes en Porsche aangevuld met Volvo en Land Rover: “Daar is een markt voor, zeker hier in de regio. Hier zijn heel wat ondernemers en die stellen het op prijs om met een klassenvolle auto te rijden. De auto’s die ik in de aanbieding heb, zijn recent en ongevalvrij. Voor de klant is dat een zekere basis en voor mij is het ook een garantie. Zo vermijd ik dat er probleemauto’s over de vloer gaan. Een andere troef voor de klant is dat hij bij aankoop aanzienlijk minder uitgeeft dan voor een nieuwe gelijkaardige auto met dezelfde opties. Meer zelfs hij kan op die manier over een auto met meer opties beschikken, dan dat hij een nieuwe koopt. Naast de ondernemers zijn heel wat van mijn klanten ook jongere mensen die het budget niet hebben voor een nieuwe premiumauto maar toch met iets degelijks en mooi willen rijden. Wat ik nu ook vaststel, is dat bepaalde klanten na een tijd willen upgraden. Ik begeleid hem daarin en neem ook zijn bestaande auto over.”

Online

Olivier vindt het aspect service en dienst naverkoop belangrijk: ”Een klant wil een faire deal en iemand die tevreden is, komt mogelijks terug en vertelt over zijn positieve ervaringen met vrienden, kennissen en familie.”

Klanten werven is een hele uitdaging. Naast de klantentevredenheid waar Olivier groot belang aan hecht, vertrouwt hij sterk op het online bekend maken van wat hij in de aanbieding heeft: ”De meest klanten hebben al mijn auto’s ontdekt op het net. Het gebeurt weinig dat mensen hier zo maar binnen stappen om naar de auto’s te kijken zonder dat ze eerst op het net hebben gekeken. Voor mij komt het erop aan te voelen wat goed in de markt ligt. Het gebeurt ook dat potentiële klanten specifieke wensen hebben. Het is dan aan mij om een dergelijke auto te vinden.”  

Bange dagen

Net zoals de hele autosector is ook Olivier Vanlerberghe geconfronteerd geweest met de effecten van de lockdown: “Eerlijk het waren bange dagen. Ik ben hier gestart in september 2019, heb serieuze investeringen gedaan met de onvermijdelijke financiële inspanningen die daarbij komen en dan kwam die lockdown. Uiteraard hebben we hier weken de zaak noodgedwongen moeten sluiten. Gelukkig heb ik na de lockdown meteen een heropleving meegemaakt. De verkoop verliep zelfs uitzonderlijk goed. Die gunstige ontwikkeling is wel wat geluwd met de zomer- en vakantiemaanden maar toch voel ik dat er interesse is. Wat een opluchting!”

Olivier heeft nog ambitie: “Ik wil zeker het aanbod met auto’s uitbreiden. Van bepaalde modellen weet ik dat ze bijzonder goed in de markt liggen. Voor mij komt het erop neer zoveel mogelijk van die auto’s hier in de showroom te hebben. Van die modellen weet ik: heb er twee staan, dan raken ze verkocht. Heb ik er vijf staan, ook dan raken ze verkocht.”  

Profiel Olivier Vanlerberghe

Leeftijd: 25

Statuut: Zaakvoerder Vanlerberghe Premium Cars

Opleiding: Humaniora

1ste job: Marktkramer ‘kip aan ’t spit’  

Hobby’s: Enduro 

Droomwagen: Porsche 911

Favoriete bestemming: Spanje

Favoriete drank: ‘pintje’

Ambitie binnen 5 of 10 jaar: Het aanbod met auto’s vergroten en het bedrijf laten groeien.

 

Foto: Benjamin Brolet