Actualiteit Tweewielers

VELO-PASS: de identiteitskaart voor elke fiets

Het systeem van de VELO-PASS, dat begin dit jaar werd aangekondigd, is sinds kort actief. Welke mogelijkheden brengt het mee?  Hoe werkt het? En wat kost het? Guy Crab, algemeen secretaris van TRAXIO VELO, geeft tekst en uitleg. 

De VELO-PASS is een nationaal registratiesysteem voor fietsen, gekoppeld aan een centrale databank die elektronisch te raadplegen is. In die databank wordt alle mogelijke informatie over de fiets en zijn eigenaar bewaard. Dat gaat dan bijvoorbeeld over het merk van de fiets, zijn framenummer en de datum van aankoop, maar bijvoorbeeld ook informatie van de eigenaar, verzekeringsdocumenten, onderhoudsgegevens, het nummer van de batterij (bij elektrische fietsen). De eigenaars kunnen ook zelf informatie toevoegen via de smartphone-app MOBO, bijvoorbeeld foto’s of informatie over accessoires die later aangekocht werden. Via een unieke QR-code op de fiets krijgt u toegang tot al die data.

Diefstalbeveiliging 

“De meest voor de hand liggende toepassing van het systeem is diefstalbeveiliging”, zegt Guy Crab van TRAXIO VELO. “Aan de hand van de QR-code kan een fietsenhandelaar meteen nagaan of een fiets die werd binnengebracht niet gestolen is. Voor particulieren die een fiets tweedehands kopen, geldt dat trouwens even goed: ook zij kunnen in de bijhorende smartphone-app controleren of de tweewieler niet geseind staat. Voor de eigenaars van een fiets zal het met VELO-PASS ook veel gemakkelijker worden om, bijvoorbeeld tegenover de politie, te bewijzen dat zij wel degelijk de rechtmatige eigenaar zijn. Op die manier wordt een diefstalprocedure een stuk sneller afgehandeld. Later zou men bijvoorbeeld het platform ook kunnen koppelen aan track-and-tracesystemen, zoals dat nu ook al met auto’s bestaat. Op die manier zal de verleiding om een fiets te stelen een stuk kleiner worden.” 

De VELO-PASS moet zo de digitale opvolger worden van het gekende graveersysteem, maar daar stopt het niet bij. “Op termijn kunnen bijvoorbeeld ook andere partijen van het platform gebruikmaken”, zegt Guy Crab. “Ik denk bijvoorbeeld aan verzekeringsmaatschappijen, leasingbedrijven, fietsdeelsystemen of universiteiten. Al die organisaties gebruiken nu hun eigen systemen en platformen, door alle administratie te centraliseren kunnen er fikse efficiëntiewinsten geboekt worden. Verschillende partijen hebben daarvoor trouwens al interesse getoond en ook verschillende steden ondersteunen het initiatief.” 

Connected bike 

Voor de toekomst zijn er bij TRAXIO VELO trouwens nog heel wat ideeën om VELO-PASS uit te breiden en te laten evolueren naar een essentieel onderdeel van de “connected bike”, de digitale fiets. “Je kunt de QR-code in principe voor nog heel wat andere toepassingen inzetten”, legt Guy Crab uit. “Denk bijvoorbeeld aan een fietsenstalling die enkel beschikbaar is voor buurtbewoners. Met de QR-codes zou je enkel mensen uit die buurt er toegang toe kunnen geven. Of wie zijn fiets wil parkeren in een ‘slimme’ fietsenstalling, scant bij het binnengaan de VELO-PASS op de fiets én een identiteitskaart. De fietsenstalling onthoudt dan de combinatie kaarten-fiets. Als je wil buitengaan, openen de poortjes enkel als dezelfde combinatie wordt herkend. Of neem lockers op fietsknooppunten, waar je bijvoorbeeld je laadkabel kwijt kunt. Ook die zou je met de QR-code kunnen openen en weer afsluiten. Of bepaalde laadpalen waar je met de code kunt aantonen dat je er je fiets mag opladen. De mogelijkheden zijn eindeloos.”

Prijs en praktisch 

De VELO-PASS heeft uiteraard een kostprijs, maar die is éénmalig en per fiets. Alle ontwikkelingen errond aangaande apps en het achterliggende platform zijn gratis en inbegrepen in een adviesprijs van 16 euro. Momenteel hebben al zo’n 65 fietshandelaars zich geregistreerd om het fietspaspoort aan te bieden. Bij een 20-tal handelaars is de VELO-PASS nu al verkrijgbaar, maar daar komen er elke dag bij. De praktische kant van de zaak is verder ook zo eenvoudig mogelijk gehouden, legt Guy Crab uit. “Fietshandelaars die willen meedoen, kunnen zich inschrijven op de website van VELO-PASS, bij de hoofding “Contacteer Ons”. TRAXIO VELO zal dan voor hen een account opzetten en hen de accountgegevens per mail doorsturen. Zodra de handelaar die gegevens ontvangt, moet hij MoboPro installeren, de speciale app voor fietsdealers. Hiermee kan je VELO-PASS’n bestellen en die worden dan opgestuurd per post.” 

Kiest een klant voor een VELO-PASS dan kan de handelaar zijn fiets en zijn gegevens via MoboPro doorgeven. De klant krijgt daarop een mailtje met een uitnodiging om Mobo (de versie voor eindgebruikers) te installeren, die is beschikbaar voor zowel Google Android als iOS van Apple. In de app vindt hij dan de VELO-PASS terug die door de handelaar werd aangemaakt. 

Stickers 

“Voor een fietshandelaar is het natuurlijk belangrijk dat hij zijn klanten laat weten dat ze bij hem terechtkunnen voor de VELO-PASS”, zegt Guy Crab. “Dat kan bijvoorbeeld met de VELO-PASS-raamstickers die we laten maken hebben. Die komen in twee formaten: één van 20 cm doorsnee en één van 50 cm, je kan er niet naast kijken (lacht).” 

Tot slot: of we het nu hebben over een kinderfiets, een stadsfiets, een mountainbike, een racefiets, een bakfiets of een speed-pedelec... élk type fiets zal een belangrijk onderdeel worden binnen de duurzame, multimodale mobiliteitsontwikkelingen. Tegelijk zorgt de technologische ontwikkeling in de fietssector, net zoals in alle andere sectoren, voor een verdere noodzakelijk professionalisering van de fietshandelaar. De fiets wint daarenboven nog steeds aan belang, zowel in het woon-werkverkeer als in de logistieke ketting, bijvoorbeeld met de cargofiets. Dankzij VELO-PASS wordt 2018 dan ook het jaar waarin alle actoren uit de fietswereld krijgen waar ze recht op hebben: een full proof fietsregistratiesysteem met tal van bijkomende toepassingen van de QR-code voor zowel beroeps- als privédoeleinden. 

Meer info: www.velo-pass.be