Dossier Mobiliteit

Veel uitdagingen voor tweedehandsmarkt maar ook mooie toekomst

11/01/2019

Met meer dan 700.000 ingeschreven wagens per jaar vertegenwoordigt de Belgische tweedehandsmarkt een aanzienlijk volume en ze toont zich betrekkelijk stabiel. De sector kan niet enkel bij de specialisten maar ook bij de officiële dealers op veel belangstelling rekenen. In de toekomst kondigen zich echter heel wat uitdagingen aan. Met de ommekeer van de markt in het nadeel van diesel kunnen de kaarten wel eens opnieuw geschud worden.

In 2017 werden in België 729.865 tweedehands personenwagens ingeschreven. Dat cijfer blijft doorheen de jaren redelijk stabiel met 738.000 stuks in 2013 en 2014, 748.000 in 2015 en 718.000 in 2016. Ook voor 2018 wordt weinig verandering verwacht. Eind oktober bedroeg het verschil met vorig jaar, volgens de laatste beschikbare gegevens op het moment van dit schrijven, -0,6 % met al 606.338 inschrijvingen. De markt wordt tussen de drie gewesten van het land als volgt verdeeld: Vlaanderen verwerkt 54 % van de vraag, Wallonië 37 % en Brussel 9 %. 

De nieuwe stand van zaken op het vlak van brandstof 

Op de tweedehandsmarkt mogen we ons voor diesel en benzine aan dezelfde ommekeer verwachten als op de markt van de nieuwe voertuigen. De verschillende gespecialiseerde gesprekspartners binnen de sector en de vertegenwoordigers van de constructeurs zijn het er alvast over eens dat de vraag naar 'stookolie' vermindert, met name voor de kleine en middelgrote modellen. Tegelijk is de forse stijging van de vraag naar benzinewagens bij de nieuwe voertuigen nog niet als dusdanig merkbaar op de tweedehandsmarkt. Waar momenteel bijna 60 % van de ingeschreven nieuwe voertuigen op benzine rijden (58,2 % eind oktober), blijven dieselvoertuigen de hoofdmoot uitmaken van de Belgische tweedehandsmarkt. Sinds begin dit jaar vertegenwoordigt diesel 59,3 % van de tweedehandsinschrijvingen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, 51,5 % in Vlaanderen en zelfs 61,6 % in Wallonië. Met name in dit laatste gewest blijft diesel het populairst en is de daling bijgevolg het minst uitgesproken:  -1,6 % over 12 maanden, tegenover -3,4 % in het noorden van het land en -6,4 % in Brussel. Voor Steve Vanslype is deze verschuiving geen verrassing. "De markt is jarenlang 'overdieseld'. Er moet dus een nieuw evenwicht worden gevonden". Daar profiteert vooral de benzine van, die in de drie gewesten aan een opmars bezig is: +6,1 % in Brussel (39,2 % marktaandeel), +3 % in Vlaanderen (46,5 % marktaandeel) en +1,5 % in Wallonië (37,5% marktaandeel). Alternatieve motorisering blijft een zeldzaamheid. De populairste blijft de hybride die evenwel, ongeacht het gewest, amper hoger dan 1 % uitkomt. 

Verjonging 

Hoewel het wagenpark doorheen de jaren almaar ouder wordt - om eind vorig jaar te eindigen op een gemiddelde leeftijd van 8 jaar, 11 maanden en 16 dagen - maken de tweedehandsvoertuigen net een verjonging door. In een jaar tijd zijn de ingeschreven tweedehandsvoertuigen van een gemiddelde leeftijd van 8 jaar en 3 maanden naar 7 jaar en 11 maanden gegaan. Meer concreet vertegenwoordigen tweedehandsvoertuigen van minder dan 5 jaar 33 % van de inverkeerstellingen (+1 % in 12 maanden). Dat percentage stijgt tot 61 % voor de voertuigen van hoogstens 9 jaar oud. Dit is zonder twijfel te wijten aan de verscherpte regels voor de oudste en bijgevolg meest vervuilende voertuigen die met name door het inrichten van lage-emissiezones uit grote steden, Antwerpen en Brussel op kop, gebannen worden. En dat is zeker goed nieuws voor de luchtkwaliteit.

De 'particuliere' klant 

We besluiten deze beschrijving van de tweedehandsmarkt met de vermelding dat particulieren 93 % van de inschrijvingen van tweedehandsvoertuigen op nationaal niveau voor hun rekening nemen (naargelang het gewest 88 tot 96 %). En die klant toont zich ook in zijn aankoopgewoontes 'particulier' ... "Kopers van tweedehandswagens doen dat vandaag meer dan ooit via het internet", legt Philip Verschooren, Sales Director van Volvo Car Belux, uit. "Ze zoeken het voertuig dat ze willen en kijken daarvoor niet alleen meer in hun eigen gemeente of directe omgeving rond. Klanten komen soms van ver". Bovenaan het rijtje voorkeurmerken voor tweedehandsaankopen prijkt Volkswagen, sinds begin dit jaar goed voor 13,6 % van de inschrijvingsaanvragen, voor Mercedes-Benz (8,8 %), Renault (8,5 %), BMW en Opel (elk 7,2 %). 

Lichte bedrijfsvoertuigen: een markt apart 

Terwijl de markt voor personenwagens door de jaren heen vrij stabiel blijft, is die van de lichte bedrijfsvoertuigen (< 3,5 t) al sinds het begin van dit decennium aan het groeien. Deze markt volgt de verjongingstendens van de privéwagens maar behoudt grotendeels zijn voorkeur voor diesel. 

Vorig jaar werden in België 91.518 lichte tweedehands bedrijfsvoertuigen verkocht. Dat is 4 % meer dan 2016 en die groei zou dit jaar moeten doorzetten. De eerste 10 maanden van dit jaar werden 79.660 tweedehands bedrijfsvoertuigen < 3,5 t geregistreerd, 4,3 % meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De belangrijkste marktspelers zijn de grootste begunstigden van deze positieve evolutie. Citroën, Peugeot, Mercedes, Renault en Volkswagen boekten allemaal groei, tussen 2,8 en 7,4 %. Zoals bij de personenwagens concentreert meer dan de helft van de inschrijvingen zich in Vlaanderen (56 %). De lichte bedrijfsvoertuigen vertegenwoordigen nu bijna 10 % van het voertuigenpark in België en 84,3 % van de tweedehands bedrijfsvoertuigen.

In het licht van de lage-emissiezones werden ook de tweedehands lichte bedrijfsvoertuigen de laatste maanden aanzienlijk verjongd. De mediane leeftijd is gedaald van 8 jaar en 2 maanden naar 7 jaar en 11 maanden. Voertuigen jonger dan 5 jaar zijn nu goed voor 29 % van de transacties (+2 % in 12 maanden). Diesel is nog lang niet verleden tijd. Hoewel er een duidelijke stijging merkbaar is van het aantal bedrijfsvoertuigen op benzine (+4.990 eenheden in 1 jaar, inclusief vrachtwagens) drijft diesel nog steeds 92,4 % van de bedrijfsvoertuigen aan.

Foto: Pixabay Manfred Richter