Dossier Automaterialen en gereedschappen

Verlichting: op het terrein

14/11/2018

Hoe passen de onafhankelijke garagehouders zich aan die nieuwe verlichtingstechnologieën aan? We verzamelden drie reacties en daar kunnen verschillende lessen uit getrokken worden over de algemene evolutie van hun beroep. 

Michel Conoir (Bosch Car Service, Gembloux)

"De intrede van nieuwe technologieën heeft geen belangrijke aanpassingen gevergd. Als een klant klaagt over een ledmodule, vervangen we die helemaal. Hetzelfde geldt voor een leddaglicht. Tegenwoordig vervangen we het daglicht volledig en niet meer enkel een lamp. Dit heeft uiteraard een grote impact op de factuur van de eindklant. Om een idee te geven van de prijs: een lamp kost minder dan € 2 maar een daglichtmodule, bv. van een VW Scirocco, is € 158 excl. btw waard! Dat prijsverschil is dus fenomenaal. De langere levensduur zorgt er echter voor dat ledlichten minder vaak vervangen moet worden. Laat me duidelijk zijn. Ik heb nog nooit een gewone lamp moeten vervangen door een ledmodule voor de dimlichten. Wat xenon betreft wordt er eveneens vervangen met een nieuwe lamp en de prijs daarvan ligt boven € 100 terwijl een klassieke H7-halogeenlamp € 16 kost. Wij kunnen met onze Bosch-uitrusting al meerdere jaren xenonlampen afhandelen en afstellen. Er waren dus geen bijzondere investeringen nodig om ons aan te passen aan de nieuwe technologieën. Maar we zijn bv. niet uitgerust om matrixleds af te stellen, want om op dat niveau te kunnen werken moeten we investeren in nieuwe machines. Momenteel werken we echter nog steeds voor 80 % met klassieke halogeenverlichting. Wat de opleiding betreft, zijn we getraind via Bosch. Elke monteur heeft een aantal verplichte opleidingsdagen. Voor sommige zaken zijn we ook bij EDUCAM langsgegaan. " 

Yves Meert (Meert-Beltran, Overijse)

"Deze nieuwe lichten afstellen, is niet bijzonder veeleisend, ongeacht of het over xenonlampen of ledlampen gaat. Soms zijn er wel problemen met de programmering wanneer de nieuwe modules zijn geïnstalleerd. Dat is een probleem dat zich niet alleen op het vlak van verlichting voordoet. Het geldt ook voor andere herstellingen en kalibreringen. Ik ben dan verplicht de constructeur te raadplegen want enkel hij beschikt over de juiste programmeersoftware. Dit maakt de zaken er voor ons niet eenvoudiger op. Erger nog, als ik een kapotte ledmodule vervang, moet ik soms ook de lichtmodule aan de andere kant vervangen en dat heeft zware gevolgen voor de factuur van de eindklant. Bij de nieuwe technologieën is het zo dat zelfs als een deel van het licht nog werkt, het toch volledig vervangen moet worden en dat heeft een impact op de uiteindelijke factuur. Bovendien zijn de lichten van de recente automodellen zodanig afhankelijk van de algemene elektronica van het voertuig dat het probleem soms niet afkomstig is van de lichten maar van elders. Zonder aangepaste software – en soms willen de constructeurs die niet delen – is het complex om alles zelf op punt te stellen, zonder langs de constructeur te passeren. "

Vincent Hendrickx (Bosch Car Service Waterloo) 

"Enkele maanden geleden hebben we geïnvesteerd in nieuwe toestellen van Bosch. Het betreft een aanzienlijke investering van tussen de € 3000 en € 4000. Dankzij deze uitrusting kunnen we nu full ledlichten en matrixleds afstellen. Om dergelijke apparatuur te beheersen hebben we verplichte opleidingen gevolgd bij Bosch en daarmee kunnen we ook onze erkenning behouden. Niettemin bevat de meerderheid van de voertuigen waaraan we werken, allicht rond de 80 %, halogeenverlichting. Xenon en led hebben al een veel langere levensduur. Bovendien vervangt men bij werken aan ledlichten steeds standaard het stuk. De volledige optica wordt kortom vervangen maar ik moet zeggen dat ik nog nooit met een dergelijk geval te maken heb gehad. Mijn grote vrees is, en daarmee verplaats ik me in de positie van een particulier, dat de technologieën almaar duurder worden, zelfs onbetaalbaar. "

En wat in de centra voor technische keuring?

Volgens Marie De Backer, Communication Manager van GOCA, "hebben de 77 centra voor technische keuring in België zich uiteraard aangepast aan de nieuwe verlichtingstechnologieën. Sinds maart 2018 zijn de uitrustingen van de centra vernieuwd om de ledverlichting te kunnen controleren. GOCA heeft geïnvesteerd in koplamptesters van bij LET en Capelec, die volledig zelfstandig communiceren of de lichten al dan niet correct zijn afgesteld. Onze technici werden intern opgeleid om deze nieuwe apparaten te gebruiken. "

Volgens bepaalde onafhankelijke garagehouders bemoeilijken deze nieuwe apparaten evenwel de technische keuring van oldtimers die sinds 31 mei 2018 vaker aan een technische keuring worden onderworpen. Maar dat is weer een andere discussie ...