Dossier Automaterialen en gereedschappen

Verlichting: opleidingen

Wanneer een nieuwe technologie op de markt komt, moeten de mensen op het terrein er vertrouwd mee raken. Dat geldt evengoed voor studenten, docenten, garagehouders als technici van de technische keuring. Maar ze ondervinden niet allemaal dezelfde moeilijkheden.

Onderaan de piramide vinden we de autoproducenten en de gespecialiseerde leveranciers zoals Bosch, Lumileds, Valeo, Hella en Osram. Volgens Maxime Bajeux, Sales Promotor bij Hella Benelux, geldt voor sommige technologieën zoals de laserverlichting en de matrixleds dat "de automerken de technologie kopen bij de leveranciers om er vervolgens exclusief gedurende bv. 3, 5 of 8 jaar gebruik van te kunnen maken. Pas daarna worden deze stukken beschikbaar op de vervangmarkt. "
De leveranciers bieden opleidingen aan om voor een betere beheersing van hun technologieën te zorgen, eventueel met de nodige begeleiding of online hulpmiddelen.

Meer theorie dan praktijk

In België kunnen we bv. verwijzen naar EDUCAM dat hoogwaardige opleidingen aanbiedt, momenteel bv. een theorie-opleiding van een halve dag (4 uur) met de naam 'Verlichtingstechnologie'. Op het einde van de opleiding heeft de student een goed begrip van de verschillende lichtbronnen, de soorten lenzen en de reflectortoepassingen in moderne voertuigen. Hij/zij zal diverse verlichtingssystemen leren kennen zoals adaptieve bochtenverlichting, automatische koplamphoogteverstelling en de extra verlichtingsfuncties. Hij/zij zal de verworven kennis over de verschillende zichtbaarheidssystemen ook kunnen gebruiken in de praktijk.

Op school

Volgens pr-adviseur van FEBIAC, Christophe Dubon, "gaan de meeste middelbare scholen naar technologiecentra om daar te kunnen oefenen op materiaal dat vaak duur is. " Maar volgens Philippe Duez, verantwoordelijke van het technologiecentrum van Leuze-en-Hainaut, is er een hardnekkig probleem: "We zijn uitgerust met vrij recente auto's maar er is momenteel geen didactisch materiaal om bv. te werken aan laserlichten. Over het algemeen worden nieuwe technologieën pas 5-10 jaar na hun commercialisering omgezet naar didactisch materiaal. Bovendien worden laserlichten momenteel enkel als optie aangeboden op auto's uit het topgamma en maar weinig mensen hebben de middelen om die te betalen. Voor ledlichten en matrixleds geldt zowat hetzelfde. We zijn er nog steeds niet mee uitgerust. Ons publiek bestaat uit jongeren van 16-18 jaar. Het is onze taak hen de basis bij te brengen net zoals de automerken dat aanbevelen. Daarom beschikken we momenteel over dezelfde uitrusting als de centra voor technische keuring[1]. "

Hij vervolgt: "Dit belet sommige docenten niet in hun les de evolutie van de lichttechnologie of de recyclage[2] van de technische onderdelen te bespreken."

De praktijk? Bij de constructeurs

De meest doorgedreven praktische vorming moet bijgevolg worden gezocht bij de automerken zelf. Pieter De Wit, pr-attaché van de BMW Group Belgium-Luxembourg en Peter Verroken, Technical Campus Manager bij D’Ieteren Auto, bevestigen ons dat de opleiders naar de hoofdzetel van de merken gaan om daar de nieuwe technologieën te leren en vervolgens hun kennis te delen met alle technici van het netwerk. Deze – betalende – opleidingen zijn toegankelijk voor onafhankelijke garagehouders en externe technici, maar 'enkel op hun eigen verzoek', wordt benadrukt.


[1] Voor maart 2018, cfr. volgende pagina's, deel dat handelt over de technische keuring

[2] Volgens Philippe Duez maken de leraars de leerlingen enkel bewust door hen te verduidelijken in welke containers ze de gebruikte producten moeten gooien.